TARIAN POCO - POCO MEMPUNYAI UNSUR KRISTIAN & PEMUJAAN ROH

30.3.11 Suria Lekatlekit 14 Comments

Perak mengharamkan tarian poco - poco kerana mempunyai unsur agama kristian & pemujaan roh. keputusan sebulat suara itu dicapai pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke-186 yang bersidang dari 24 hingga 26 Januari lalu.Kajian mendapati tarian yang sering diamalkan di Jamaica itu bercirikan agama Kristian. Oleh itu haram bagi orang Islam mengamalkannya.

So Pada akak - akak, makcik - makcik, datin - datin & puan seri puan seri sekalian moga dengan penjelasan dari Mufti perak ni dapat di jadikan panduan yer... Ramai wanita menjadikan aktiviti ni sebagai riadah kerana mereka percaya dengan mengamalkannya dapat menyihatkan tubuh badan tapi kalau dah keluar hukumnya haram baik la cari aktiviti lain. Banyak lagi aktiviti yang mampu menyihatkan badan so tak payah la nak berdegil juga untuk berpoco - poco yer.

 

Rujukan : Kosmo


Untuk bershopping cenderahati cantik & murah & menjana pendapatan di blog sila clik banner di atas

14 comments:

  1. ermmm.. tak setuju.. sebab poco2 ni tarian tradisi In line dancing koboi.. takde kene mengena dengan kristian dan puja jin..

    ReplyDelete
  2. haah kan...familiar ngn orang petani dulu2..then,diperaktikkan untuk masa riadah..so,perlu dikaji la bnda2 ni noo.. :)

    ReplyDelete
  3. lebey kurg cm isu yoga je...
    kalo nk nk senam xpe....

    ReplyDelete
  4. tak tahulah naik kata apa... sebab kebanyakan kalau majlis yg ada VIP ni..selalulah akan buat tarian ppoco-poco

    ReplyDelete
  5. Tau dah pasal benda ni .. Tapi, tak tau napa masih ada org kita masih lagi nak wat .. Hmmm ..

    ReplyDelete
  6. Tau dah pasal benda ni .. Tapi, tak tau napa masih ada org kita masih lagi nak wat .. Hmmm ..

    ReplyDelete
  7. Tau dah pasal benda ni .. Tapi, tak tau napa masih ada org kita masih lagi nak wat .. Hmmm ..

    ReplyDelete
  8. eleh..sikit2 nk kutuk agama lain...mmg x open minded...tarian ni x baca mantera pun...hanya pergerakan badan je...

    ReplyDelete
  9. ohye . ramai mak cik-mak cik yang suka tarian poco-poco ni . kat sekolah pernah ada . tarian ni kan simple aje .

    Lelaki Merayu Lepas Terlanjur

    ReplyDelete
  10. ahh....kalu poco2 nak diharamkn...bnde yg mmbwa kebaikn diharamkn...mcm earth hour yg trg lg bersuluh adlh propaganda all seeing eyes x lak diharamkn...apeke dodol dieorg ni...haduyai...

    ReplyDelete
  11. poco-poco haram? ha..ha lawak lor.

    kenapa SHUFFLE tak diharamkan???ada siapa nak beri penjelasan

    ReplyDelete
  12. hanya perak yg haramkan atas ijtihad mufti dia.. negeri lain dan kebangsaan benarkan... mufti perak ada bagi alasan dan asas dia... jika fatwa itu berdasarkan fakta yang salah maka ada kelemahan pada fatwa tersebut.. fakta yg diguna oleh mufti perak yg boleh diragui 1. poco2 berasal dr sulawesi satu lagi kata berasal dari Jamaica.. so yg mana satu betul asal sulawesi ke Jamaica? sy lihat tiada usur akidah dan pemujaan dalam poco2.. ia hanya tarian..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!