MENGAIBKAN ATAU DI AIBKAN.. SEMUANYA PASAL FB

4/07/2011 08:42:00 PM suria lekatlekit 8 Comments

Dua tiga hari lepas Sang Lekit sempat la jenguk - jenguk gambar - gambar yang di share kawan - kawan kat FB. Tertarik dengan satu isu yang mereka - mereka itu debatkan tapi secara aman la. Ia berkaitan dengan satu persatuan yang memperjuangkan bangsa Melayu & agama Islam. Gambar tu di ambil bersempena satu majls anjuran persatuan itu sendiri. Tak perlu la di beritahu persatuan apa & siapa yang terlibat yer..

Gambar yang menjadi perdebatan adalah gambar seorang gadis yang tidak bertudung (free hair) dan rambutnya sedikit di warnakan. Nampak macam highlight jer.. sebab tidak keseluruhan rambutnya di warnakan. Si peng Upload gambar itu mempertikaikan penampilan gadis itu dengan persatuan & perjuangan yang di sertai. Pertikaian tu ada la menyebut pasal rambut & penampilan gadis itu yang tak bertudung. Beliau mempertikaikan.. macam mana gadis itu harus menjadi contoh dalam persatuan & perjuangan mereka sebab bagi dia maybe tak bercirikan keislaman.

Seorang ahli pula cuba menegur komen tu.. Katanya ia seolah - olah mengaibkan gadis itu bila teguran itu di buat secara umum bukan secara peribadi. Apa yang Sang Lekit nak komen kat sini untuk tidak mengundang pertikaian, perbalahan sekaligus menjadi punca gadis itu di aibkan adalah lebih baik gambar itu di padamkan. Kenapa harus memburukkan sesama ahli persatuan.. sedangkan mereka di perjuangan yang sama. Ini memberi gambaran seolah - olah sesama ahli juga saling jatuh menjatuhkan. Sudah tentu memberi tanggapan negatif pada orang lain, kan??

Sebenarnya isu ni nampak sengaja macam di timbulkan dengan memaparkan gambar gadis itu kemudian di pertikaikan. Walaupun bukan gadis tu yang upload gambar dia yang jadi pertikaian orang lain tapi mangsanya tetap dia. Kesian kan?? Pada mereka yang terlibat.. Tepuk dada tanya selera. Nak komen lebih - lebih pun tak berani sebab diri sendiri pun belum cukup sempurna. Sekadar memberi pandangan peribadi, tidak berniat untuk menjatuhkan atau mengaibkan sesiapa. Kalau ada yang terasa terlebih dahulu saya minta maaf yer..


Untuk bershopping cenderahati cantik & murah & menjana pendapatan di blog sila clik banner di atas

8 comments:

  1. manusia sentiasa tak puas hati ~
    ada je benda yang nak di pertikaikan ..
    =='

    ReplyDelete
  2. manusia.. suka sgt cari kesalahan org.. xbleh tngok org lebih sikit.. dah la cara tegur tu xberhikmah dan lemah lembut.. adesss.. =.="

    ReplyDelete
  3. provok tu.. tp bgus x.. ada yang berani menegur dari trus diam x buat pape

    ReplyDelete
  4. nak tegur kenalah berhemah....tegur guna bahasa berkias2...kalau tak terima, biarkanlah...jangan terus di sensasikan....

    ReplyDelete
  5. setuju dengan adik .. kalau x nak imbulkan fitnah atau pra sangka buruk , kita jgn mulakan dulu .. alau x nak diri terbakar jgn bermain dgn api .. x kan mereka tahu kan :)

    ReplyDelete
  6. kalau salah.. tegur elok2 tu lagi better kot..
    daripada tegur umum camtu..
    apa perasaan budak tu.. mesti malu kan..
    tegur tak salah.. tapi better kalau tegur dgn cara yang betol..
    just pandangan.^^,

    ReplyDelete
  7. dorg yg masuk persatuan pon knp tak mengenakan pakaian yg sepatotnya.hmmmm.

    ReplyDelete
  8. ade je yg x puas hatikan..dorang ni pun..sendiri pikior la...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com