MAYAT BERAT SEBAB JIN MENUMPANG DALAM KERANDA

31.5.11 Suria Lekatlekit 10 Comments

Sempat layan TV rancangan tanyalah Ustaz di TV9 dengan tajuknya Sakaratul Maut bahagian 2. Tertarik dengan soalan dari penonton & jawapan yang di beri ustaz (Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz) tentang ringan & berat jenazah yang di usung dalam keranda apakah ada kaitan dengan dosa & pahalanya.

Hasil carian google. Sekadar hiasan

Menurut Ustaz, Tiada kaitan dosa & pahala si mati dengan berat atau ringan jenazahnya semasa di usung ke tempat pengebumian tapi kata ustaz pernah terjadi jenazah menjadi berat di sebabkan ada jin atau iblis yang menumpang di dalam keranda. Ini berkaitan dengan amalan si mati semasa hayatnya yang menjadikan jin sebagai pendamping, kawan atau khadam. Mungkin Jin belaannya.

Kerana ingin tahu lebih lanjut berkenaan perkara ni sang lekit pun cuba la search berkenaan perkara tersebut maka terjumpa la satu artikel ni yang juga menyatakan mayat berat atau ringan tiada kaitan dengan amalan si mati. Kita sering di dedahkan di dalam filem, drama, surat khabar dengan azab2 di terima si mati yang berkaitan dengan dosa yang di lakukan semasa hayatnya. Salah satunya jenazah menjadi berat buat kadang - kadang pemikiran kita sudah set, ringan jenazah seseorang maka dia seorang yang mulia dalam hayatnya kalau berat maka dia banyak membuat dosa semasa hayatnya sedangkan asas ini tiada dalam syarak. Untuk membaca artikel berkenaan ni sila clik DISINI. sebabnya artikel tu tak dapat sang lekit copy & paste jadi untuk penjelasan lebih terperinci korang clik la link tu yer..

Moga perkongsian ilmu yang sedikit ni dapat memberi manafaat kepada kita & menambah ilmu. Sang Lekit pun sebelum ni tak tahu tentang ni. Mungkin ada juga antara kita yang di luar sana pun macam sang lekit jadi rasanya ada baiknya ia di kongsi bersama.

10 comments:

  1. nice info, manusia ni memang dilahirkan kembo dengan jin (setan) yang dinamakan Qarin, tak payah bela, dia ada ngan klita sejak lahir sampai mati, dia tak mati-mati, tu pasalla ada jelmaan yang menyerupai si mati walau dia orang baik...wallahua'lam

    ReplyDelete
  2. o..
    ye ke??
    mintak2 la akak mati nanti senang semua urusan orang2 yang menguruskan akak..
    takut la kalau menyusahkan depa..

    ReplyDelete
  3. kalau dah berurusan dgn syaitan ginilah jadinye,

    ReplyDelete
  4. TQ dear.. Suka entry ni.. Boleh dijadikan tauladan.. :)

    ReplyDelete
  5. baru tau, biase dgr org cite kalo banyak dose berat la mayat, cite2 melayu pon cmtu. rupenye kalo ade jin menumpang . mintak jaoh dr semua ni

    ReplyDelete
  6. sapa yang pandai2 ckp mayat berat sebab dosa.. dia adalah tergolong dlm org sukakan bidaah dan tahyul...

    ReplyDelete
  7. err... takut gak ek, selama nih xpernah bdepan dgn sebarang kes mcm tu, mintak2 dijauhkan, nauzubillah....

    ReplyDelete
  8. Ini fantastis bahwa Anda memperoleh ide-ide dari posting ini dan juga dari dialog kami dilakukan saat ini .

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!