MENJELMA SEBAGAI ANJING BILA SUKA MAKI, CARUT & CAKAP KEJI

29.5.11 Suria Lekatlekit 7 Comments

Sekarang kita tahu macam jadi satu bahasa rasmi di Malaysia tak kira la sesetengah ahli politik, Orang tua, orang muda, kanak - kanak sekalipun suka sangat menuturkan kata - kata kesat yang berunsurkan caci maki, mencarut & kejian. Nak - nak lagi kalau dekat - dekat pilihanraya semasa ceramah kempen di jalankan. Rasa macam dialog biasa maki hamun tu dalam sesetengah ceramah kempen pilihanraya. Sehingga mereka terlupa seorang pemimpin itu menjadi contoh pada anak buahnya, kan??

Petang - petang hari macam terjumpa pula satu artikel yang berkenaan perkara tersebut rasa ada manafaatnya di kongsikan disini walau pada mula rasa cuak takut hati2 tisu yang terasa Sang Lekit sedang mengumpat perangai dorang tapi bila fikir balik apa nak di takutkan kalau kita menyebarkan sesuatu yang baik & tidak mengaibkan sesiapa, kan??

 Hasil carian google. Sekadar hiasan

Antara dosa lidah ialah,Menuturkan kata-kata yang keji (al-fuhsy), memaki (al-sab), dan menggunakan bahasa yang lucah (bazaah al-lisan). Perkara-perkara di atas adalah tercela, dilarang dan sumbernya adalah daripada sifat keji dan tercela. Beberapa Hadis yang melarang umat Islam melakukan perbuatan-perbuatan yang keji itu. Antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: "Hendaklah kamu menjauhkan diri daripada menutur kata-kata yang keji, kerana Allah tidak suka kata-kata yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian" (al-Hakim dan Ibnu Hibban); "Bukanlah mukmin (yang baik) itu: Pencela, pelaknat, penutur kata-kata yang keji dan orang yang lucah percakapannya" (al-Hakim dan al-Darqutni); "Syurga adalah haram dimasuki oleh orang yang keji percakapannya" (Ibnu Abi al-Dunya dan Abu Naim); "Wahai Aisyah! Kalaulah kata-kata yang keji itu seorang lelaki, maka ia adalah lelaki yang jahat" (Ibnu Abi al-Dunya); "Kata-kata yang lucah dan perbuatan mendedahkan perkara yang tidak harus didedahkan itu adalah dua cabang daripada sifat-sifat munaflk" (al-Tirmizi).Memetik kata-kata Ibrahim Bin Maisarah: "Diriwayatkan bahawa orang yang keji percakapannya dan suka menyebarkan kekejian akan didatangkan pada hari kiamat dalam bentuk anjing atau dalam usus anjing"
Adapun takrif dan hakikatnya ialah: mengungkapkan perkara yang kotor dengan ungkapan yang terang. Kebanyakkannya berlaku pada perkataan yang menyatakan hubungan kelamin dan perkara yang berkaitan dengannya (seperti alat-alat kelamin). Kerana menjadi kebiasaan bagi orang-orang yang rosak akhlaknya menggunakan ungkapan yang nyata dan keji pada perkara-perkara tersebut. Tetapi orang-orang yang soleh mengelak daripada menyebut perkara-perkara tersebut secara terang, sebaliknya mereka menyatakannya dalam bentuk kiasan dengan menyebut perkataan yang hampir dan berkaitan dengannya. Terdapat perkataan lucah yang dianggap keji menyebutnya, yang mana kebanyakkannya digunakan untuk memaki dan menghina. Perkataan tersebut berbeza-beza daripada segi kejiny. (Rujukan : CARUT, MAKI DAN KATA-KATA KEJI)

Moga perkongsian dari hasil pembacaan sang lekit ini boleh kita sama - sama jadikan panduan & peringatan untuk melangkah kearah kebaikan. Walaupun sang lekit tahu pasti ada Mak enon & Pak Meon (Anonymous) yang akan datang kemudia komen dengan pertikaian sang lekit yang konon macam baik sangat berkongsi artikel yang berunsurkan keagamaan sedangkan diri sendiri pun tak cukup sempurna tapi sang lekit tak kisah. Yang penting dengan membaca, melihat & mendengar sesuatu yang baik sikit demi sedikit memberi keinsafan & kesedaran selain menambah ilmu untuk berubah kearah kebaikan, Insyaallah.

7 comments:

  1. sangat tak suke perkataan caci maki..bingit telinga..

    ReplyDelete
  2. selalunye sekali kita maki org..berkali2 org akn maki kita balik..

    ReplyDelete
  3. baik cik lekat lekit, saya cuba berubah menjadi yg lebih baik. hew3~

    ^^

    ReplyDelete
  4. baguh baguh baguh...kalo maki camna orang nak bagi feedback yang baguh kan?

    ReplyDelete
  5. sapa yang makan cili dia la yg terasa pedas kan kan...

    ReplyDelete
  6. hehe..sape makan "gula" terasa "manish" nye...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!