SUJUD TERUS TIDUR

6.8.11 Suria Lekatlekit 13 Comments

Bersempena bulan ramadhan ni banyak kisah nostalgia zaman kanak - kanak mula terimbau kembali. Yang bernama kanak - kanak macam sang lekit & the gang dulu memang penuh aktiviti. Aktiviti mengikut musim. Kalau bulan puasa.. Aktiviti main kejar2, masak2 & mainan lasak2 ni kurang. Konon puasa tapi puasa kadang - kadang yang yok jer. Kekekekeke

Aktiviti sepanjang ramadhan bila menjelang malam mesti la terawih walau sembahyang tu tak seberapa. Lebih kepada memeriahkan masjid je. Nama pun budak - budak kan?? Kelas mengaji al-quran sepanjang bulan puasa memang di umumkan cuti. Macam biasa bergerak dalam kumpulan ke masjid. Sampai masjid sebelum bermula solat terawih mesti makan dulu. Dulu memang ada program more ni. Walau dah makan kat rumah tetap juga nak makan kat masjid. Sedap tak sedap tu tak kisah, janji makan.

Lepas makan ambil wuduk masuk masjid, ambil saf paling belakang. Mula - mula semua ok lagi. Semangat lagi berterawih. Dah sampai rakaat yang ke lima keatas mula nampak ragam macam - macam. Ada yang mula pejam celik tapi di teruskan juga. Ada yang mula berhenti dah.. Ada yang sujud terus tak bangun - bangun. Bila di ingatkan memang kelakar. Cuak juga bila sorang kawan sang lekit ni sujud terus baring & tak bangun2 sampai habis terawih. Ingatkan pengsan ke apa rupanya tidur makhluk Allah tu.

Carian google

Itulah ragam kawan - kawan sang lekit masa zaman kanak - kanak dulu. Rindu juga bila terkenang. Habis terawih sebelum balik jenguk lagi dewan makan tu. Macam lapar sangat tapi sebenarnya tak pun. Macam best lak makan kat masjid.

13 comments:

  1. semayang teraweh berimam kan pak arab..baca surah pjg, sampai nak tertido d buatnya hihihihi

    ReplyDelete
  2. HAHAHA
    rindukan nak kejar makanan morih after terawih

    niat gi terawih sebab nak makan

    ReplyDelete
  3. sebab makan dengan kawan2..
    tu yang bestnya...
    hahha..
    akak masa kecik2 dulu langsung tak ke masjid sebab opah tak bagi..
    dia tau dah kalau pi buat bising je..
    heheheh

    ReplyDelete
  4. hahaa....really2 enjoy my childhood....

    nad pon pernah tidur time terawih..ngee...

    ReplyDelete
  5. seronok bila ingat zaman dulu kala.
    hehe.

    ReplyDelete
  6. time terawih dulu time kanak2,
    port pling belakang,
    setiap hjung terawih nk abis,
    dan2 belakun duduk tahiyat akhir..
    mak tgk "bsok boleh aku bwa budak ni lg"
    yg aku "boleh jumpe kwn2 lg,yeay"
    hurm...

    ReplyDelete
  7. aku dulu.... tengah kiyam baca alfatihah pun boleh lena...


    punya la tak cukup tdo kat asrama tu ... astghafirullah..

    ReplyDelete
  8. jangankan tengah sujud,tengah berdiri pun boleh terlelap hahah..

    kadang-kadang kalau imam baca surah yang terlalu panjang tu rasa geram jugak.bukan kita tak suka surah panjang-panjang,tapi kalau dah dekat 10 minit baca surah,nak khusyuk macamana lah....-alasan=)

    ReplyDelete
  9. tp mmg betul ah kak. tingat mase time study dulu. g terawih konon, sekali boleh pulak tesengguk2. time berdiri lak tu. ehe^^ nampak sgt x kusyuk.

    ReplyDelete
  10. Naseb baik mse tido tu terkentot.Abis semua xjd smyg.HAHA.:D

    UPDATE: Hah! Memang betul la tu!!!

    ReplyDelete
  11. terawih setakat nie tak pernah la sujud xbgn2, tapi kalau qiamullail tu mmg pernah ~ HAHAH, nk2 kalau ada solat sunat tasbih :D

    ReplyDelete
  12. kecik2 dulo x penah terawih ke masjid..

    tp lucu la baca kisah kwn abby tu..
    hahaha...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!