ORANG YANG MANDUL SEBENARNYA MEMPUNYAI RAMAI ANAK

26.11.11 Suria Lekatlekit 21 Comments

Selalunya yang kita faham & tahu orang yang mandul ni tak mampu untuk memiliki zuriat (anak) sendiri. Tapi bila terbaca 1 artikel ni terkejut juga sang lekit bila di katakan orang yang mandul sebenarnya orang yang mempunyai ramai anak. Macam mana orang yang mempunyai ramai anak tu mandul. Jom kita kupas kupis maksud yang di sebaliknya..


Rasulullah s.a.w diberitakan telah bersabda: “Tahukah engkau siapakah orang yang mandul?” Berkata para sahabat: “Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak.” Lalu Rasulullah s.a.w berkata:“Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai banyak anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi manfaat kepadanya sesudah ia meninggal dunia.” (Baca artikel sepenuhnya disini : 10 kelalaian dalam mendidik anak)

Dari 10 kelalaian mendidik anak, sang lekit tertarik dengan kelalaian No.2 ni.. (Yang lain2 kalau korang nak baca clik je link kat atas tu yer)

Kelalaian kedua: Banyak memberi ajaran tarhib (menakutkan) daripada targhib (do­rongan atau motivasi)
Ajaran tarhib antara lain seperti:
• Menakutkan anak-anak dengan sekolah.
Menakutkan dengan tempat gelap.
Menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau.
• Menggunakan kekerasan dan paksaan waktu menyuruh anak tidur.

 Yang sang lekit bold kat tu yang selalu kita tengok atau kita sendiri terbuat. Bila nak melarang anak buat sesuatu kebanyakkan orang suka menakut nakutkan anak dengan cerita2 tak betul. Jarang sangat la kita nak cerita kenapa kita tak bagi anak tu buat @ pergi pada sesuatu perkara tu. Betul tak?? Jadi moga perkongsian yang ringkas ni dapat memberi manafaat pada semua ibu2 & bapa2 dalam mendidik anak. Semua orang pun nak anak yang terbaik & cuba melakukan yang terbaik buat mereka tapi sebagai manusia kadang2 kita sebagai ibu bapa pun ada silapnya. Jadi sama2 la kita belajar & membetulkan kesilapan tu.

21 comments:

  1. itu yang selalu orang buat kan? tapi Mas tak pernahlah takutkan anak dgn tempat gelap, so far diorg tak takut pun kalau tidur dalam gelap..

    ReplyDelete
  2. berat tanggungjawap sebagai ibubapa ni bukan sekadar tahu buat jer...;)

    ReplyDelete
  3. tak paksa tidur cuma suruh je dia tidur..heheh..
    tapi yang lain2 tu kan akak tak pernah takut2kan dia..tapi dia sendiri yang takut..
    sekolah tu dia tak la takut..
    yang dia takut tempat gelap dan hutan2..geram sangt sebab kadang2 dah terangkan tak payah takut,tak de apa yang bahaya kat situ ,dia tetap jugak takut..kadang2 naik kereta malam2 lalu kat highway pun dia boleh duduk depan dengan akak.dah rupa tin sardin kat seat depan tu..menyusahkan kalau takut2 ni.

    ReplyDelete
  4. info yang menarik..thanks for sharing..i'll take time to read the full infos! :)

    ReplyDelete
  5. iya betul.. patutnya anak2 sejak kecil dididik dengan asuhan yang sempurna.. jadikan mereka seorang yang berani dengan apa jua keadaan

    moga perkongsian yang ringkas ni dapat memberi manafaat pada semua ibu2 & bapa2 dalam mendidik anak.

    ReplyDelete
  6. dlu sllu gk la parents usik bnda2 tue kalau tnggl sensorang
    nk tdur tue
    smpai skunk mmg kena pksa lg
    kehkeh

    ala toyol nie dia rompak secara kecilan jer la kak

    ReplyDelete
  7. wah
    perkongsian yang bagus
    betul tu
    den pun selalu tgok perkara yang sama

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2011/11/cinta-ipad-bantulah-hans-mendapatkan.html

    ReplyDelete
  8. ada perkara yang kadangkala kita tersalah tafsirkan. nice info

    ReplyDelete
  9. Terima kasih untuk blog yang menarik

    ReplyDelete
  10. mekasih sangat sbb share entry yg sgt bguna neh!!!!

    ReplyDelete
  11. nak kawen cepat je. nak dapat anak cepat je. tapi bile dah ade anak, baru tau seksa azab nak jage kah kah kah

    ReplyDelete
  12. Very awesome blog !! I couldnt have wrote this any better than you if I tried super hard hehe!! I like your style too!! it’s very unique & refreshing…

    ReplyDelete
  13. Follow sini..

    http://hairuliza-anakku.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Brguna sgt info ni mummy.. Ibupun trlepas pandang.. Sama2 kita perbaiki diri dlm mndidik anak2 kita kan mummy.. Insya'allah!!

    ReplyDelete
  15. semoga Allah kurniakan anak untuk wa

    ReplyDelete
  16. motivasi!

    kdg2,ade jugak takutkan ank2 ngan serangga..huhuu..

    ReplyDelete
  17. erm... ar.... erk... ( x ada anak )
    Thanks for d info.

    ReplyDelete
  18. Good post. I be taught something more difficult on totally different blogs everyday. It is going to always be stimulating to read content material from different writers and observe slightly something from their store. I’d prefer to use some with the content material on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll provide you with a hyperlink on your internet blog. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  19. Selalulah ingat ibu ayah,
    semoga mereka tidak sia2
    melahirkan kita ;)

    Eh?
    1. Tolong buang semua janji?
    2. Nasihat untuk aku?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!