KALAU KAU BOS ELOK BACA

5/31/2012 01:32:00 PM suria lekatlekit 12 Comments

Ini adalah entri terperam dimana waktu entri ni di taip saya masih lagi anak dara & takde anak dara berbanding sekarang saya bukan lagi anak dara & mempunyai seorang baby girl. Waktu menulis entri ni saya seorang perempuan yang bekerja tapi sekarang saya seorang surirumah saja. Saya taknak edit.. Just nak share sebab saya rasa menarik entri terperam ni..
Carian Google

Hi Uolls.. selamat malam. Tanpa sedar dah febuari 2010. Yang bagai nak rak berazam awal tahun tu ari dah mula menjejak azam ker?? Orang berazam ko pun ye ye berazam bagai.. Orang capai bintang, ko taik bintang pun tak merasa nak hidu.. so how??

Alahai dik.. bukan pasal azam la kita nak bersiaran sekarang ni.. dongak skit kat atas tengok title tu.. Yezza.. kita nak cerita pasal bos. Malam2 camni amik la posisi bebas. Tak yah nak berbaris bagai baca cerita ceriti ni.

Berpaling tadah ke topik kita ni.. Bos!! Bila dah panggil bos tu.. dah terang tang tang dia la ketua kan?? tak kira la dia bos kat company bukan mak bapak dia punya or company tu memang reta menda dia. Bila dah bos ni mesti ada orang bawahan kan?? Kalau tak.. bukan bos namanya..

Bila dah bergelar bos memang dah tercalit tanggungjawab dia sebagai pemimpin. Bila dah jadi pemimpin maka dengan automatik & magik dia menjadi contoh pada orang bawahan. Bila dah menjadi icon tu pandai2 menunjukkan teladan yang baik. Bila dah tau tanggungjawab dia.. paham2 la apa yang patut & tak patut di buat.

Tapi kalau bos yang menggunakan kesempatan dari kelebihan yang dia ada untuk marah or lepas geram kat orang sesuka hati, camna?? Kadang2 perangai bos memang camtu.. Itulah hakikat. Orang lain yang di marah, orang lain lak kena marah. Sebab dia rasa dia ada kuasa, dia rasa nak lepas geram kat sesapa pun dia boleh la ekk..

No.. no..no.. Bos!! Becareful bos. Atitute camtu akan buat u'r staff hilang rasa hormat & membangkitkan rasa benci. Bak kata pepatah marahkan nyamuk kelambu di bakar. So kalau dah kelambu ko bakar, esok nyamuk lagi senang nak menghirup darah ko tu. Bila takde rasa hormat, takde rasa sayang pada bos maka susahlah untuk bekerjasama. Bila takde kerjasama, semua jadi tunggang langgang.

Kalau dah marahkan nyamuk, amik ridset bunuh la nyamuk tu. Yang ko pi bakar kelambu yang selama ni dok tutup ko dari nyamuk watper.

Jangan meletakkan level bos itu di tempat yang terlalu tinggi hingga staff tak tergapai sebab akan mencipta jurang yang amat jauh. Bila ada jurang.. langkah lak pendek.. masing2 takde connection susah la untuk bekerja bersama. Bukan soh letak stage ko sampai tahap cleaner semata2 taknak ada jurang jauh dengan staff tapi cukup la sekadar ada keserasian antara staff & bos kan.

seterusnya adalah Bos yang tak pandai nak asingkan antara personal & profesional. Hal peribadi memang la tu hak masing2. Sapapun tak leh pertikaikan tapi jangan la sebab personal ko jadi tak profesional kan?? Orang bawahan pun ada hak masing2.. So, sebagai bos adil la dalam setiap penilaian & keputusan. Jangan senget sebelah lak. Yang salah tetap salah tak kira la dia gundik ko ke, bini/laki angkat ko ker, kawan angkat ker.. or apa2 je la. Pertuturan, komunikasi dan bahasa/perkataan yang kita guna biarlah bernada yang elok. Bukan suruh manja2.. (Ni bukan point bos je tau tp untuk semua tak kira la ko Big bos or kuli skalipun). Yang dah masuk alam pekerjaan ni majoriti dah dewasa.. Kecik2 kita di ajar adap & sopan. Tak kurang pun gaji kalau kita bercakap dalam nada sopan sesama kita.

Lastly.. Bila kita di atas tu jangan la kita memandang rendah pada orang lain. Lagi rendah kita pandang orang di bawah sebenarnya level kita dah di bawah tapak kaki orang yang kita pandang rendah tu.Maybe kita pandang dia paras lutut jer.. tapi tanpa sedar kita sebenarnya dia bawah tapak kaki dia. So, how?? Atitute kita yang bajet BOS sangat tu buat kita lebih hina dari orang yang kita hina. (Nasihat dengan menghina tak sama tau nada, maksud,cara penyampaiannya)

entry ni tak point sapa.. mahupun bos aku dulu or sekarang. Just berkongsi pendapat jer...

12 comments:

  1. bos kdg2 tue over..mentang2 dia bos sesuka ja nak maki hamun pkerja kan

    ReplyDelete
  2. Tak suka yg jenis pandang rendah pada orang lain walau realitinya cheq mmg rendah..hehe ;)

    Mujur my Bos tersangatlah baik dan mesra selalu ;)

    ReplyDelete
  3. memang bos macam ni dibenci staff... mentang mentang ada power.. sesuka hati nak tunjuk perangai..

    ReplyDelete
  4. bos i bersikap pemimpin dan sedia dipimpin..

    ReplyDelete
  5. susah kalau dapat bos yang betul2 rasa dia boleh buat apa je..yang jadi mangsa dah tentu orang bawahan.

    ReplyDelete
  6. bos memang mcm tu. buat dunno sudah

    ReplyDelete
  7. Bos always right...

    Makin besar makin comel lala!

    ReplyDelete
  8. kalau yg berlagak boss tapi sebenarnye sama level je dgn kite camne lak mummy? saye banyak jumpe org pesen ni..sabo je la..(-_-")

    ReplyDelete
  9. klu kerja gov ni macam2 bos leh jumpa... yang + kebanyakannya sikit berbanding yang -... tapi bab bos yang pilih bulu dan makan bodek tu paling banyak... mencii sangat.. kita yang tak pandai bodek nie selalu kena..t api rdha jer.. sebab kita ni kan org bawahan saja...

    ReplyDelete
  10. dulu jadi bos skang x jadi dah hehehe

    ReplyDelete
  11. peh..padat ..
    elok klu top mngement cma bca :)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com