MEMANG MANUSIA BUKAN TUHAN

8.6.12 Suria Lekatlekit 12 Comments

Manusia mustahil menjadi Tuhan.. Apatah lagi menjadi sehebat Tuhan & sesempurna Tuhan tapi manusia di beri akal oleh Tuhan untuk berfikir.. Manusia di beri amanah untuk di laksanakan. Manusia di beri tanggungjawab untuk di pikul. Itu adalah tugas yang di beri Tuhan untuk manusia melaksanakan.

Jenjalan baca berita hari ni kat Sinar harian Online terjumpa 1 kisah kecuaian pihak hospital sehingga menyebabkan kematian.. Dan 1 kes lagi hampir menyebabkan kematian tapi mungkin umur dia panjang & dapat di selamatkan. (Boleh rujuk artikel tu DISINI )

Pasal sedutan akhbar tu ok tapi yang sang lekit nak komen & bahas pasal sipolan yang komen tu. Rasa masa dia komen dia nak terberak kot sebab tu dia komen tanpa sempat berfikir panjang terus taip komen yang agak menampakkan ketidakbijaksanaannya. katanya...


Kalau ikut konsep manusia bukan Tuhan.. Lepas ni apa2 kecuaian berlaku masing2 boleh pejam mata la. Yelah manusia bukan Tuhan boleh la buat kerja ala kadar.. orang kata asal buat, asal rawat, asal siap jer lah yer. Kalau jadi apa2 pun anggaplah semua tu takdir. Kalau jadi kat family disopalan yang komen macam tu.. Kau jangan kecoh lak. Kalau doktor silap suntik ubat ke.. silap rawat ker.. silap toreh2 anggotan badan family kau @ kau sendiri pun kau jangan la marah tau. Sebab manusia bukan Tuhan.

Kau cakap macam tu sebab belum kena kat batang hidung kau.. Sebab tu kau rasa tak perlu ambil serius. Kalau di biarkan jer maka perkara macam ni tak di ambil serius mungkin bakal membahayakan nyawa orang lain jugak bila petugas yang di amanahkan melakukan tugasnya buat kerja asal siap je. Kecuaian adalah dari kesilapan manusia tu sendiri.. mungkin dari kelalaiannya yang melakukan tugas dengan sengaja ataupun tidak. Tapi kalau di lakukan mengikut prosuder yang di tetapkan.. Insyaallah dapat elak dari berlaku kecuaian.

Jadi kes kecuaian ni sang lekit rasa tak patut kita ambil mudah lebih2 lagi melibatkan nyawa. Betul.. ajal maut di tangan Tuhan tapi itu bukan alasan kau boleh ambil mudah dalam hal melibatkan kesihatan & nyawa orang. Kan?? Kalau kau buat kerja asal siap cukup bulan dapat gaji tapi tidak melakukan tugas yang di amanahkan pada kau sebaik mungkin kau dah melanggar perintah Allah jugak, kan?? Ini cuma pendapat peribadi melekit je.. Kalau ada yang rasa setuju dengan sipolan tu tak kisah la. Itu hak masing - masing

12 comments:

  1. ishh..ada ke komen macam tu..rasanya, kalau kena kat batang hidung sendiri, baru tau marah, kecewanya macam mana..

    ReplyDelete
  2. yg salah dtg dari diri sendiri.. sendiri kena ingat..huhuhu

    ReplyDelete
  3. blom kena btg idung sendiri lg ler tu..hurmm~

    ReplyDelete
  4. salam kenal..
    yg buat silap ttp silap :)

    ReplyDelete
  5. biasala.. xkena batang idung sndiri... memang la sume takdir tuhan.. tp, manusia boleh cuba sedaya upaya untuk mengelakkan kecuaian...

    ReplyDelete
  6. agaknya yang mengomen tu doktor yang buat silap tu kot.. sedap2 je bagi pandangan macam tu.. nanti kalau kena kat keluarga dia sendiri barulah nak melenting..

    soal kecuaian ni perlu diambil perhatian sewajarnya lebih2 lagi melibatkan nyawa.. Doktor adalah orang yang profesioanal dan terlatih.. maka tidak sepatutnya hal remeh temeh spt tersilap suntik sentiasa berlaku..

    cuba bayangkan kalau seorang juruterbang tersilap tekan butang, lalu kapal terbang pun menjunam jatuh... kan naya tu... hal melibatkan nyawa orang lain haruslah diambil perhatian..

    ReplyDelete
  7. Alasan takdir untuk menutup kesilapan CUAI
    dear, lamanya momoy x datang sini
    jemput singgah blog baru
    blog lama ilang. huhu..

    ReplyDelete
  8. akak lekit. walaupun manusia bkn tuhan tp tuhan mengurniakan akal spy kita berupaya menjaga sesama manusia.

    ReplyDelete
  9. Segala yg buruk semua dari kita...
    Mungkin yg komen tu mereka2 yg belum berkhatan kot? jgn marah..

    ReplyDelete
  10. Setujuuu..

    Ehh!! orang komen tu suruh jumpa tabib, awatt?? tabib tu pun bukan manusia ke?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!