SEDAP JE MULUT CIKGU SHIDA MENGATA DARI ANAK SAMPAI MAK BAPAK

12.7.12 Suria Lekatlekit 19 Comments

Kalau semua orang di lahirkan pandai maka takde la orang bodoh dalam dunia ni. Kalau semua orang di lahirkan cerdik dalam pelajaran maka semua sekolah di dunia ni adalah sekolah2 pelajar cemerlang. Takde sekolah khas.. Mungkin kelas tuisyen pun tak wujud sebab budak2 semua lahir dengan bakat cemerlang dalam pelajaran.

Malangnya bukan semua anak2 yang lahir tu mempunyai bakat dalam bidang akademi.. Mungkin dalam bidang lain macam bidang kemahiran. Allah cipta makhluk dia ada kurang & lebih.. Kalau semua dalam 1 level yang sama maka dunia ni tak warna la. Asal keluar result jer.. semua dapat 200A++... Pun macam tu bukan la sang lekit kata kita tak payah berusaha lebih2 sebab Allah dah tentukan nasib & rezeki kita. Sebagai manusia kita di tuntut juga berusaha untuk berjaya dalam apa juga bidang. Cuma kelebihan & kekurang setiap orang tu tak sama..

Tapi bila baca status cikgu shida yang bengang dengan anak murid dia tu sampai melabelkan dorang sebagai bengap.. berasap jugak telinga. Paling tak tahan.. sekali mak bapak dorang di sebut2. Katanya masa mengandung tak amalkan Al- Quran & doa.. makan dari sumber yang tak tahu halal haram.. maka lahir la anak yang bengap. Amboi sedapnya.. cikgu shida tu dah pernah beranak ker? Kalau ye pun geram dengan anak murid sekali dengan mak bapak dia kau hina kenapa. Tak semua mak bapak yang ada anak lemah dalam pelajaran tu makan dari sumber yang haram masa mengandungkan anak dia & tak amalkan Al-Quran & doa2.. Kalau ye pun geram, tak patut la cikgu shida seorang cikgu yang kononnya popular keluarkan statement macam tu.

Kalau marah budak2 tu je tak boleh ker sampai mak bapak di sebut2 kenapa?? Kalau rasa perlu perbincangan dengan mak bapak ajak jumpa la. Apa punya cikgu!!

Manalah tau mak bapak anak murid dia baca.. Terkilan jugak. Cikgu shida mana la ada naluri keibuan.. dia bukan pernah beranak jauh sekali pernah ada anak. Senang la dia cakap anak orang tak pandai belajar sebab mak bapak dia makan dari sumber haram & tak amalkan Al-Quran & doa2. Macam la dia tahu.. Agak - agak la kalau nak lepas geram, jangan la sampai mak bapak budak2 tu pun di maki & tuduh benda bukan2. Pantang sang lekit kalau marah sorang.. habis satu keturunan nak sebut.

P/S : Tak pelik la dia boleh cakap bukan2 pasal mak bapak orang sebab dia mungkin memang tak di lahirkan untuk jadi mak orang kot.. 

Gurauan seorang cikgu kepada murid tahun 2.. katanya. 

Bukan senang nak jaga anak, nak didik anak & asuh anak ni cikgu. Beranak pun tak mudah.. Jadi Mak orang dulu baru cakap! 
 

19 comments:

  1. die tak rasa jadi mak budak lagi kot.. tu yang cakap ikut sedap tekak je..hurrmm.. jumpa cikgu macam ni memang parah..

    ReplyDelete
  2. cikgu sakit jiwa..mintak anak kita jangan la dididik oleh guru yang macam ni..

    ReplyDelete
  3. patut le xkawin2 lagi....dh kalo mcm gitu ghupenye....huhuhuhu...

    ReplyDelete
  4. isk3, ada ke patut ckp anak murid mcm tu, Cikgu SHida jgn nak judge org je, tgk diri dulu, :P

    ReplyDelete
  5. dari dulu tak minat cikgu shida ni...mengarut je..

    ReplyDelete
  6. ada ke ckp cm tu.ada ke ckp ibu nya makan makanan ntah halal ke haram.ya Allah.apa punya manusia lah kan.

    ReplyDelete
  7. biar dia kahwin dan beranak...pastu dapat anak cam dia duk kutuk-kutuk tu..baru padan muka..geramlah pula..

    ReplyDelete
  8. Hmm...easier said than done. Aku nk tgk, esok-esok dia ade anak nanti(KALAU ade org nk la..), perangai tak semenggah, boleh la aku ckp , mulut mak celupar sbb tu dapat anak mcm ni. Kadang-kadang bile bercakap byk, buat kita nampak bodoh

    ReplyDelete
  9. Apa punya cikgu lah. Ada ker bagi jawapan mcm tu kat anak murid.

    ReplyDelete
  10. rasa macam kena rawat psikologi je cikgu ni. dah dasyat sgt tekanan perasaan dia nih. macam dah xreti apa yg patut dibualkan dlm fb.

    ReplyDelete
  11. setuju ngan anataenotsuki..tekanan jiwa sakit mental..
    sebab banyak kes guru2 yang mengalami tekanan jiwa, dia nilah salah satunya..
    saya kalau marah budak pun selagi boleh saya cuba elakkan daripada curse diorang

    ReplyDelete
  12. astaghfirullah...sabar je la cikgu ni sorang...

    ReplyDelete
  13. uiskk cikgu shida... cube dia yang preggy, tengok anak dia membesar.. cane jadi anak dia

    ReplyDelete
  14. cakap boleh lah.. cuba dulu wat dn ade anak baru tau ! masa tu bolehlah bagi komen

    ReplyDelete
  15. Aigooo~
    Benda yang kita cakap pada anak murid kan satu doa? -.-"

    Plus, layan anak2 murid elok2, insyaALLAH cikgu2 anak2 kita sendiri (kalau ada, nanti) - akan mengajar anak2 kita dengan sempurna.

    ReplyDelete
  16. MASIH BERMINAT MENGIKUTI PERKEMBANGAN TEMAN RUPANYA YA. TAK PAYAHLAH BECAUSE I'M NOBODY. APA-APAPUN, AMALKANLAH DOA-DOA UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TERANG HATI DAN DAPAT MENERIMA APA YANG DIAJAR. Baguslah kerana memutar belitkan kata-kata teman.

    ReplyDelete
  17. apa yg putar belitnya... tu teguran tu cikgu oii... mmg betul pun ape yg die tulis... ape nak jadi ntah laa... teman pun ade luah perasaan jugak pasal cikgu ni... geram jugak... http://www.marqiscareno.blogspot.com/2012/07/hari-ni-gua-terbaca-1-blog-pasal-cikgu.html

    ReplyDelete
  18. aku sokong Cikgu Shida ngan kata2 die...korang tak rasa bile dapat anak murid kuang hajar, bila bagitau mak bapak die mak bapak die pun kuang hajar,perangai hodoh belajar bodoh tak payah lah nak sopan sangat cam dulu2..skang orang dah open...siapa tak pandai jaga anak yang kononya anugerah tue...makan cili die rasalah pedasnya....hahaha adios amigos...kadang2 teguran nie kene wat lain dari lain skit baru mengancam....terancam dan mak bapak nak amik tau hal anak yang dah kurang hajar gilerr...bila dah besar menyusahkan orang..mcm ada ayat aku dengar dari filem dulu2...kecik2 tak nak mampus!!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!