LEBIH BAIK JANDA DARI MADU

11.10.12 Suria Lekatlekit 7 Comments

Setiap pasangan yang berkahwin, tak merancang untuk jodoh yang separuh jalan. Tapi kalau sudah tertulis perjalanannya macam tu, tiada kuasa yang mampu melawan. Kat sini sang lekit nak kupas kupis kenapa perempuan lebih suka bergelar janda dari di madukan. Ini cuma pendapat peribadi bukan kajian dari pihak yang profesional yer...

antara sebabnya.. Memang tak boleh terima hakikat berkongsi takhta dengan perempuan lain. Rasa tercabar, rasa macam loser.. & rasa macam bodoh pun ada jugak. Setiap manusia tak banyak pun sikit mesti ada ego dalam diri tu, kan?? Nak2 lagi bab kongsi suami dengan perempuan lain... Yang takde ego pun boleh naik temperature ego dia secara mendadak.

Tak boleh terima kena kongsi suami & segala milik suami dengan perempuan lain yang dah sama level dengan dia. Nak marah tak boleh.. nak halang pun dah tak boleh.. sebab apa yang halal suami dengan dia.. menjadi halal juga dengan perempuan kedua yang muncul dalam hidup suami dia. Rasa keistimewaan tu dah takde untuk dia.

Masa! Masa dengan dia dah semakin kurang.. Fulltime dulu dah jadi part time tak mustahil boleh jadi tunggu free time baru ada dengan dia. Kalau dulu habis kerja suami terus balik rumah, tapi kalau dah ada orang kedua ni.. takde lagi istilah hari2 balik rumah, kan??

Soal Hati.. Memang kagum la dengan wanita2 yang ikhlas di madukan tanpa ada rasa sedikit pun perasaan terluka & kecewa dengan keputusan suami untuk beristeri lagi sebabnya kurang sangat wanita2 yang boleh redha & ikhlas macam tu.. Mungkin ramai yang terpaksa bermadu dari yang ikhlas di madukan, betul tak?? Untuk mendesak hati rela & redha pada madu ni.. aduhai, rasa telan bara api pun lagi mudah dari telan kenyataan bermadu ni.Kalau tanya hati memang jawapanya tak rela.

Taknak seksa diri sendiri & jadi orang yang hipokrit.. Konon tak kisah, konon redha.. konon boleh terima dalam dalam hati membuak2 macam kawah gunung berapi, nak meletup tak boleh. Akhirnya derita dalam ketawa.. Lepas tu admit wad gila. Orang pun tak tau punca.. dok tengok elok ja.. bahagia ja.. padahal makan dalam. Benda yang makan dalam ni memang orang tak nampak kat luar tapi sampai masa akan timbul juga kesannya. Jadi, untuk seksa diri sendiri demi kebahagian orang lain.. ada lagi baik masing2 cari kebahagian sendiri. ye tak??

Pada pendapat peribadi sang lekit berdasarkan isi hati seorang isteri (diri sendiri ler) atas sebab2 tu sang lekit tak mampu untuk terima kenyataan di madukan & kalau di hadapkan dengan benda tersebut rasanya daku rela bergelar Miss J dari bermadu kot. Sakit sekali.. lepas tu pelan2 ok.. dari sakit dok mengadap hari2 sepanjang hidup. Oh... tidak.

Macam filem madu tiga ni.. ketiga2 isteri dia sebenarnya bukan nak di madukan tapi tak tahu pun di madukan.. Semuanya kerana terpaksa sebab tertipu. Kebanyakkan realiti yang berlaku kat luar sana pun macam tu. Dari tertipu terpaksa redha.

P/s : Madu lebah memang manis & boleh jadi penawar berbanding dengan hidup bermadu.. Jadi jangan nak gunakan alasan bermadu itu manis..sebab ada perkataan MADU, ok!!

P/S : Semoga bahtera rumahtangga kita semua di lindungi dari munculnya insan kedua.. bukan kedekut tak bagi tumpang kasih tapi bab tumpang suami yang pemurah pun boleh jadi bakhil. 

7 comments:

  1. sape yg nak bermadu kan. mmg bunyi mcm manis, tapi berkongsi kasih ni susah

    ReplyDelete
  2. Salam abby...
    pergghh bab madu bermadu :)

    bg cma,cma xkisah klu asben nk bermadu. klu blh mmg x nak berkongsi kasih..tp klu dah itu kehendak allah ta'ala.siapelah kita ni nk menolaknya.. ..

    oh maduku.. :)

    amin2~~

    ReplyDelete
  3. Takut bila difikir, pahit untuk ditelan, doa jelah yang mampu..

    ReplyDelete
  4. hurmmm sadis. hati yg menerima...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!