BUDAK PEREMPUAN 5 TAHUN LAHIRKAN ANAK

3/13/2013 01:13:00 PM suria lekatlekit 13 Comments

Bukan sesuatu yang mustahil walau jarang kita dengar kanak2 perempuan akil baligh dalam usia muda. Tapi kalau 5 tahun tu agak luar biasa.. Jangan kata 5 tahun.. 9 tahun pun kira rasa macam pelik sikit kalau dah ada haid kan?? Mungkin ada penjelasan dari segi saintifik kenapa terjadinya haid pada usia kanak2 yang terlalu muda ni. Bila dah terlampau muda hormon dah matang agak bahaya kerana pemikiran & pengetahuan mereka pada sesuatu perkara tu tidak sematang hormon mereka tu kan. sebab tu berlakunya kanak2 perempuan yang jadi ibu dalam usia yang sukar kita percaya.

Jom kita tengok beberapa kes kanak2 perempuan yang menjadi ibu pada usia yang tak berapa munasabah dalam sejarah 

Ibu muda berusia 5 Tahun
 Linda Madinah adalah gadis termuda untuk Melahirkan anak. Beliau hanya berumur 5 tahun, 7 bulan, dan 21 hari semasa melahirkan seorang bayi seberat 2.7kg. Ibu bapa Linda merasa pelik apabila mereka melihat perutnya membesar secara tidak normal. Pada mulanya dia dianggap telah mempunyai tumor tetapi apabila Linda telah dibawa ke hospital, di sana mereka mendapat tahu tentang kehamilannya. Tiada siapa tahu siapa bapak kepada anak Linda. Kedua-dua ibu dan anak meninggal dunia pada umur 40 dan 76 tahun.

Ibu berusia 8 Tahun
Gadis ini di rogol oleh dua orang sepupunya sendiri sehingga mengandung dan melahirkan anak sebarat 2 kg secara pembedahan pada disember 2006.


Ibu muda 9 tahun Hilda Trujillo 

ibu ketiga termuda melahirkan anak pada usia 9 tahun. Pada bulan November Hilda di masukkan ke Hospital Bersalin sebagai pesakit Obstetrik Rolando Colareta, menjalani pemeriksaan oleh pasukan 16 obstetricians, pakar kelenjar, radiologi, pakar psikiatri dan pengamal am. Mereka melaporkan dia normal, hanya sedikit matang berbanding kanak2 lain yang seusia dengannya. Selepas satu bulan, pada Disember 1957, dia melahirkan seorang bayi perempuan. Sepupunya berusia 22 tahun beliau telah ditangkap, dituduh merogol. Doktor yang memeriksa beliau berkata "rogol bawah umur adalah tidak begitu luar biasa di sini atau di mana sahaja. Tetapi jarang berlaku kanak2 seusianya dengannya mengandung setelah di rogol, kecuali dalam kes-kes yang jarang berlaku. "

ibu muda 9 tahun, Phetchabun.Thailand 

Februari 2001 Wanwisa Janmuk menjadi muda kepada Asia. Ibu muda ini telah berkahwin dengan seorang lelaki berusia 26 tahun.Mereka menjadi ibu bapa pada usia 9 tahun & 26 tahun. 

Ibu muda 9 Tahun

Selepas Thailand, Singapura adalah negara kedua Asia di mana seorang gadis berusia sembilan tahun melahirkan bayi. Beliau adalah pelajar sekolah rendah, mempunyai hubungan sulit dengan pelajar berusia 14 tahun. Kedua-dua mereka bersendirian di rumah semasa ketiadaan ibu bapa mereka sebelum kanak kanak itu hamil


Jadi kalau umur dalam 13 tahun keatas tu jadi mak budak bukan sesuatu yang pelik sangat la berbanding kanak2 berusia 5 tahun yang dah dapat title mak orang walhal dia sendiri pun menyusu tak abis lagi. Kejam kan jantan2 yang menyebabkan kanak2 ni menjadi mak orang pada usia yang tak sepatutnya.
 
P/S : Jadikan pedoman pada kita semua terutama yang bergelar ibu bapa agar anak kita jugak tidak terjerumus sehingga mereka menjadi ibu pada usia yang tidak sepatutnya. 

 >> Sumber rujukan artikel di atas kat SINI << Artikel asal berbahasa inggeris tapi telah di translate kan dalam bahasa melayu untuk memudahkan pembacaan semua golongan.






 ** Dok berfacebook, bertwitter sampai bosan & nak cari sesuatu yang baru. try ni.. Sambil online sambil share iklan sambil dapat duit. Jom sign up sekarang. Free je kat sini >> CARI DUIT KOPI SAMBIL ONLINE <<

13 comments:

  1. ngerii lak dgr cite kanak2 pregnant. like what?? kita yg dewasa ni pun hazab nk hadap alahan pregnant, skt bersalin, postnatal care then they r just a kids, entah mcm mana. blur jap.

    ReplyDelete
  2. dorg ni dh period ke yg mengandung ni.

    ReplyDelete
  3. menakutkan la peluk....kena panatau pergerakan budak2 sekarang nie...

    ReplyDelete
  4. salam abby...
    huhuh.. xtau nk komen ape.. :(

    ReplyDelete
  5. bermakna diorang period sangat awal lah kan? sebab kalau tak period camne nak pregnant kan?

    ReplyDelete
  6. wah..baru tahu..1st time baca..x sangka ar

    ReplyDelete
  7. Memang tekejut dan pelik..berfikir sambil berkerut dahi

    ReplyDelete
  8. jadi pengajaran buta kita semua... patutnyer umur2 mcm ni masih duk dibangku sekolah lagi

    ReplyDelete
  9. takut kan dengan cite mcm2 nie. kadang kita mana nak tau hormon dorg dah dewasa kita pun lepas jela main pondok2 tue tgk lain pulak yg jadinya hurmm moga dijauhkan la kita dari semua nie

    ReplyDelete
  10. semoga anak kita dilindungi dari perkara2 tak elok..

    ReplyDelete
  11. Huhuhu...seyes ngeri.budak2 zaman skrg advanced lebih.

    ReplyDelete
  12. Huhuhu...seyes ngeri.budak2 zaman skrg advanced lebih.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com