IBU USTAZ KAZIM MENYUSU ADIK BAWAH KAKI PENUMPANG BAS

4/07/2013 04:32:00 PM suria lekatlekit 10 Comments

Tersentuh hati baca kisah pendek yang di kongsikan ustaz kazim Elias di status fb beliau.. pendakwah agama yang semakin terkenal sekarang ni. Di sebalik kejayaan dia hari ni banyak terselit kisah2 sedih yang kita sendiri tak pernah terteka.

Sayu hati bila baca.. Kecik hati bila kenang masyarakat kita waktu kejadian tu yang membiarkan seorang ibu mengendong bayi bersama seorang anak yang waktu tu membawa beg. Sanggup mereka2 waktu tu tengok & biarkan jer seorang wanita mencipta kreativiti yang mensayukan hati untuk berusaha tenangkan anaknya yang sedang lapar & dahaga. Jom kita baca dulu kisah sedih ni sebelum daku mengupas kopek secara rakus nya cerita ni


Kau bayangkan waktu tu mak kau yang berdepan dengan situasi macam tu. Duduk bersila di tepi kaki2 manusia yang padat dalam bas sedangkan mata2 yang sedang duduk & berkemampuan untuk berdiri tak bangun tapi hanya melihat tanpa ada rasa sedikit pun bersalah apa lagi simpati dengan nasib si ibu dengan anak kecil dia tu.

Kita ni (tak merujuk pada sesapa. sapa terasa dia buat).. Jenis kalau tak kena setempek kat batang hidung sendiri memang la tak ambil kisah sangat dengan rasa orang lain, kan?? Tak mustahil ada yang rasa lucu jugak. Cuma zaman tu takde enpon camera & FB bagai.. kalau tak confirm ada yang amik gambar upload dengan caption konon prihatin la sangat padahal ntah2 dia pun sedap2 duduk dok cari point2 menarik untuk snap dengan DSLR gedabak dia untuk kepentingan sendiri. Sapa tahu.. kadang2 manusia ni hanya prihatin pada kata kata bukan perbuatan pun walau dia mampu waktu tu. ye tak??

Jadi.. renung renungkan selamat berfikir dengan kepala otak & akal bukan kepala lutut & tapak kaki. sekian makaseh. Pada calon2 yang bakal bertanding dalam PRU13 tak kira dari parti mana even parti bebas berlambang kunci (Tok Mun) semoga berjaya. Berkempen berpada2 pada ponyokong fanatik.. jangan kerana mengundi 1 hari.. pangkah 1 kertas.. hari2 malaikat catat dosa maki korang.




** Makhluk asing mengejar manusia?? betul ke?? Jom tengok >>  Apakah yang dikejar makhluk asing di Stuttgart? <<

 ** Dok berfacebook, bertwitter sampai bosan & nak cari sesuatu yang baru. try ni.. Sambil online sambil share iklan sambil dapat duit. Jom sign up sekarang. Free je kat sini >> CARI DUIT KOPI SAMBIL ONLINE <

10 comments:

  1. Saya pernah sewaktu mengandung anak pertama terpaksa berdiri dalam bas. Yang duduk ramai budak lelaki. Sedangkan masa tu saya tengah sarat.

    ReplyDelete
  2. kesian kan wanita pregnant dan warga emas..hmm sedih tadi baca dalam fb..

    ReplyDelete
  3. sedih baca. tapi rasanya sekarang ni ramai orang dah ada kesedaran.

    ReplyDelete
  4. patut banyakkan kesedaran dalam bentuk iklan atau pendidikan secara formal untuk mendidik rakyat malaysia sekarang

    ReplyDelete
  5. salam Abby..
    mmg tersentuh hati..
    klu cma yg berada didalam keadaan mcm tu..??

    ReplyDelete
  6. sedihnya. memang ramai masyarakat mcm tue skang nie. kita nie la yg kena selalu ingatkan diri jangan jadi mcm dorg

    ReplyDelete
  7. dulu2 memang tak de kesedaran bab2 gini..sebab tu kat tv kena kempen benda2 kecik gini..biasala..orang kita macam pahat..tak diketuk,tak bejalan la pahat tu..

    ReplyDelete
  8. memang sedih tgk perempuan mngandung dlm bas

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com