JOM KENAL SIAPA JAKUN,SAKAI,BATAK YANG SELALU KORANG SEBUT

6.6.13 Suria Lekatlekit 11 Comments

JOM KENAL SIAPA JAKUN,SAKAI,BATAK YANG SELALU KORANG SEBUT. Kita biasa dengar & baca ayat2 macam ni.. "Jakun la kau tak pernah tengok orang pakai fesyen color block".. dan ayat macam ni.. " Jangan jadi batak sangat la sampai tak boleh terima pendapat orang lain" atau mungkin ayat macam ni.. "kau ni macam sakai la.. pergi la sikat rambut sikit.".. tu contoh ayat..  mesti dalam hidup kita seharian akan dengar & baca ayat2 macam tu kan?? Korang istilahkan orang sakai, jakun & batak bagai tu.. korang tau ka siapa SAKAI, JAKUN & BATAK yang sebenarnya?? kalau tak tau jom kita berkenalan dengan depa..

BATAK
Sumber gambar di SINI

Batak adalah sebuah istilah kolektif yang digunakan untuk mengenal pasti sebilangan kumpulan etnik yang terdapat di kawasan tanah tinggi di Sumatra Utara, Indonesia. Kawasan pedalaman mereka terletak di sebelah barat Medan dan berpusat di Danau Toba. Sebenarnya orang "Batak" terdiri daripada beberapa kumpulan etnik yang berbeza tetapi mempunyai bahasa, budaya dan adat yang agak serupa. Walaupun istilah "Batak" digunakan untuk orang-orang Toba, Karo, Pak Pak, Simalungun, Angkola dan Mandailing, ada di kalangan mereka yang tidak suka dikenali sebagai orang Batak. suku Batak mempunyai reputasi sebagai pahlawan-pahlawan yang garang yang kadangkala mengamalkan kanibalisme. (Info penuh di sini >> BATAK <<

JAKUN
Gambar Carian Google

Suku Jakun atau orang Ulu merupakan orang asli dari puak Melayu Proto yang terdapat di Pahang, Johor. Mereka dikelaskan sebagai 'Pra-Melayu' dari Mongoloid Selatan.
Jakun terbahagi 2 iaitu Jakun di hutan dan Jakun di tepi laut (Orang Laut / Orang Kuala).
Kebanyakan suku Jakun masih mengamalkan kepercayaan animisme yang dipengaruhi oleh alam sekitar seperti gunung, bukit, lembah, sungai, batu dan gua. Mereka masih kuat berpegang kepada pantang larang yang diamalkan sejak lama dahulu. (Sumber kat sini >> JAKUN <<
P/s : Gambar tu gambar suku kaum jakun dulu2 sekarang rasanya orang Jakun pun malu nak bercawat tapi yang tak Jakun pulak banyak bercawat dengan bangganya. Kawan asben ada sorang orang Jakun berjaya. Jadi tak perlu kita umpamakan orang yang kolot & tak up to date ti JAKUN.. depa pun pandai guna tenet dah.

SAKAI (tak jumpa gambar)
Orang Sakai merupakan sekumpulan masyarakat yang terasing dan hidup masih secara tradisional dan nomaden pada suatu kawasan di pulau Sumatera, Indonesia.
Beberapa ahli berpendapat, orang Sakai ini merupakan percampuran antara orang Wedoid dengan orang Minangkabau yang bermigrasi sekitar abad ke-14
Negeri Sembilan pada asalnya didiami oleh orang-orang asli daripada suku kaum Sakai, Semang dan Jakun. Mereka hidup berpindah randah, memburu, mengutip hasil hutan dan ada yang mula bertani (Rujukan kat sini >> Sakai << & kat sini jugak >> Sakai 1 << )

Selamat berkenalan dengan orang2 yang selalu kita sebut untuk jadi bahan sindiran, kutukkan & hinaan. Mereka pun manusia yang ada hati yang membezakan mungkin suku kaum, bangsa, adat, cara hidup & agama tapi perasaan sebagai manusia tetap sama kot macam kita. Benda ni dah jadi sinonim sangat dengan kita bila nak gambarkan sesuatu atau seseorang yang kononnya tak up to date,kolot,hina & comot, selekeh kotor bagai. Kadang2 kesian jugak dengan depa.. hanya kerana depa dari suku kaum orang asli, kita yang tak asli asyik jadikan depa bahan je untuk gambarkan sesuatu yang buruk pada seseorang. Kita pun marah bila orang umpamakan kita dengan sesuatu yang buruk kan jadi renung renungkanlah... perasaan dari pihak depa pulak. Sekadar berkongsi info & pandangan. Pada yang terasa tu.. maafla nak cakap, sapa makan cili dia la rasa pedas, kan??kan??kan??

P/S : Jangan sewenangkan nak gambarkan suku kaum orang asli tu sebagai golongan terpencil & jauh dari kemajuan & kemodenan sebab dah banyak mereka yang berjaya di luar sana. Ada antara depa pun dah ada blog. tak caya clik SINI.

** Dok berfacebook, bertwitter sampai bosan & nak cari sesuatu yang baru. try ni.. Sambil online sambil share iklan sambil dapat duit. Jom sign up sekarang. Free je kat sini >> CARI DUIT KOPI SAMBIL ONLINE
 

11 comments:

  1. wujud rupanya.. bangsa bangsa ni.. selalu dengar orang sebut sakai bila nak kutuk seseorang..

    ReplyDelete
  2. Salam Mummy Lala..
    dah mcm kelas sejarah pulak cma baca ni..
    hihi... mmg masih wujud lagi suku kaum ni..

    "cma sendiri pun Jakun tgk org yg tak bercawat sibuk nk bercawat"

    selamat dah berkenalan dgn mereka :)

    ReplyDelete
  3. salam... teringat masa belajar dulu2.. sekolah rendah dah belajar suku kaum di malaysia ni..

    Masa saya sekolah menengah saya kami bersukan lawan sekolah asli.. jangan haraplah nak menang kalau lawan mereka tu kuat2 semuanya...

    ReplyDelete
  4. KALAU AKAK SELALU SEBUT JAKUN..SAKAI DAN YANG LAIN2 TU JARANG LA NAK SEBUT..HEHEH..

    #IKLAN TU HARGA UNTUK SEBULAN.BANNER BUAT SENDIRI.

    ReplyDelete
  5. mereka suku kaum yg ada dimalaysia..haha
    mungkin ramai lg yg tak kenal

    ReplyDelete
  6. eh.. batak ngan jakun tu suku kaum ea? baru tau.. igtkan pkataan tu hanya digunakan utk kutuk2 org jer.. hee..

    btw, nice sharing

    ReplyDelete
  7. itu lah . momoy sangat benci orang yang manin2 cakap bangsa2 lain ni. mereka pun manusia mcm kita juga

    sis, betul aura white bkesan pada sis? nnt review ye. momoy baru nak masuk jar ke-2

    ReplyDelete
  8. syabas dan tahniah untuk n3 ni..bagus beri info kepada semua yang kadang2 tak sedar ketiga-tiga perkataan tu dah sebati di mulut.

    ReplyDelete
  9. tu la..asal macam tak moden je nak kaitkan dengan orang asli..apa ingat orang asli tak maju ke macam orang2 bangsa lain tu..kan mummy kan?

    ReplyDelete
  10. Bg pendapat aku, bkn slh guna ayat mcm 2... i2 sume perumpamaan org zaman dlu... contoh... ape la ko nie jakun sngt. Maksudnye, jgn jadi seperti suku kaum jakun yg dulu....

    ReplyDelete
  11. Batak ialah salah satu suku bangsa di Indonesia yg terkenal dengan kepandaian berbicara dan tegas. Banyak Lawyers hebat adalah orang batak, hampir semua lawyer di Indonesia yg hebat adalah orang batak. Suku ini Dicirikan dengan marga/klan, semisal Nasution, Shihombing, Simorangkir, Simanjuntak, Sembiring dan lainya. Secara garis besar terbagi menjadi dua, yaitu beragama Islam dan Kristian. Memang Batak kalau cakap boleh terdengar sampai 100 Meter lebih

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!