HARAM LETAK NAMA PASANGAN DI BELAKANG NAMA KITA

9.11.13 Suria Lekatlekit 6 Comments

Rasanya ramai yang suka gabungkan nama mereka dengan pasangan mereka tak kira la yang dah kahwin atau yang baru bercouple, betul tak??Contoh Jemah kawen dengan Meon.. Kemudian dia guna nama Jemah Meon, gitu la contohnya. Konon nak nampak sweet.. romantik.. lot of love la kan. Tapi tak ramai yang tahu hukum dari perbuatan tersebut. Kenapa den yakin ramai yang tak tahu.. sebabnya kalau tengok trend kat FB melambak yang buat. Kalau yang tahu buat jugak.. tu tak boleh nak cakap apa cuma entri nu untuk bagitau orang yang tak tahu.

Mesti nak tahu apa hukumnya gabungan nama suami isteri atau pasangan macam tu?? Jom baca kat bawah ni

 Sumber FB
Atau kalau nak lebih penerangan boleh jugak baca kat SINI
atau nak lebih rujukan boleh baca kat SINI

Kalau dah suami isteri pun hukumnya haram apatah lagi kalau yang belum kawen baru dok cinta kera luku kan?? Jadi.. pada yang buat sila jangan buat lagi pada yang terfikir nak buat, batalkan la niat tu. Kadang2 benda yang pada pandangan kita remeh sangat boleh jadi sesuatu yang merosakkan akidah.

Semoga perkongsian ni memberi sedikit ilmu buat kita semua. Bukan berlagak baik atau alim tapi sekadar peringatan untuk diri sendiri & semua yang membaca.

6 comments:

  1. pernah jumpa yang cantumkan nama isteri dan suami di FB. perlu dibendung sebelum menjadi trend. walaupun sekadar di FB, tetapi impact nya pasti buruk jika menjadi kebiasaan dan tidak ditegur.

    ReplyDelete
  2. dulu time sekolah ustazah saya penah cite benda ni
    saya pun tak paham, kononnya trend
    apapun tima kasih kerana mengingatkan

    ReplyDelete
  3. salam Mummy Lala..

    tenkiu sharing.
    dah pernah terbaca psl menda ni b4.. :)

    ReplyDelete
  4. esp artis..tgk2 jodoh diorg x lama..kpd kita2 ni,jangan la bt mcm ni..huhuhu..yg belum kawen ramai yg bt..haihhh,malu la :(

    ReplyDelete
  5. Zura Lee ni combine nama zura ngn hubby la.. hihihh.. gedik kan...

    ReplyDelete
  6. klu si suami ltk nme isteri slps nme dia..mcm ne plak..sme gak ke hukumnye?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!