AJAL MEMANG KERJA TUHAN TAPI KECUAIAN KERJA MANUSIA

21.12.13 Suria Lekatlekit 2 Comments

Bila berlaku kematian yang melibatkan kecuaian manusia.. Ramai yang suka nak lepas diri dengan statement.. "memang dah sampai ajal dia... Tak boleh buat apa. Apa yang berlaku cuma penyebab untuk dia mati saja tapi sejak azali Ajal dia memang dah tertulis, bila & bagaimana?"

Betul.. tak salah. Memang ajal kita dah tertulis sejak kita dari dalam kandungan ibu lagi.. Tapi dalam  kehidupan ni kita tak boleh manjang nak letakkan kesalahan pada takdir. Kalau macam tu senang je la hidup dalam dunia ni.. Semua dah di takdirkan. Tak perlu buat apa2.. goyang kaki, makan, tidur sampai masa mati.

Macam tu jugak dengan kes kecuaian manusia yang menyebabkan musibah, bencana, kemalangan atau kematian orang lain. Kalau kita letak semua pada takdir rasanya tak perlu mahkamah dalam dunia ni untuk menjatuhkan hukuman atau memberi keadilan la.. Yelah.. semua dah di takdirkan. Kot mana pun jadi jugak.


Ada perkara yang kita perlu tegakkan keadilan & kebenaran bukan semata2 terima sebagai takdir.. contoh macam kes dalam akhbar hari ni pasangan guru yang nak ambil tindakkan undang2 pada pusat kesihatan yang di dakwa cuai dalam merawat anak perempuan mereka yang berusia 4 tahun sehingga menyebabkan kematian. Ajal memang tetap ajal.. takkan lewat atau tercepat walau sesaat.. itu kerja Tuhan yang kita tak boleh pertikaikan tapi kecuaian adalah kerja manusia yang tak boleh kita biarkan. Sebab kalau di biarkan tak mustahil manusia2 tu akan terus buat kecuaian & kesilapan yang sama berulang kali sebab dorang tahu hidup mati cacat cela pesakit yang datang mendapat rawatan.. takkan bagi effect apa2 pun pada dorang. Senang banyak la macam tu. Kau kerja sambil gentel taik hidung pun boleh... Asal buat & asal siap jer.

Sumber Sinar Harian

Jadi ubahlah mentaliti.. Yang suka hidup bergantung pada takdir & suka meletakkan kesalahan pada takdir  tanpa ada usaha untuk mengubah atau mengelakkan sesuatu yang buruk. Kalau kita dah tau terjun sungai yang dalam dalam keadaan kita tak pandai berenang boleh lemas & tak mustahil boleh mati.. takkan kita tetap nak terjun dengan alasan.. kalau ajal belum sampai, Insya Allah tak mati. Kalau macam tu kau tak payah makan la bila lapar.. selagi belum sampai ajal Insya Allah kau takkan mati. Boleh kau tahan lapar sepanjang hidup kau?? Tak boleh kan?? Dalam al quran pun ada menyebut.. terjemahan surat Ar-Ra'd ayat 11. ....إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ .... artinya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”

 Jadi bila berlaku kemalangan atau kecelakaan yang melibatkan kecuaian manusia bukan salah takdir biarpun sudah tertulis ajalnya macam tu. Itu kesalahan & kesilapan manusia yang patut kita jadikan pengajaran atau kita patut bagi dia pengajaran supaya tak berulang lagi.

** Dok berfacebook, bertwitter sampai bosan & nak cari sesuatu yang baru. try ni.. Sambil online sambil share iklan sambil dapat duit. Jom sign up sekarang. Free je kat sini >> CARI DUIT KOPI SAMBIL ONLINE

2 comments:

  1. sebab tu orang selalu cop negatif kat hospital kerajaan..
    bukannya tak tau bersyukur tapi kita ada hak dan perasaan kan..bagus entry ni

    ReplyDelete
  2. salam abby..

    salam takziah buat keluarga mangsa..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!