MACAM MANA NAK JADI BLOGGER YANG TAKKAN KENA HENTAM

3/18/2014 11:53:00 AM suria lekatlekit 26 Comments

Amboi kau lekatlekit.. Nak bagi tips kat orang ke? Kau sendiri pun manjang kena hentam ada hati nak bagi tips kat orang supaya tak kena hentam. Erk... kenapa tak boleh ke? Orang selalu kena hentam la lebih tahu apa point yang selalu orang hentam & apa benda yang orang takkan hentam.

Kemain kerek kat ayat kat atas.. Kekonon tahu sangat la tu. Tapi memang betul.. kita mengharap respond yang positif bila kita menulis sesuatu kat blog. Mana ada orang mengalukan kritikkan atau kutukkan jauh sekali la minta di maki & hina. Tapi takde siapa boleh elak dari mengadap semua tu bila memilih untuk jadi seorang blogger. Tak kira la dia tulis pasal diri sendiri ke, pasal orang lain ke, pasal isu semasa ke, pasal artis ke, pasal agama ke, pasal tutorial & tips ke, pasal fesyen ke atau pasal apa sekalipun.. Bila dia menulis mesti kalau tak selalu pun, sekali dua ada jugak di terjah dengan hentaman berbaur kritikkan, kutukkan atau yang lebih dramatik dari tu makian & cacian. Memang banyak blogger yang akui benda ni. So, ada ke tips untuk buat kita tak kena semua tu??

Ada sapa kata takde. Senang jer... kalau tak nak kena kutuk, kena kritik, kena hina, kena maki, kena umpat atau kena apa2 yang buruk dari penilaian & pandangan manusia.. Jangan jadi blogger, jangan jadi manusia,jangan jadi apa2 yang boleh nampak kewujudannya kat dunia ni. Memang takkan kena semua tu.. Rasulullah kita pun tak terlepas dari terkena semua tu, inikan pula kita manusia yang serba serbi kurang sana sini.. tak betul sana sini..  Perkara normal kalau tak selalu, sekali sekala kena hentam macam tu even dari pandangan kita takde salah, tapi pandangan orang lain mungkin jadi salah.

So, kalau nak jadi blogger kena la hadap semua tu. Sebab apa kita tulis mungkin kita suka & ada sesetengah yang lain pun suka.. tapi tak semestinya tak ada orang tak suka. Jadi apa yang perlu kita jadikan teguran membina kita ambil sebagai sesuatu yang positif, apa yang membunuh jangan jadikan itu sebagai racun kita membunuh diri tapi kita jadikan dia racun membunuh pembunuh. Yang penting hati kita kena kuat nak buat apapun.. Jangan terlampau fikir sorang yang tak suka kita sampai kita rasa satu dunia benci kita, sedangkan orang yang tak suka kita tu pun ada orang lain tak suka dia. Kalau dia baik sangat takde la dia benci kita, even seburuk manapun kita. Betul tak??

Nak enjoy berblog kita kena pandai tapis yang mana perlu kita ambil sebagai pengajaran, yang mana pula kita baca & jadikan sisa kumuhan. Simple kan?? Simple la kalau cakap pakai air liur jer... Tapi tu je pilihan kita ada. Tak mungkin kita akan di sukai semua orang dalam semua perkara.

P/S : Apapun jangan lupa terus berdoa untuk semua mangsa yang terlibat dalam misteri kehilangan MH370. Semoga hari ke 11 ni ada khabar gembira mereka di sana. Moga Allah makbulkan jutaan Doa untuk mereka. #PrayforMH370

Nukilan hari ke 11 kehilangan MH370

Sudah melangkah hari ke 11
Rindu kami tak berbalas
Hidup mati mu belum jelas
Hari ke 11 ini
Moga ada cerita terkini

Bukan lagi teka teki
Tapi jawapan pasti
Dan semoga 11 hari kau hilang
Kau disana sudah bersedia untuk pulang
Moga Allah sudah menulis
Hari ini kita berpelukkan menangis

‪#‎prayforMH370‬

26 comments:

  1. nk jd blogger yg berjaya kne ade musuh..
    bru syokkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. kau memang blogger extreme nak buat camna

      Delete
  2. saya lebih suka low profile ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. low atau high profile ni tak menjamin sgt kita x kan kena hentam... :D

      Delete
  3. Hehehe.. Bkn smua org suka kita. X jd blogger pun ada gak yg x suka. Ishh mls pk

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak.. selagi nama manusia ada je orang tak suka kita & kita pun ada orang kita tak suka..ye tak??

      Delete
  4. blog aku cara aku lantak p kepada haters ..eh bunyi komen mcm ramai peminat plak wakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ramai haters memang ramai peminat.. kekekeke

      Delete
  5. aku tak penah lagi kene hentam rasanya..bertekak soal pendapat tu je biase masa tengah2 semangat menulis dulu..haha..maklum la blooger tak dikenali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam kategori jugak la tu.. cuma penerimaan kita kalau positif jadi positif

      Delete
  6. Dugaan seorang blogger...hehehe...Jadi blogger yg low profile sudahlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi nama blogger & manusia.. kita takkan terlepas dari di kritik oleh manusia lain. tu la kenyataannya

      Delete
  7. Replies
    1. wah kak senduk sudi mencemar duli kat blog I... kekekkee

      Delete
  8. lantak la org nk cakap ape kan...dh kita jenis blogger suka tulis ikut sedap rasa & tk hipokrit, so harus la berhati kering hadap segala cercaan. Gitteww..

    ReplyDelete
  9. kami pun tahu kalau yang ini, hihi XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo.. rupanya cik kiah tak paham. Semua orang tahu tapi still still mengharap pada sesuatu yang tak mungkin... kan??

      Delete
  10. nak jadi blogger berjaya xde cabaran dan dugaan macam x best kan..lagi orang duga lagi kita semangat nak buat yang terbaik...janji kita jadi blogger yang bertanggungjawab atas penulisan kita...kan?

    ReplyDelete
  11. Bagi gua nak jadi Blogger ni senang jer.. ' Jika berumah ditepi pantai ..jangan takut kepada Ombak ..

    Bagi gua Suria Lekat Lekit ni adalah '' Blogger sebenar ''.. beliau bukan blogger ikut ikutan.. andai Suria Lekat Lekit ni seorang Blogger POLITIK .. Gua caya dia kan mendapat tempat teratas sebaris dengan blogger politik yang tersohor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masya Allah.. terlalu tinggi sangat pujian tu untuk saya.. Saya berpegang pada kata2 dari ahadiat Akashah penulis novel.. tulis apa yang kita tahu. So, saya tulis je la apa yang saya tahu tak kira dari sumber manapun.. Tulis apa yang kita suka, so saya tulis apa yang saya suka nak tulis. Jadi blogger outspoken ni kita kena jugak terima bila di kritik. Bagi saya 5 tahun dalam arena blog.. satu benda tak boleh kita lari adalah di kritik. Kalau tak nak di kritik kita tak boleh jadi sesuatu yg wujud dalam dunia ni

      Delete
    2. 5 tahun tu bukan baru.. masih boleh bertahan..nampak kan ini bukan main main dalam dunia penulisan blog ni..lu tak pernah pun rasa fed up kan..

      Ramai blogger yang sebaris gua dan lu.. sudah lama hilang :) ..isu kritik mengkrtik ni kalu ada yang tak tahan telinga atau tak boleh menerima teguran...lebih baik duk tepi saja..

      Delete
  12. Masa zumal buat blog baru nie kurang kena hentam tapi ada juga jenis cakap belakang, dulu masa zumal xde whatsapp dorg perli dalam group whatsapp tapi bila zumal dah ada aktif whatsapp batang hidung org tu pun dah x ada. :)

    ReplyDelete
  13. salam Mami Lala..

    hehe..nk like komen Relewan sokmo teww.. :)
    cma blogger saje2 suka2.. berani ke ade yg nk hentam? hentam la.. ehehehe :D

    ReplyDelete
  14. setuju sangt ..akak ni sampai ke hari ni ada je orang kritik blog akak..banyak nya akak lebih suka diam..kadang2 akak perasan ada setengah kritikan tu macam nak ajak akak bergaduh berbalas2 komen tapi tu bukan akak la...kalau dia kata "blog awak macam ni macam tu.. ni.bla..bla..bla.."akak lebih suka balas.".ok..baiklah.."biar lah dia rasa dia menang ,padahal hakikatnya akak tak suka nak buang masa melayan orang yang tak de kerja asyik dok saiko orang ajak bergaduh...Ada setengah tu pulak suka cakap2 belakang.sindir2 kita kat Fb.kalau berani sangt cakap je la depan2 tag kita terus...nak takut apa sedangkan tau akak ni kalau orang kata apa2 pun tak kan banyak bunyi nye dari akak..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com