TIADA GANJARAN PAYUNG EMAS UNTUK ISTERI RELA DIMADUKAN

21.6.14 Suria Lekatlekit 4 Comments

Bila sebut pasal pengorbanan seorang isteri yang rela mengizinkan suaminya untuk kahwin lagi mesti ada yang kata.. wah dapat Payung emas la kat akhirat nanti.. Itulah yang selalu orang sebut untuk para2 Isteri yang rela di madukan & redha hidup berpoligami. Kononnya itulah ganjaran dari Allah untuk para isteri yang sanggup hidup berkongsi suami.

 Sumber carian google

Rasanya ada yang dah tahu & masih ramai yang tak tahu yang sebenarnya tiada ganjaran payung emas itu wanita2 yang mengizinkan suami menikahi wanita lain dalam Islam. Cakap jer sapapun boleh jom tengok sumber rujukan ni.

Sebenar tiada dalam mana2 hadis yang mengatakan ganjaran payung emas untuk isteri2 yang redha & rela di madukan tapi setiap perbuatan baik tu memang dah di janjikan ganjaran yang baik jugak di akhirat nanti cuma kat sini kita tak payah pesongkan kepercayaan & pemahaman orang lain dengan mengada ngadakan cerita payung emas bagai untuk ganjaran isteri yang rela berpoligami.

Sumber rujukan IBNU MUSLIM

Apapun memang tak semua wanita rela berkongsi suami.. Tapi ketahuilah lelaki yang layak hidup berpoligami adalah lelaki yang berjaya mendidik isterinya sehingga dia redha sekiranya suami dia nak kawen lagi. Contoh publick figure yang mampu kawen sampai 4 tanpa melalui amukkan para isteri salih Yaakob & Ustaz Azhar Idrus. Dari situ kita boleh menilai secara kasar mereka berkelayakkan untuk memiliki lebih dari seorang isteri bukan takat nikah senyap2 kat Thailand..

Moral of the poligami story..  jangan rasa harta banyak jer dah rasa diri cukup layak nak kawen lebih dari satu alih2 jadi macam cerita madu 3.. Bila kantoi kena kejar dengan bini. Nasib baik air sungai cetek kalau tak mati lemas dalam sungai. kekekeekkee

4 comments:

  1. dah lama rasa something wrong jer dengan 'hadis' tu. tapi kita ni taklaa pandai, jadi antara dengar & tak dengar je laa

    ReplyDelete
  2. waktu budak budak elok sangatlah pak imam sebut pasal ganjaran diakhirat. Bila dah tua ni dalam soal apa sahaja ibadah sekalipun , tok sah dok kecuhlah pasal ganjaran. Soal nak bagi tak bagi itu kerja Allah. Kita pula sebagai makhluk ni cuma kata " kerana Allah Taala" sepertinya mana niat niat ibadah yang resmi. Kalau nak payung emas, beli sahajalah...Mana mana orang perempuan yang tak suka dimadu maka janganlah cari jalan supaya anda dapat madu. Kalau boleh jangan sebut, jangan mintak, jangan cabar. Mana mana lelaki yang nak berpoligami dipersilakanlah, tak payah menyamar nyamar dengan hadis atau alquran. Orang melayu kan ada cakap, kalau tangan yang mencincang biarlah bahu yang memikul....Kalau tak larat pikul, tak reti pikul buat diam sahajalah

    ReplyDelete
  3. pernah jugak tanya suami, dia pun cakap perkara tentang payung emas ni bidaah.... tapi kalau isteri redha, adalah ganjaran "disana" nanti.... banyak hadis yang tidak sahih awali hidup kita sebenarnya kak :)

    ReplyDelete
  4. salam mami lala..
    thanks utk penerangan ni..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!