ANJING, TAK TUTUP AURAT DAN HISAP ROKOK

9/28/2014 01:28:00 PM suria lekatlekit 7 Comments

Sekarang ni kan.. asal ada gambar orang Islam pegang anjing jer mesti orang viral kan. Kat situ akan muncul setaz setazah segera. Yang berkongsi info yang betul tu ok la.. boleh sama2 belajar yang emo lebih2 sampai nak compare dengan perkara2 atau isu2 yang tak berkenaan dengan topik tu bagi aku agak annoying jugak la kan.

Isu anjing ni sebenarnya isu bukan la besar macam makan babi.. Sebab kita memperbesarkan isu pegang anjing macam isu makan babi budak2 sekarang tak mustahil jadi macam kita dulu yang akan percaya anjing tu akan menyebabkan dosa besar kalau tersentuh sedangkan anjing tu tak berdosa di sentuh. Kalau dalam keadaan kering tak perlu samak, kalau dalam keadaan basah baru perlu di samak. Anjing cuma najis bukan haram. Kalau tersentuh takde sampai perlu kau buat solat taubat nak mohon keampunan.. Jangan ajar anak2 kita anggap anjing tu haiwan yang menyebabkan umat islam jadi berdosa kalau tersentuh sebab kita akan membentuk mentaliti mereka yang anggap anjing adalah haiwan tak tak perlu belas kasihan, kasih sayang & simpati dari Umat Islam. Apa yang perlu kita kena didik budak agar tahu batas pergaulan dengan anjing. Bukan menyemai sikap benci terhadap anjing. Tu yang punca budak2 suka menganiaya haiwan. Jumpa anjing baling batu,kayu... pukul tanpa sebab.

Carian google sekadar hiasan

Bila isu bersentuhan dengan anjing ni orang up kat laman sosial.. Komen yang paling popular dengan orang yang nak dia nampak betul.. mesti compare dengan rokok, aurat, muhrim.. paling terbaru aku baca compare dengan suka bola sepak. Kadang2 nak gelak.. kadang2 nak nangis pun ada. Isu anjing jer mesti jadi isu aurat,isu rokok & isu muhrim.. Contoh ayat mana lebih dosa pegang anjing atau pegang awek/pakwe? Pejadah pulak nak buat perbandingan mana lebih haram atau halal. Kalau pun bersentuhan dengan muhrim tu lebih haram dari sentuh anjing tak bermakna jadi betul pergaulan kita dengan anjing tanpa mengikut batas yang di tetapkan dalam Islam. Dalam Islam membolehkan kita membela atau menyentuh anjing tapi bukan macam bela & sentuh kucing.. Tak boleh suka2 nak bela macam pets.. Kalau bela mesti ada sebab @ kepentingan kepada kita. Tapi jangan nak mempertikai aktivis haiwan yang membuat kerja menyelamat pulak. Depa bukan suka2 jugak nak bela..

Tak boleh ke komen isu yang berkaitan anjing Jer.. Perlu ke compare dengan perkara lain  untuk membentulkan apa yang dia rasa betul. Kalau nak cakap halal haram dalam Islam ni bukan satu perkara jer banyak.. Isu anjing kau nak kaitkan dengan hukum bersentuhan dengan bukan muhrim.. isap rokok @ buka aurat memang caca marba la topik perbincangan. Lepas tu mula jadi gaduh. Tu semua punca perbincangan jadi kepincangan sebab komen tak ikut topik.

Betul la apa di katakan.. tapi yang jadi tak betul sebab tak kena tempat korang nak bangkitkan perkara tu. Aku jenis alergik dengan orang yang suka komen terkeluar topik ni. Meluat pun ada kadang2. Orang cakap pasal A ko compare pasal B dengan C.. Kalau dah takde idea nak join berhujah diam tu lebih baik dari menjadi punca sebuah perbincangan jadi huru hara sampai menyebabkan pergaduhan.

Moral of the story... Nak tunjuk pandai.. nak tunjuk baik.. nak tunjuk prihatin.. nak tunjuk apapun tunjuk la dengan akal bukan emosi. Kita tak perlu beriya nak dapat banyak LIKE kalau komen sekadar sensasi tapi tak kena pada topik perbincangan.

P/S : Islam tak ajar kita untuk membenci sesama makhluk even anjing atau babi.. walau kita ada batas tertentu untuk bergaul dengan mereka. Jadi jangan buat orang pandang Islam tu kejam sangat.. sampai tercuit anjing pun jadi isu besar sangat.

7 comments:

  1. hehehe.
    sy setuju. bila bincang pasal anjing ke apa mesti diaorang akan compared dengan something. sampai meleret2 panjang duk berbahas. dah jauh lari dari topic utama. selalu kalau bab sentuh anjing ramai yang compare dengan persentuhan antara lelaki dan perempuan.

    dari fahaman sy, ada maksud tersirat yang diaorang nak sampaikan kadang2 bila dicomparekan sesuatu perkara tu. sebagai contoh, yang diaorang nak sampaikan sebenarnya, kita terlalu membesarkan isu pasal sentuh anjing. isu persentuhan bukan muhrim tak ramai pulak nak kecoh sebab memang dalam masyarakat kita sekarang tak ambil berat pun. persentuhan antara bukan muhrim dah serasi dalam masyarakat kita, jadi diaorang tak pandang itu sebagai satu masalah besar. isu bab anjing dan babi lagi besar pada pandangan diaorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi perkara macam tu bila di campur aduk perbincangan jadi kepincangan jadi penyelesaian tak jumpa. Saya lebih suka bercakap sesatu topik tu tanpa mencampur adukkan benda lain. Dalam Islam kalau nak cakap soal halal haram bukan 1 perkara tapi banyak sebab tu kita kena bincang ikut topik.

      Delete
  2. sebenar nya tu satu cara untuk dia membetulkan salah dia..jadi dia akan banding kan salah dia dengan salah orang lain..mana satu yang paling salah..ha..gitu la cara orang tak berapa cerdik berpikir..

    ReplyDelete
  3. nak menulis sesuatu kena fikir dulu terutama di Facebook, jd bahan gelak org kalau salah maksud..

    ReplyDelete
  4. terasa macam terkena batang hidung pula dekat situ...hehe
    terima kasih tuk peringatan =)

    ReplyDelete
  5. Itulah orang kita. Suka sangat nak bagi komen tapi keluar topik.

    ReplyDelete
  6. Ramai sgt yg nk tunjuk pandai ini la jadinya....lebih baik diam or ko baca ko move pistatus lain kan...ni x tau hukum hakam tp nk gak sibuk2 pi komen berbahas bagai.....

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com