MAKAN PETAI BOLEH JADI PANDAI

10/03/2014 09:25:00 PM suria lekatlekit 12 Comments

Petai! Sapa suka makan petai? Yang pasti ramai suka makan petai berbanding yang tak suka. Tapi kakak & adik aku memang ada yang jangankan makan, bau pun depa tak suka. Adik beradik aku ni ada jenis makan very selected Uolls... Nak buat macam mana bukan di buat buat.. tapi aku yang membesar dengan depa tau la.. memang depa dari kecik macam tu. Tapi aku takde la memilih sangat bab makan ni. Semestinya aku pemakan petai... hahahaha

Sumber Google

Ramai yang tak tahu sebenarnya selain petai ni sejenis makanan yang berbau kuat nak2 lagi kalau dia dah jadi sisa kumuhan silap buang boleh jadi perfume haruman petai satu toilet Uolls.. Tapi Banyak khasiatnya. antara khasiat yang aku google adalah...

Meningkatkan mood:
Anda mengalami penurunan mood, dan selalu merasa susah dan bersedih?. Menurut kajian yang dilakukan kepada orang yang mengalami kesedihan, lebih banyak dari mereka yang kembali pulih setelah makan petai. Ini di sebabkan petai mengandungi tryptophan, aitu sejenis protein yang menghasilkan hormon serotonin, yang telah dikenalpasti dapat menjadikan seseorang itu lebih rilex, mengembalikan mood, dan menjadi gembira.

Sindrom senggugut (PMS):
Lupakan lah ubat-ubatan kimia untuk mengatasi sindrom pra haid, dan beralihlah dengan makan petai. Vitamin B6 yang terkandung dalam petai mampu meneutralkan glukosa dalam darah, yang juga akan meningkatkan mood.

Anemia:
Petai mengandungi Zat besi yang tinggi, sehingga akan merangsang pembentukan hemoglobin dalam darah. dengan demikian, makanlah petai jika anda mengalami gejala kurang darah atau anemia.

Tekanan darah tinggi:
Buah tropika yang satu ini juga mengandungi kalium, tetapi rendah garam. dengan demikian, petai sangat baik untuk dimakan oleh pesakit tekanan darah tinggi. US Food and Drug Administration telah setuju,petai adalah buah yang dapat mengurangkan risiko tekanan darah tinggi dan stroke.

Otak:
200 pelajar di sebuah sekolah di Twickenham telah membuktikan kajian dengan makan petai waktu  sarapan dan makan tengah hari dalam usaha untuk meningkatkan kemampuan otak mereka. Hasil ppenyelidikan ini telah menunjukkan bahawa kalium yang banyak terdapat dalam petai yang membantu para pelajar menjadi lebih peka.


Sembelit:
Petai Tinggi serat, dapat membantu sistem pencernaan. Serat sangat diperlukan usus untuk membantu proses makanan, sehingga lebih cepat dikeluarkan dari tubuh. dengan itu dapat mengatasi masalah sembelit

Keletihan:
Kerana petai mengandung 3 jenis gula seperti yang telah disebutkan diatas, maka ia juga dapat membantu mengatasi rasa keletihan ketika kita sedang bekerja, atau beraktiviti.

Menenangkan Saraf:
Petai tinggi mengandungi vitamin B, aitu yang dapat membantu menenangkan sistem saraf. Dengan demikian, perasaan rilek boleh segera anda rasakan sehabis melakukan tugas rutin kerja anda.


Gastrik:
Petai juga dapat digunakan sebagai makanan untuk pengidap gastrik. Petai adalah satu-satunya buah yang boleh dimakan mentah oleh pengidap gastrik kronik. Buah ini mampu meneutralkan asam, dan akan mengurangkan iritasi dengan memberi lapisan dinding lambung.

Mengurangi kesan buruk Merokok:
Petai juga akan boleh membantu orang yang berniat untuk berhenti merokok. Vitamin B6, B12, kalium dan magnesium yang terdapat dalam petai akan membantu memulihkan paru-paru akibat kesan buruk zat nikotin.

Depresi/kemurungan:
Kalium merupakan elektrolit penting bagi kesihatan, kerana membantu menormalkan degupan jantung, membekalkan oksigen ke otak, serta seimbangkan kadar air dalam tubuh. Apabila kita kemurungan, maka kadar metabolisme kita akan meningkat dan akan mengurangkan kadar kalium dalam darah. Petai tinggi kalium, baik untuk membantu sistem metabolisme dan mengatasi kemurungan

Stroke:
Menurut ulasan “The New England Journal of Medicine” , makan petai sebagai dengan diet teratur dapat mengurangi risiko kematian akibat strok hingga 40%.

Awet muda:
Petai tinggi mengandungi protein yang berguna untuk menjana semula kulit, sehingga akan membantu kita agar awet muda. Bahkan petai diimport, dan menurut maklumat akan dijadikan sebagai bahan kosmetik disana.

Cacingan:
Mungkin kerana kandungan belerang dan tanin didalam petai,buah ini merupakan makanan yang berkesan untuk mengatasi masalah cacingan. Cacing perut seperti cacing kremi dan lain2 akan mati atau akan keluar dari perut kita.

Menambah Selera Makan:
Jika Anda mengalami kurang selera makan, maka petai mungkin dapat membantu Anda. Banyak orang telah membuktikan, selera makan mereka meningkat jika makan bersama petai dalam banyak cara.

Tu dia busuk2 pun banyak khasiat Uolls. Busuk bukan sebarang busuk.. Si busuk sedap di makan jugak baik untuk kesihatan. Entri ni entri draf... aku dah tak ingat sumber asal tapi aku bukan copypaste fakta dia bulat2.. Gigih aku translate ke bahasa melayu sebab bahasa asal artikel bahasa Indonesia. Thanks Google Translate, tak banyak sedikit membantu jugak. Memula aku tak tau apa benda la Maag tu rupanya Gastrik. Tu pun aku baca kat Wikipedia. Hahahahaha... Nak berblog bukan senang beb.. Kena usaha, tak gitu. Bukan main copypaste lepas tu claim macam hak sendiri. Apa kelas jadi blogger murahan camtu, kan??

12 comments:

  1. Saya memang suka petai tapi kalau makan, angin penuh satu badan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan petai pun boleh sebabkan angin ekk.. serius saya tak tahu

      Delete
  2. sambal petai cmpur ikan bilis..mkan nasi pnas2...sedap....

    ReplyDelete
  3. nasib baik saya hantu petai . mkn dgn nasi goreng , maveles tau .

    ReplyDelete
  4. Saya petai ni kurang sikit tapi kalau dapat kerdas atau jering, confirm saya sebat sampai licin. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedua dua yang di sebut akak tak makan pulak.. akak makan petai jer

      Delete
  5. betul.

    gua bukti terbaik. haha..

    ReplyDelete
  6. petai rebus... petai jeruk... sambal petai... very the sedappp !!

    ReplyDelete
  7. eh!!! kita pon buat entry petai semalam....tapi gambar petai kita cantik giler!!!!http://ninathemummyntheboys.blogspot.com/2014/10/8-petai-parkia-speciosa.html
    peh tu kita malas nak tulih fakta2!!!! sbb tau suria ade to explain......heehee....

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com