GOSIP TELEKUNG LYCRA TIDAK SAH SOLAT

12.11.14 Suria Lekatlekit 17 Comments

Telekung lycra memang trend sekarang la.. Material dia yang sejuk, lembut & ada dalam pelbagai warna memang menarik perhatian kaum wanita la.. Apa salahnya nak bercantik mengadap Allah. Tak salah selagi niat kita tu betul. Jangan kat luar masa solat berjemaah jer kau bercantik kat rumah telekung penuh polkadot (tahi lalat).. kan?

Sumber FB

Tadi ternampak kat FB orang mula share pasal katanya tak sah solat kalau pakai tudung lycra. Jangan la melatah cik adik.. cik kak sekalian.. Kita selidik dulu betul2. Takut kita tersebar sesuatu yang tak betul. Aku yang tak berapa pandai ni pun jadi confuse. Maka aku google la sedikit info namun adalah lebih afdal merujuk guru agama tapi ni sekadar informasi hujung jari untuk semua.

 Sumber Love Islam

Macam aku kata tadi kalau ada keraguan better rujuk kepada orang yang lebih arif. Aku sekadar berkongsi info yang aku baca. Tapi betul la jugak kalau kita pakai pakaian tebal yang menutup aurat takde masalah la kalau kita nak solat pakai telekung lycra ye dak?? Sebab bukan wajib pakai telekung tu tapi yang wajib adalah menutup aurat.. Jadi renung renungkan selamat belajar semua.

P/S : kita solat kita melakukan perkara yang baik & mendatangkan pahala.. Jadi buat apa kita nak buat perkara yang mendatangkan dosa ketika kita melakukan perkara yang mendatangkan pahala kan.. So, tepuk dada tanya akal.

17 comments:

  1. elakan memakainya kalo kita sarungkan menampakkan bentuk badan,,..very simple..

    ReplyDelete
  2. penah dengar juga pasal ni
    emm...tak berani nak komen tapi suka penjelasan love islam tu

    ReplyDelete
  3. mungkin aksi si pemakai telekung tu yang mengelirukan. klu berdiri tegak sujud dan ruku' macam biasa tak terserlah sangat.... tp enth la.. lebih baik elak memakainya.

    ReplyDelete
  4. sambil2 baca, aku pun terfikir kalau pakai kain telekung ni depan lelaki ajnabi, barulah boleh dipersoalkan... kalau solat sendiri2 takde masalah :)

    ReplyDelete
  5. oh baru pertama kali baca isu telekung lycra nim.

    ReplyDelete
  6. Tula ada baca pasal benda ni..
    Sbb kain lycra kan dia mcm ikut bdn..huhu

    ReplyDelete
  7. 1st time dengar.. huhu.. tapi itu bukan isu besar.. tepuk dada tanya iman...

    ReplyDelete
  8. pestime dgr kes ni..tp sy biasa tgk org pakai ok je.xde lah melekat mcm pakai baju ketat tu..lg pn kita solat di antara wanita je pn..

    ReplyDelete
  9. Yang pasti akak tak de telekung jenis nih..semua kain cotton ..lebih sejuk dan cantik siap sulam2 lagi..tak minat tudung , telekung atau baju dari kain lycra ni..bagi akak ianya tak cantik..hehehh

    ReplyDelete
  10. Yg penting jgn tggal solat...��

    ReplyDelete
  11. Baru tau psl ni sis..ketinggalan sungguh diri ku ini..

    ReplyDelete
  12. first time dengar pasal telekung ni.

    macam-macam eh telekung sekarang ni rupanya

    maklumlah..tak pernah pakai telekung kan..

    ReplyDelete
  13. Kain lycra ni kalau pakai beralas taklah melekat ke badan. Itu yang saya tengok la.
    Yang penting jangan tinggal solat.

    ReplyDelete
  14. Alahai, pakai telekung biasa pun dah okey kot, janji bersih. Pernah juga baca kalau kita pakai telekung lycra ni selain daripada melekap kat badan, warna-warni tu pun buat orang lain tak khusyuk dok pandang telekung kita tu pun, satu masalah juga.

    ReplyDelete
  15. Alahai,Org laki yg solat xpakai telekung ,cuma pakai baju yg sdia ada,dlm saf warna warni gak,xpe je?x lak timbul isu tak khusyuk tgk? (Lps ni ada la tu keluar hujah laki bkn mcm pmpuan suka kisah pakaian org lain..)..sy rs org pmpuan msia ni sbnrnya terlebih tipikal,asal telekung je msti kena putih..pdhal kalu baju dh tutup aurat xpayah telekung pun xpe wpun baju warna warni.xde org nk komplen solat dgn baju kurung bole ganggu khusyuk org lain ke?jd xperlu bising dgn isu terganggu solat akibat telekung kaler..nk khusyuk kna usaha sndiri la xpyh pandang sana sini,nape nk salahkan pakaian org lain..

    ReplyDelete
  16. Terima kasih dengan info yang padat dan jelas berkenaan dengan telekung.

    ReplyDelete
  17. If the material fabric is thick then there is no problem in wearing as u are already wearing on clothes

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!