KESAN PENYAKIT MELALUI LIDAH

3.4.15 Suria Lekatlekit 3 Comments

Setiap anggota badan kita ni memang ada connection antara satu sama lain kalau tak.. masakan tercipta pepatah 'cubit peha kanan, peha kiri pun terasa' kan? Almaklum la hidup menumpang satu nyawa ni kan.. Pi mai Pi Mai.. saling memerlukan. Macam tu jugak dengan lidah.. dia pun jenis anggota deria yang over tacing kalau organ lain yang sakit. Macam kuku jugak..


Penyakit boleh di kesan melalui warna lidah..  Di nasihatkan jangan membaca sambil jelir lidah depan cermin yer nanti menganggu fokus pembacaan. Baca dulu kejab lagi belek la lidah warna apa..

Lidah putih
disyaki mengidap kepialu , penghadaman yang terjejas, simptom influenza atau kekurangan darah. Jika warna lidah pucat dan lembap seperti ada lapisan lemak, ada tanda-tanda gejala sejuk ini ada kaitan dengan selesema. Jika lidah putih yang sedikit tebal, ini adalah salah satu daripada gejala-gejala penyakit kelamin.

Lidah biru
Lidah yang berwarna kebiru-biruan biasannya menunjukkan pesakit mungkin ada masalah dengan organ pernafasan atau masalah berkaitan dengan jantung.

Lidah merah
Lidah berwarna normal sedikit merah, merah cerah lebih buruk, ia menunjukkan pesakit menderita kepanasan. Bila warna merah sedikit kekuningan, menunjukkan demam agak tinggi. Hanya bahagian sisi yang merah atau lidah ditutupi titik titik merah, harus berjumpa doktor mungkin anda ada masalah liver@hati . Warna lidah merah cerah, lidah seperti berlumut atau retak, adalah sindrom panas. Lidah merah yang terasa sangat kering, ini tanda-tanda dehidrasi. Lidah ungu kemerahan menunjukkan adanya luka dalaman atau luka pada perut.

Lidah kuning
Menandakan panas pada tubuh yang agak berlebihan kerana terlalu banyak mengambil alkohol, makanan pedas, mengalami stres emosional dalam jangka panjang, atau akibat merokok.

Kalau lain2 warna tu tak di kenalpasti pulak masalahnya maybe sebab banyak makan makanan yang ada bahan pewarna yang tidak cair di tangan tapi luntur dalam mulut katanya. Apapun info ni untuk langkah awal mengenalpasti penyakit bukan keputusan rasmi. Selebihnya bawak2 la jumpa doktor yer...

Moral of the story... Lidah bukan je boleh tunjuk tanda penyakit malah kadang2 kerana lidah jugak dapat sakit. Jadi sayangi lidah anda... Peace!

Sumber Info :  Mengenalpasti Penyakit Melalui Warna Lidah

3 comments:

  1. nak kena cek lidah sendiri ni... ihikss...thanks for sharing...

    ReplyDelete
  2. Tak boleh tahanlah, Suria. Nak juga jelir lidah tengok kat cermin depan pc ni. Tak leh tunggu sampai habis baca. Kena menyambil *_*

    Ahah...cantik merah lidah I tau :)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!