SEDIH SANGAT KE CERITA ARTIS GADAI BARANG KEMAS

30.4.15 Suria Lekatlekit 11 Comments

Dah nama artis.. cerita pasal tercirit dalam seluar masa kecik pun ada value apatah lagi cerita sedih kononnya terpaksa bergadai barang kemas yang dapat masa kawen dulu sebab nak menampung kos sara hidup masa tengah susah. Sedihnya.. sampai sebaldi ayaq mata aku tadah..

Bila aku pertikai, perlu ke nak canang pada semua orang kisah terpaksa gadai barang kemas untuk buat belanja makan masa susah, ada pulak yang muncung sambil berkata "Tu la pengorbanan yang kau tak faham". Mustahil la aku tak faham, aku bukan lahir anak kepada Perdana Menteri atau anak jutawan.. Aku lahir dalam keluarga serba sederhana. Kadang2 sesak jugak sampai mak aku pun terpaksa bergadai barang kemas. Ada duit tebus balik untuk simpanan bila sesak. Aku tak hargai mak aku sebab tak rasa gadai barang kemas dia tu sebagai satu pengorbanan kecik? Tak semestinya aku hargai tapi perlu ke cerita kat semua orang betapa mak aku berkorban segalanya untuk anak - anak.

Bagi aku yang lahir sebagai orang kampung bukan orang bandar yang serba moden & urban katanya.. Pandang orang kampung macam kolot. Asal trendy sikit kata kena kejutan budaya padahal orang kampung sekarang bukan orang kampung zaman hitam putih. tetiba pulak aku rasa segelintir orang bandar yang berpandangan macam tu kolot sangat. Yelah.. dia tak tahu kehidupan orang kampung sekarang dah upgrade & up to date. Dia still dok fikir orang kampung pakai baju kedah & kain batik. Asal keluar kampung jer pakai baju kurung kain cotton. Tu la terpengaruh dengan drama yang tak up to date tentang kehidupan orang kampung. Sekali dengan kau ketinggalan zaman. hahahaha

Ops.. terkutuk pasal lain pulak. Berjangkit pulak dengan Mummydearie. hahaha.. Berbalik pada topik asal, gadai barang kemas ni perkara biasa di lakukan oleh para wanita bergelar mak sebab kalau mentaliti orang kampung macam aku beli emas ni bukan sekadar time kenduri kawen nak lawan menunjuk tapi memang di jadikan aset yang di gunakan masa kecemasan. sebab orang kampung pun tau.. emas sejenis aset yang tak susut harga. Sentiasa berharga. Bukan macam beli kereta... harga kereta kau beli 10 tahun lepas mustahil la harga jadi melambung. Harga dia takkan sama macam harga kau beli 10 tahun lepas melainkan body kereta kau semua emas. Yang tu boleh kau simpan buat aset.

Cuma bagi aku terpaksa gadai barang kemas untuk tampung perbelanjaan harian bila sesak perkara biasa yang ramai orang buat. Takde apa yang special sangat perlu di highlight jadi tajuk besar. Bukan dia sorang kot berkorban dengan cara macam tu, mak aku pun buat pengorbanan yang sama malah ramai lagi mak2 orang lain yang buat sampai ada yang takde 1 gram emas pun dia simpan, rilex je. Takde la rasa, Dialah satu satunya wanita yang sanggup buat macam tu. Tapi yelah kan.. Dah nama pun retis. Kadang2 cerita tu dia sembang santai2 jer tapi bila sampai kat wartawan jadi tajuk utama pulak. So, kalau kesnya macam tu wartawan tu la Cempeqa, alah cerita retis gadai barang kemas pun kau rasa macam rare sangat. Aparah! cari isu best sikit la beb!! Tapi tu pun berpusu2 orang clik baca macam mana cerita2 habuk2 camtu tak jadi tajuk utama, kan? hahahaha

Moral of the story.. Emas cuma material tak payah highlight macam terpaksa jual organ demi sesuap nasik. Bunyi macam sedih sangat jer... Peace!

11 comments:

  1. hahaha setuju dgn lekit...dh la sy pn x bape suke dgn pasangan ni..over je si ozlyn ni..berlakon xde mn pon.mjr kwen dgn johan, tumpang la glemer sikit hehehe...opppss...melaser plak aku...

    ReplyDelete
  2. Tak sedih mana pu ramai jer.. orang-orang kebanyakkan buat macam tu.
    Itulah gunanya barang kemas kalau dah susah gadailah bila dah senang tebuslah balik dari pi minta sana-sini. Lainlah kalau orang-orang kaya tu beli emas sebab nak lawan-lawan pakai. Eh! orang kaya beli emas ke?? Depa beli diamonds jerr..kot.

    ReplyDelete
  3. kan?akak pun pelik dengan orang2 macam ni yang suka gunakan kisah konon sedih untuk tunjuk betapa berbezanya hidup diaorang dulu dengan sekarang.padahal ramai orang melalui benda yang sama,,tapi nak jugak guna modal tu untuk ...entah untuk apa??simpati la kot..

    ReplyDelete
  4. biasalah artis
    gadai spende la bru hangit sikit nk viral ..kahkah !
    padahal beli emas pun mmg niat dlm hti klo tkde byk pun skit msti ade utk kegunaan hari2 terdesak.

    ReplyDelete
  5. hahaha..pedas berapi..tapi mmg btl sangat la pendapat u.. semua org pernah gadai barang kot time susah.. tapi bila retis buat rasa mcm wahhh bagusnya..hehehe..peace.

    ReplyDelete
  6. Nangis akak baca entri ni tau, sampai lap-lap hingus dengan lengan baju kurung kain cotton apatah lagi bila nama kena petik....

    Ni nak cerita sikit jerk tak banyak dan tak terkeluar tajuk. HD kan tau akak memang bukan emas permata liplaplip punya orang tapi adalah juga barang kemas sekotak dua. Bila sesekali akak buka kotak, HD selamba jerk kata - nanti kalau sesak-sesak, kita bolehkan pawn emas you nih!

    Oh, gitu rupanya sebab musabab dibelikan kita barang kemas. Ada maksud tersirat untuk kepentingan diri sendiri. Kiranya kalau berlaku, besar alahai pengorbanan akak sebagai empunya barang kemas tu *_* Nak sambung sedih balik teringat kisah yang mungkin akan berlaku pada masa depan.... Masa depan kita tak tahukan.....

    ReplyDelete
  7. selalunya bila wartawan yang tanya sebab tu dia awab macam tu,yang sebar selalu media..,artis tak akan bukak cerita kalau wartawan tak tanya...,kecuali dia ada blog sendiri

    ReplyDelete
  8. Hehe..bukan je artis, org biasa pun buat perkara sama bila dlm kesusahan..drpda pnjam duit dr org baik kita usaha selagi mampu..ye dok

    ReplyDelete
  9. masa akk belajo kat UPSI dulu memang susah sis..dulu harga emas belum naik melambung camni..akk gadai rantai mak akk bg nak byr duit sewa rumah...pada akk itula tujuan kita beli emas...kan..tp alhamdulillah..dapat jugak ambk blk brg tu..,syukur...

    ReplyDelete
  10. Betul la. Mak kathy masa sesak dulu terpaksa juga bergolok bergadai emas walau beliau syg sgt kat barang emasnya. Sian mak.

    ReplyDelete
  11. kehidupan sis masa kecil dulu juga susah . lagi susah sbb kami x de emas utk gadai ... sedih utk dikenang . syukur dpt hidup lbh baik sekarang wpun sederhana je ...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!