AWAS! 10 BENDA TAMAT TEMPOH YANG KITA GUNA TANPA SEDAR

29.9.15 Suria Lekatlekit 0 Comments

AWAS! 10 BENDA TAMAT TEMPOH YANG KITA GUNA TANPA SEDAR. sapa kat sini selalu suka beli stok telur banyak2. Paling sikit pun selalunya 1 papan kecik yang ada 10 biji tu buat stok dalam peti ais. Yang family besar mungkin lebih banyak. Yang jenis hantu raya stok telur tak risau sangat tak habis sebab memang favourite spesis hantu raya la telur2 ni kan tapi yang jenis sibuk manjang. Jangankan telur kadang2 gas pun setahun sekali baru tukar sebab tak habis habis.


Kita anggap telur yang tak di eram oleh ibu ayam ni dah takde istilah tembelang atau busuk la. Nak2 lagi di simpan dalam peti ais jangka hayat dia jadi lebih panjang. So, bila2 nak makan pun tak risau even telur tu dah 2 @ 3 bulan terperap dalam peti ais. Alah baru 3 bulan katanya.. bila pecah elok je sifat dia, takde hal la nak makan.

Ramai yang tak tahu tarikh luput telur tu berapa lama. ramai yang anggap selagi sifatnya tak berubah selagi tu dia masih elok dimakan. Macam tu jugak dengan barang2 kegunaan harian kita yang lain seperti berus gigi, span mandian, bantal, span cuci pinggan, pisau cukur tu kalau selagi tak tumpul selagi tu la dia guna termasuk alat solek. Benda tu kita guna selagi boleh sampai tak sedar sebenarnya dah melepasi tarikh luput walaupun nampak masih elok tapi sebenarnya sangat bahaya.

Kenapa setiap barang tu ada tarikh luput? Bukan sesaja nak suruh kita tukar untuk melariskan jualan mereka tapi sebab setiap benda tu walau baik untuk kesihatan tapi bila usianya dah terlalu lama ia boleh memudaratkan balik sebab tu setiap benda atau makanan tu ada tarikh luput untuk memastikan keselamatan pengguna.

Jadi penting sangat kita tahu jangka hayat setiap benda yang kita guna termasuk telur. Ramai yang salah anggap dengan tarikh luput telur ni sebab tu ada yang masih makan telur yang dah expired tanpa sedar. Jadi kalau korang nak tahu berapa lama telur boleh di simpan & jangka hayat barang2 keperluan harian yang selalu kita guna setiap hari meh baca kat sini >> Inilah 10 Benda Yang Kita Guna Tanpa Sedar Ia Sudah Melepasi Tarikh Luput <<

Sangat penting kita menukar setiap barang kegunaan harian kita bila sampai tempoh sebab semua barang2 tu melibatkan kesihatan kita. Kalau kita terus guna tanpa tukar tak mustahil kita boleh menyebabkan kita terkena jangkitan yang merbahaya.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!