AWAS! PAKAIAN BARU DI BELI SANGAT BAHAYA DI PAKAI

9/01/2015 03:06:00 PM suria lekatlekit 7 Comments

AWAS! PAKAIAN BARU DI BELI SANGAT BAHAYA DI PAKAI. Ramai antara kita selalu suka pakai baju baru beli tanpa basuh dulu. Dulu ada pernah sepupu aku cakap dia nak basuh baju baru beli untuk anak dia tapi husband dia tegah.. Katanya jangan tu semangat duit. Erkk... aku pelik mana datang mitos baju baru beli ada semangat duit. Yang aku tau nak beli baju baru semangat nak keluar duit je. hahahaha..

Gambar Sumber Dari Google

Baju baru beli ni standard la ada bau kedai katanya.. Macam sayang je nak hilangkan bau tu. Jadi sesetengah orang ambil keputusan pakai dulu kemudian baru basuh. Lagipun dengan condition baju yang nampak bersih tu ramai yang confident baju tu benar benar bersih tapi awas!!

Mungkin baju hangpa beli tu mungkin pernah dicuba orang lain. Orang tu maybe ada kudis kat badan, panau kurap bagai. Orang tu maybe masa cuba badan dia berdaki.. Orang tu masa cuba mungkin badan dia tengah berpeluh. Tu kalau baju yang korang beli yang display kat hanger. Kalau baju baru dalam plastic pun ada bahayanya kerana...

Baju baru yang tidak di cuci terlebih dahulu mengandungi bahan kimia toksik dalam pemprosesan pakaian yang boleh menyebabkan alahan dan risiko lain terhadap kesihatan.
Ini kerana Pakaian dari bahan kain rayon atau serat sintetik dibuat dengan menggunakan bahan-bahan kimia. Pengeluar kain di Asia kebanyakan menggunakan bahan kimia beracun dalam pemprosesan serat kain sehingga proses pembungkusan pakaian. Selepas pakaian siap dihasilkan, pengeluar biasanya menambah formaldehid untuk menjaga pakaian dari berkedut dan mencegah kulat selama dalam proses penghantaran.

Selain itu kalau pakaian baju di beli di pakai sebelum di basuh kemungkinan menjadi penyebaran penyakit berjangkit seperti kudis. Ada jugak kes kutu pada baju baru di beli.
baju baru boleh membawa bakteria yang berbahaya bagi pernafasan, kawasan alat sulit wanita, cendawan pada kulit, dan lain sebagainya. Menurut kajian yang telah dilakukan, bakteria-bakteria tersebut biasanya akan ditemui di kawasan ketiak, paha bahagian atas, atau juga leher.

Pakaian berwarna hitam dan yang menggunakan pewarna untuk bahan kulit sering mengandungi p-phenylenediamine (PPD), yang dapat menyebabkan alergi. Sebatian organik meruap dan produk pemutih juga banyak sekali digunakan oleh industri tekstil. Baca label pakaian terlebih dahulu sebelum membelinya dan elakkan bahan-bahan sintetik seperti rayon, nilon, poliester, acrylic, asetat atau triasetat sebanyak mungkin.

Moral of the story.. walau namanya baju baru bukan bermakna ia bersih, hokay! Di sebalik kesucian yang terpamir rupanya ada 1001 noda yang terpalit macam manusia la jugak tengok muka je licin lip lap lip belum tentu badan dia tak berpanau. Macam tu jugak nak mengayakan sesuatu tu. Bukan semua boleh hentam keromo je kita pakai. Kadang2 yang simple itu lebih menawan. hehehehe

P/S : aku dulu2 suka buat perangai macam tu jugak sejak kawen laki aku jenis takkan pakai baju baju yang belum basuh aku pun terus mengamalkan konsep basuh baju baru beli sebelum pakai. Lebih2 lagi baju anak aku.

7 comments:

  1. mak sedara akak dulu kerja kilang buat spenda tau..hehe..dia kata kalau kain mai ,dia mai sekali dengan habuk kain tu..sebab tu baju2 yang kita baru beli memang kena basuh dulu..kadang2 kain tu jatuh2 kat lain ada yang terpijak la.memang tak nampak kotor tapi sebenarnya kotor..mak sedara akak kata kalau kulit jenis tak tahan memang tak boleh kerja kat situ..Mak sedara akak tu dia jahit juga spenda2 tu kat rumah..sebab depa punya gaji kira macam target la..sepupu akak ,kalau mak dia bawak balik kain mula la tergaru2 macam beruk sebab tak tahan habuk kain tu..

    ReplyDelete
  2. sekali puna ku tak pakai bj tak bsh dr kedai ...mak aku ajar dr kecik pas beli basuh ...

    ReplyDelete
  3. memang kena cuci dulu sebab org lain mungkin dah try pakai...

    ReplyDelete
  4. Pakaian dalam dan pakaian baby je basuh...maknya...sayang nak basuh

    ReplyDelete
  5. saya selalu basuh dlu..takut gatal badan..

    ReplyDelete
  6. Kathy pun basuh dl baru pakai sis.. Tak berani terus pakai je.

    ReplyDelete
  7. haah samalah..basuh dulu.. tp kdg2 tlupa jugak...hihihi...

    ceria2 ke blog elly.. ;)
    KULIT KUSAM! KELAM! GELAP! HITAM!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com