FAKTA TENTANG KOPI YANG KITA TIDAK PERNAH TAHU

9/17/2015 03:37:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

FAKTA TENTANG KOPI YANG KITA TIDAK PERNAH TAHU. Hari ni takde idea sangat nak update jadi aku meronda ronda la kat google cari artikel best yang boleh di tambah & menambah ilmu katanya. Tak sangka pulak jumpa satu fakta tentang kopi yang selama ni aku tak pernah tahu. Aku yakin ramai jugak yang tak tahu. Jadi sebab aku ni sangat2 suka berkongsi ilmu yang aku dapat maka eloklah aku menconteng sepatah dua kata kat blog ni..


Mesti korang tak pernah tahu asal usul kopi ni dari mana & siapa pencetus kopi di jadikan minuman. Tahukah anda..

1. Kopi terilham oleh seorang pengembala kambing bila dia tengok kambing2 dia bukan main aktif & cergas lagi lepas makan biji kopi.

2. Kopi pada mulanya bukan di ambil secara minuman tapi di makan begitu saja. Ada puak2 kat Afrika ni memakan kopi dengan cara mencampurkan sejenis bahan lemak yang macam mentega kemudian di makan macam tu jer.

3. Kopi di ambil sebagai minum semasa era Islam mula berkembang kerana alkohol di haramkan jadi mereka mengantikan kopi sebagai minuman.

4. Semua tanaman kopi di bumi ini tumbuh di satu garis lintang bernama The Bean Belt atau The Coffee Belt. Kawasan ini terbentang antara antara Garis Balik Utara (Tropics of Cancer) dan Garis Balik Selatan (Tropics of Capricorn). Hawaii adalah satu-satunya Negara bahagian Amerika yang ditumbuhi oleh tanaman kopi.

5. Tahun 1675, Raja Inggeris melarang segala aktiviti berbentuk perniagaan kedai kopi kerana dia syak kedai kedai kopi menjadi port orang berkumpul untuk berkonspirasi untuk menjatuhkannya.

6. 70% pengemar kopi di seluruh dunia lebih suka minum kopi jenis Arabika yang mempunyai rasa lebih lembut dan aromatik. Manakala bakinya 30% meminum Robusta yang lebih pahit tapi nikmat dan mengandungi kafein 50% lebih banyak daripada Arabika.

7. Pohon kopi boleh tumbuh tinggi hingga berukuran 30 kaki (atau kira-kira 9 meter) tetapi kebanyakan pokok dipotong/cantas hingga sampai 10 kaki (atau 3 meter) saja agar senang nak petik biji kopi.

8. Kopi adalah perniagaan terbesar kedua yang diniagakan di muka bumi. Yang pertama adalah minyak.

9. George Washington adalah orang pertama menemui kopi segera. Tapi bukan George Washington Presiden Amerika tu tau. Dia seorang berbangsa Belgium yang tinggal di Guatemala. Dia menemui kopi segera di tahun 1906.

10. Istilah Americano berasal dari tentera-tentera GI Amerika pada masa perang dunia kedua. Para tentera Amerika ini biasanya menempah espresso tapi dicampur dengan air untuk  meringankan sedikit rasanya yang kuat. Lebih jauh, istilah "cup of Joe" berasal dari askar-askar GI Joes pada perang dunia kedua kerana mereka dikenali sebagai pengemar kopi berat.

Tu dia 10 fakta tentang kopi yang mungkin kita tidak pernah tahu sebelum ni. macam2 cara orang buat untuk menikmati kopi ni sebab nikmat kopi pada setiap orang tak sama & ada cara tersendiri untuk mendapat kepuasan dari secawan kopi.

Moral of the story.. kopi adalah minuman yang memberi tenaga tapi kalau di ambil secara tidak sihat mungkin boleh jadi ketagihan. So, pandai2 la anda menikmati kopi secara sihat supaya tak memudaratkan kesihatan

3 comments:

  1. kopi tak pe klu minum jgnn escafe mmg mereng pa hotak dibuatnye ...pening

    ReplyDelete
  2. teman suka kopi tapi.. bila ada org cakap tak elok sebab ada kafein.. terus takut nak minum kopi.. huwarghhh

    ReplyDelete
  3. Kopi ni favorite sepanjang zaman akak...nak2 koi o tapi kalau kat coffe house akak lebih suka oder kopi putih.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com