INILAH BUKIT BERDARAH DI MALAYSIA

8.9.15 Suria Lekatlekit 4 Comments

INILAH BUKIT BERDARAH DI MALAYSIA. Ada ke bukit berdarah kat Malaysia? Ada tapi bukan namanya bukit berdarah tapi di istilahkan atau di umpamakan sebagai bukit berdarah. Adakah sebab ada darah yang keluar dari bukit tu mengalir macam larva gunung berapi? Apakah kisah di sebalik bukit ni berdarah? Nak tahu meh la baca... Jangan malas2 kalau nak tahu.


Bukit berdarah yang aku maksudkan adalah bukit tabur yang terletak di taman melawati, Gombak. Antara lokasi yang menjadi tempat untuk orang buat aktiviti hiking @ mendaki. Bukit tabur mula mendapat perhatian pada tahun 2006 sebab keindahan di puncak bukit tersebut. Waktu tu memang ramai jurugambar amatur mula mengambil gambar & menyebarkan di laman sosial.

Tapi sayangnya Bukit tabur banyak berlakunya kes kes kemalangan yang menyebabkan kematian pendaki yang pernah datang ke situ. Antara kes kematian yang pernah berlaku melibatkan pendaki adalah

- 14 Januari 2014: Soleha Abdul Rahman, 25, dilaporkan terjatuh dari Bukit Tabur kira-kira 60 meter ke dalam gaung. Mangsa kemudiannya disahkan meninggal dunia akibat kecederaan parah.

- 5 Januari 2014: Noor Asmahani Hashim, 28, mengalami kecederaan belakang, tangan dan wajah setelah terjatuh ke dalam gaung sedalam 10 meter.

- 3 Disember 2013: Guru sains, Ng Pee Tat, 30an, maut setelah tergelincir di sebuah cerun yang curam ketika pertama kali menyertai pendakian di Bukit Tabur bersama rakan-rakannya

- 28 September 2013: Tan Tick Soon, 51, jatuh sejauh 60 meter di cerun curam dan mengalami kecederaan serius. Jabatan Bomba dan Penyelamat mengambil masa empat jam untuk menyelamatkan mangsa

- 17 Disember 2012: Seorang jurutera berusia 27 tahun terselamat setelah terjatuh dari ketinggian 100 metre ke dalam gaung di Bukit Tabur. Chan Wing Sing bagaimanapun mengalami kecederaan buku lali dan pinggang.

- 19 Disember 2009: Lima sekawan dilaporkan sesat selama lima jam ketika mendaki Bukit Tabur, namun berjaya ditemui dengan selamat.

-23 September 2009: Lim Kok Leong, 51, terselamat daripada maut setelah dahan-dahan pokok memperlahankan jatuhan mangsa ketika mendaki berseorangan di Bukit Tabur. Mangsa terperangkap selama lima jam sebelum berjaya diselamatkan.

- 28 Mac 2009: Dua doktor ditemui mati di dalam gaung berhampiran Klang Gates di Ulu Ampang selepas sebuah ekspedisi mendaki di Bukit Tabur. Kedua-dua mangsa Dr Haliza Mohd Shafie, 53, seorang pakar kanak-kanak dan Dr Amin Tai Abdullah @ Tai Yen Ming, seorang pakar bedah kanak-kanak dilaporkan tergelincir dan jatuh dalam jarak sekitar 500 meter.

-15 Oktober 2008: Seorang pelajar kolej jatuh dari ketinggian 100 meter namun terselamat ekoran dahan-dahan yang menahan mangsa dari jatuh dengan lebih cepat. Mangsa bagaimanapun dilaporkan cedera parah antaranya luka dalam di dahi, retak tulang rusuk serta tertusuk ke paru-paru.

-sumber  Bukit Tabur ‘bukit berdarah’-

Sebab tu pentingnya kita kalau nak mendaki ni pergi secara berkumpulan & dengan orang2 yang memang mempunyai kepakaran dalam aktiviti lasak macam mendaki ni. Untuk mengelak kejadian2 macam ni berlaku sebab laluan nak daki bukit tabur ni apa yang aku baca memang agak bahaya & licin. Jadi kalau korang memang peminat aktiviti lasak macam mendaki korang kena tahu 16 Groups ni supaya korang boleh melakukan aktiviti lasak korang dengan kurang risiko. Nak tahu apa 16 group tu meh tengok kat sini >> 16 'Outdoor Groups' Yang Anda Boleh Sertai Untuk Pelbagai Aktiviti Lasak Dan Ekstrem <<

Moral of the story.. jangan memandai mandai kalau tak pandai sebab punca kemalangan berlaku kebanyakkan sebab kita memandai mandai kepada perkara yang kita tak arif.

4 comments:

  1. Tkut pulak dengan bukit ni.....

    ReplyDelete
  2. Banyaknye kematian l....bahaya kot laluan ke situ dan lagi satu memang dah sampai ajal

    ReplyDelete
  3. Hmmm... kena berhati-hati,sentiasa buat aktiviti berombongan dan mesti ikut araghan Tour Guide jika ada kan?

    ReplyDelete
  4. Alahai takut mendengarnya! Dulu masa muda belia remaja baru-baru bekerja memanglah akak rajin panjat bukit gunung dan menuruni ranjau berduri gitu. La ni dah tak fit lagi, takdalah buat aktiviti-aktiviti macam ni.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!