JUAL CENDOL JE BOLEH BUKA 4 PUSAT FUTSAL & 24 BADMINTON COURTS

10.9.15 Suria Lekatlekit 3 Comments

JUAL CENDOL JE BOLEH BUKA 4 PUSAT FUTSAL & 24 BADMINTON COURTS. Jangan pandang rendah pada orang jual cendol ok. Cendol antara dessert yang ramai penggemarnya walau ada yang suka samakan cendol dengan hingus. Tak senonoh sungguh. Benda sedap dok samakan dengan benda yang jijik. Spoil selera orang nak makan cendol.


Tapi kisah peniaga cendol ni boleh bukan 4 pusat futsah & 24 badminton courts memang rare & boleh di jadikan motivasi. Selama ni kita anggap cendol cuma di jual di tepi2 jalan,  gerai2 jer.. Memang orang nak makan cendol cari yang tepi2 jalan je sebab kat situ kebanyakkan rasa dia tak mengecewakan. Rasa asli cendol takde nak mix2 dengan citarasa moden. Tak boleh nafikan rasa original lebih sedap berbanding yang dah melalui proses transformasi untuk citarasa moden katanya.

Peniaga cendol sekarang kita dah tak boleh pandang rendah. Buktinya seorang pakcik ni. Dengan meniaga cendol je dia dapat bukan 4 gelanggang futsal & 24 badminton courts. Aku tak tipu kalau hangpa tak caya hangpa tengok sendiri siapa pakcik tu & macam mana dengan meniaga cendol je dia mampu bukan 4 gelanggang futsal & 24 badminton courts kat sini >> Kisah Benar Seorang Lelaki Yang Berani Untuk Ambil risiko <<

Nak berjaya tiada sempadan asalkan apa yang kau buat tu betul caranya & bukan hangat2 taik ayam je. Dan yang paling penting jangan pandang rendah pada apapun kerja yang orang lain buat. Mungkin bila kita berurusan dengan mereka kita nampak macam bos walau hakikatnya kita kuli makan gaji jer tapi tak mustahil orang yang kita nak dia layan kita macam dia kuli kita tu lebih berjaya dari kita di belakang tabir. Contoh macam peniaga.. kadang2 dia serve pelanggan macam pencacai jer orang buat. Tapi hakikatnya.. dia lagi bos dari kita yang berlagak bos.

Moral of the story.. Penting hormat apa saja pekerjaan yang orang lain lakukan walau jual cendol tepi jalan bukan sebab takut di belakang tabir dia lebih kaya dari kita tapi bila kita layan orang dengan baik Insya Allah orang doakan untuk kita yang baik baik. Peace

3 comments:

  1. Akak ni kerja hari2 nak habiskan bayar rumah pun sempaut dik oii...huhuhuu...

    ReplyDelete
  2. rezeki yang diredhai mcm2 boleh jd kan ....

    ReplyDelete
  3. Kesimpulannya jangan pandang luaran aje. Banyak weyh yang luarannya nampak gah aje tapi sebenarnya hutang keliling pinggang. Orang yang pakai compang camping tak terurus tu jangan difikir semuanya miskin papa kedana!

    Eh, paling dekat salah seorang kakak kita tau! Dia kalau keluar lebih teruk dari orang gaji Indon pakaiannya tapi rezeki memang melimpah ruah memanjang. Tengok duit tu dia tak hairan pun, kita aje yang terkebil-kebil dok tengok duit tau ^_^

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!