KALAU TAK BOLEH TAMPAR BERHENTI KERJA JAGA ANAK SENDIRI

22.9.15 Suria Lekatlekit 2 Comments

KALAU TAK BOLEH TAMPAR BERHENTI KERJA JAGA ANAK SENDIRI. Inilah masalah  ibu yang bekerja. Kena hantar anak pada pengasuh atau pusat2 asuhan yang ada. Yelah.. takde pilihan. Lainlah boleh bawa anak pergi kerja. Tapi bukan semua company yang boleh kerja santai macam tu sambil jaga anak.Majoriti mana ada boleh bawa anak pergi kerja walau kakitangan kerajaan pun walau ada jugak yang seludup bawa anak pergi ofis.

Bila dah bagi orang jaga anak kita ni.. Kita pun kena la ada tolak ansur & timbang rasa. Sikit2 punya hal tu tak payah la kecoh sangat. Macam semalam aku tertengok satu video caption konon macam mendera sangat la budak tu padahal pengasuh taska tu cuma sekadar tampar2 manja jer budak tu. Tengok berita kat tv tadi katanya pengasuh tu pukul sebab budak tu gigit budak lain. Cara dia pukul pun kalau kita kategori pukul2 manja.Aku pun pukul jugak anak aku macam tu. alah tampar tangan, tampar kaki.. gitu je la. Tengok cara dia menampar tu takde la macam sekuat kudrat yang ada. Memang takde nampak budak tu tergolek ke atau terpelanting ke dinding kena smash dengan pengasuh tu. Pukul sekadar bagi pengajaran je kepada budak kecil yang masih belajar untuk tahu apa yang salah & betul. yelah.. kang biar mak bapak yang anak dia kena gigit pulak komplen. Asyik kena gigit jer manjang.

Tajuk kat video tu memang buat orang panik jer tau. Perkataan dera tu bagi aku tak sesuai sebab takde unsur dera pun melainkan berlaku kat sweedden je perilaku macam tu mungkin di kategori sebagai mendera. Tapi pengasuh please jangan tepuk belakang.. erkk tapi maybe dia tepuk tepi lengan jer tu bukan belakang.

Aku pelik apa yang nak jadi isu sangat tapi sebab video tu di sebarkan oleh bekas pekerja kat situ ni mesti kes tak puas hati kena buang kerja atau berhenti kerja tu yang beriya dia confident sebar & viralkan video yang takde sebarang unsur jenayah & penderaan pun kalau kat Malaysia ni. Lain la sweeden memang cuit hujung jari pun tak boleh kalau niat memang nak ajar dengan cara pukul. Mak bapak budak tu pun katanya dah selesai secara tertutup ogos lepas. Dan mak bapak dia pun tak rasa benda tu patut jadi kes polis. Alah kalau aku mak budak tu pun benda macam tu sampai nak jadi kes polis.. elok la kau berhenti kerja jaga anak sendiri nak tengok kau tahan tak jaga anak tanpa sebarang pukulan manja sekalipun. Kalau aku memang tak mampu la. Anak tengah membesar ni kadang2 menggugat jugak kesabaran. Pukul tu bukan tahap mendera pun. Tapi nampak garang sikit kot. Tapi Aku memang tak boleh kalau orang sentuh anak aku dengan pukulan sebab tu aku tak kerja. Aku je boleh pukul anak aku hahahaha.

Video yang jadi viral semalam

Apapun nak mendidik anak ni memang ada caranya. Kalau nak pukul pun ada tempat2 yang boleh pukul & tidak. Nak bagitau apa yang betul & salah pun ada caranya Tapi kita selalu sangat buat cara salah dalam memberitahu perkara salah yang anak kita buat. Nak tahu apa kesalahan kita yang selama ni kita rasa betul sangat dah meh baca kat sini >> Bukti cara kita bercakap dengan anak selama ni banyak yang salah <<

Kesimpulannya.. Kita sendiri pun kadang2 tak betul cara mendidik anak inikan orang yang kita amanahkan jaga anak kita sementara kita pergi kerja. kalau tertampar sikit macam tu, kira normal la tu. Selagi tak mendatangkan trauma atau kecederaan serius sehingga meninggalkan kesan pada fizikal & mental Insya Allah niat dia bukan nak sakitkan anak kita sekadar mengajar je.

2 comments:

  1. Setuju dan suka dengan ayat yang last tu..

    ReplyDelete
  2. Ye.. Solusinya berhenti kerja dan jaga anak sendiri lagi selamat.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!