ADAB MAKAN PELIK SELURUH DUNIA YANG KITA TAK TAHU

4.10.15 Suria Lekatlekit 0 Comments

ADAB MAKAN PELIK SELURUH DUNIA YANG KITA TAK TAHU. Lain tempat lain budaya & adat. Jadi tak pelik la kalau ada etika & adab makan kat negera2 lain yang pelik bagi pandangan mata kita. Kita je rasa pelik sebab budaya & adab kita lain tapi bagi mereka yang mempratikkan dari turun temurun yang pelik bagi mereka adalah kita yang rasa benda tu pelik. hahaha...


Terbaca satu artikel pasal adab @ etika makan seluruh dunia... antara adab makan yang rasanya ramai yang tak tahu adalah..

Adab makan orang Jepun
Kita tak boleh suap makanan kepada orang lain menggunakan chopstik. Sebab katanya chopstik di gunakan untuk mengutip tulang tulang di hari pengebumian orang mati. Jadi sebab tu orang jepun pantang kita suap makanan kepada orang guna chopstik. Sumpah aku tak pernah tahu adab makan macam ni.

Adab makan orang Tiongkok
Kat china kalau kita letak chopstik secara menegak pun di kira sebagai salah apatah lagi kita menghala chopstik ke muka orang lain akan tidak anggap tidak sopan. Memang la tak sopan. Bak kata orang kedah loglaq silap haribulan boleh nampak kurang ajar. hahaha

Adab makan orang Thailand
Selama ni aku tak tau orang Thailand pantang orang makan guna garfu. Hanya boleh guna sudu. Yelah.. yelah nanti pi thailand cheq tak guna garfu bila makan biar orang thailand nampak cheq wanita melayu terakhir penuh kesopanan & ketatatulisaan

Adab makan Orang Inggeris
Pantang orang Inggeris kalau ada orang makan sambil dok main2 sudu dalam mulut. Contoh macam letak sudu hujur bibir kemudian hirup sikit2 air/sup/makanan berkuah dari hujung sudu. Konon nampak seksi la. Tapi bagi orang Inggeris ia perbuatan yang tak beretika & sopan ketika makan.

Adab Makan Orang Orang Arab
Dia sama la macam adab orang melayu kat Malaysia sebab mungkin faktor agama yang sama. Makan harus dengan tangan kanan. Bagi kita tak pelik la tapi bagi orang luar mungkin rasa ia etika & adab yang pelik bila makan dengan tangan kanan jadi satu kemestian.

Adab Makan di Chili
Kalau kita makan dengan tangan kanan tapi kat chili pelik pulak. Depa tak makan dengan tangan kanan & depa makan dengan sudu walau nak makan kentang goreng sekalipun tetap guna sudu.

Adab Makan orang Itali
Orang Itali ni style dia bila di pelawa kali pertama di makan, depa akan tolak dulu. Tapi kalau di pelawa kali kedua depa wajib terima.

Tu antara adab adab makan di negara lain. Lain orang lain cara & etika jadi bila kita pergi tempat orang adab2 & etika yang tak melanggar akidah & hukum agama kita elok kita hormati kalau pun kita tak mampu nak ikut cara depa tapi jangan nak gelak atau mengutuk pula. Tapi kalau jenis yang kaki makan, pelahap tak sempat study adab orang dia makan ikut style dia je gamaknya kalau makan depan orang2 jepun yang terkenal dengan disiplin apa persepsi depa. Mesti terkejut depa. Tapi jenis orang kaki makan ni walau kita selalu tengok dia berselera & enjoy dengan makanan kadang2 cara mereka makan atau berdepan dengan makanan sebenarnya memberitahu kita sesuatu tentang situasa & emosi mereka masa tu cuma kita tak perasan. Jadi yang ada kawan baik kaki makan korang kena tahu pasal ni >> Ini Yang Perlu Korang Tahu Tentang Kawan Anda Jika Dia Seorang Kaki Makan <<

Moral of the story... Kita tak perlu sangat la nak ikut adab & budaya orang lain tapi apa yang perlu kita bawa walau kemana je kita pergi adalah adab & budaya sopan kita. Yang baik itu tetap nampak baik walau kat mana pun kita pratikkan benda tu.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!