ASAL USUL ORANG KOREA YANG KITA TIDAK TAHU

27.10.15 Suria Lekatlekit 2 Comments

ASAL USUL ORANG KOREA YANG KITA TIDAK TAHU. Orang Malaysia kenal korea kalau tak sebab artis KPOP mesti pasal drama cinta korea. Yelah depa punya retis muka dah di awet dengan plastik katanya. Semua comel2 & licin gebu belaka. Lain la retis malaysia.. Masih ramai yang terpaksa tempek foundation tebal sebab nak tutup lambakkan jerawat. Ok la tu.. At Least original bukan fake, ye dak? Kita tahu pasal orang korea kebanyakkan sebab hiburan tapi tak ramai yang tahu asal usul orang korea ni.


Orang korea merupakan pendatang yang berbahasa Altaik yang berasal dari Siberia selatan tengah yang tinggal di korea purba sejak zaman neolitik & zaman gangsa. Siberia adalah salah satu kawasan yang terletak di Rusia. Kajian polimorfisme menunjukkan dalam kromosim-Y membuktikan bahawa orang korea ada sejarah yang sangat panjang sebagai kelompok etnik yang tersendiri yang lazimnya mereka berkahwin dengan orang2 yang sekaum dengan mereka. Walaupun berkacukan kaum Asia Timur yang lain tapi kebanyakkan orang korea masih menunjukkan fenotaip yang memperlihatkan asal usul Altai mereka. Contohnya seperti berbadan tinggi, batang hidung panjang & tulang pipi yang tinggi & ada bintik mongolia iatu gentik yang menghasilkan tanda lahir berwarna kebiruan pada parasa bawah badan yang tumbuh sehingga usia awal kanak kanak. Nak baca info penuh pasal asal usul korea baca ke kat Wikipedia. hahaha

Apapun sekarang ni orang bukan takat gila dengan retis korea malah orang gila nak pergi jenjalan jugak kat korea. tapi awas sebelum merancang ke korea korang perlu tengok ni dulu >> 5 Aktiviti Kat Korea Ni Wajib Anda Tahu Kalau Tak Menyesal << Kalau korang terlepas pandang perkara ni, boleh menangis lepas balik Malaysia Uolls.

Moral of the story.. Pentingnya kita tahu tempat yang kita nak lawati tak kira dari segi sejarah,budaya, cara hidup sampailah tempat menarik & kosnya supaya bila sampai kita dah tahu kat mana tempat yang berbaloi kita lawati. Tapi yang best Air Asia pun ada buat promosi tiket berharga serendah dari RM 319. Aku tengok offer kat sini tadi >> Air Asia Promotion <<

2 comments:

  1. Tgk gak tadi.. Akk mmg x mkn dakwat sotong. Setahu akk ada satur resepi sotong masak hitam ke apa ntah nama dia, siap letak serai smua biasanya org johor masak mmg mereka tak buang dakwat di mata sotong. Bkn di perut sotong tu .. Mmg masakan tu jd hitam.

    Tak tau la rasa apa sbb diri sendiri tak pernah mkn keluarga di segamat pun tak pernah masak camtu sbb tu jmp tak pernah mkn pun walau di open hse sbb jakun sket tak reti jamah benda tak pernah mkn. Ehehe

    ReplyDelete
  2. Memang pun Mrs. A mula suka sangat dengan Korea setelah pandai tengok Running Man pastu pulak terjebak dengan drama-drama depa.

    Kawan kata itu sumer ikut season jerr... mungkin ada benarnya coz suatu waktu dulu pernah gak minat dengan drama-drama Hindustan, pastu Jepun, pastu Indonesia sekarang ni masih Korea tak tahu lepas ni apa.

    Ok bai...panjang benor pulak komennya.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!