AWAS! MELENGGANG PERUT AMALAN KHURAFAT

21.10.15 Suria Lekatlekit 4 Comments

AWAS! MELENGGANG PERUT AMALAN KHURAFAT. Salam pagi jerebu.. Semoga anda masih sihat walau terpaksa menyedut udara yang bercampur jerebu kuning semalam. Sebelum kita mulakan aktiviti harian jom la kita berdoa supaya masalah jerebu dapat di selesaikan secepat mungkin & semoga Allah melindungi kita semua dari sebarang penyakit merbahaya akibat jerebu & hindari kita semua dari malapetaka akibat kerosakkan bumi.

Gambar Sekadar Hiasan, Sumber Google

pepagi tadi sempat tengok rancangan Fiqh wanita kat tv9. Rasanya rancangan ulangan. Tak ingat pulak nama ustazah tu sebab tak sempat tengok dari awal cuma tertarik bila ada penonton bertanya pasal amalan melenggang perut. Kalau hangpa tak tau melenggang perut tu macam mana.. Melenggang perut ni di lakukan pada wanita hamil. usia kandungan dah dekat2 sarat baru orang buat melenggang perut. Tujuan dia katanya untuk mudahkan proses bersalin & nak tahu jantina bayi dalam perut. Ni kira amalan turun temurun sejak dulu kala. Masih ada yang mengamalkan amalan ni sehingga hari ni. tapi aku tak ada pulak buat masa mengandung dulu. Zaman sekarang nak buat apapun semua kos. Jadi memang aku tak suka buat benda2 membazir yang tak penting even scan anak dalam perut nak tau jantina pun aku tak buat dulu. Keluar la anak jantina apapun aku terima & aku sayang je anak aku.

Sedikit info pasal amalan melenggang perut ni.. Adat ini ialah suatu adat yang dijalankan ke atas seorang isteri yang telah genap tujuh bulan hamil dan ia bertujuan untuk meletakkan kedudukan bayi di dalam perut di tempat yang sepatutnya, iaitu bahagian kepala di pintu rahim. Ini penting bagi memudahkan si ibu bersalin dan bayi tidak kelemasan di dalam perut. Maka pada masa itu, bidan akan dipanggil untuk memeriksa dan menentukan isteri yang hamil itu betul-betul telah genap tujuh bulan hamil atau belum cukup bulan lagi. Jika didapati sudah genap tujuh bulan isteri itu hamil, maka mulailah bidan itu diupah untuk melangsungkan adat melenggang perut ini.

Barang2 yang di gunakan dalam upacara melenggang perut ni adalah Tujuh helai kain yang berlainan warna, Satu gantang beras, Sebiji buah kelapa, Beberapa urat benang, Satu batang damar, Sedikit minyak kelapa atau minyak urut, Beberapa batang lilin, Satu tepak sirih, yang lengkap dengan isinya & Pengeras wang sebanyak lima suku ($1.25) di dalam tepak itu.

Cara2 upacara ni di jalankan.. Setelah semua barang tersebut disediakan, tok bidan akan menjalankan adat melenggang perut seperti berikut, Mula-mula tok bidan membentangkan ketujuh-tujuh helai kain berwarna itu secara melintang sehelai demi sehelai. Ibu yang hamil itu akan dibaringkan di atas lapisan-lapisan kain tersebut. Kemudian, perut ibu itu akan diurut dengan minyak kelapa atau minyak urut secara perlahan-lahan. Selepas itu, kelapa yang sudah dikupas tersebut akan diguling-gulingkan secara perlahan-lahan di atas perut ibu itu ke atas dan ke bawah sebanyak tujuh kali dan pada kali yang ketujuh itu, kelapa itu akan dilepas serta dibiarkan jatuh bergolek daripada perut ibu itu sambil diperhatikan oleh tok bidan itu. Tok bidan akan memerhatikan bagaimana kedudukan muka atau mata kelapa itu setelah berhenti bergolek. Jika mata kelapa itu menghala ke atas, ibu itu akan beroleh anak lelaki, dan jika ia menghala ke bawah, anak perempuan akan dilahirkan. -Sumber Wikepedia -


Menurut ustazah dalam rancangan Fiqh wanita tu hukum melenggang perut ni jatuh khurafat dah. Sebab ada ritual2 yang tak sepatutnya dia buat. Almaklum la amalan orang dulu2 ni kebanyakkan memang bercampur aduk. Jadi tak buat pun takpe la. Banyak cara & amalan lain yang boleh di pratikkan untuk memudahkan proses bersalin tu. Nak tau jantina sekarang tak payah melenggang perut, pi la hospital scan je. Sekarang dah ada 3D scan lagi canggih boleh nampak bentuk rupa baby dalam perut. Selebihnya hangpa rujuk la dengan guru agama masing2. Guru agama yang bukan membawa ajaran sesat tau! hehehe

Sumber Lenggang Perut Satu Warisan

Apa barang melenggang perut zaman sekarang. Tak cool langsung kan? Tak nampak macam urban mummy pun. Kalau korang nak jadi ibu yang trendy, stylo & cool nanti anak lahir buat la benda ni >> Anda Confirm Boleh Jadi Ibu Paling ‘Awesome’ Kepada Anak-anak Jika Anda Cuba 5 Idea Ini! <<

Moral apa yang kita tak pasti tu tak payah la buat. Tak buat lenggang perut pun ramai orang bersalin dengan mudah dengan melakukan amalan2 & bacaan ayat2 suci Al Quran. Tak payah nak menjunjung adat yang bercanggah dengan ajaran Islam. Orang2 dulu kita sedia maklum mereka kurang pendedahan & tak banyak sumber depa boleh belajar. Kita orang sekarang tak payah jadi kuno sangat macam orang dulu dulu.

* Nak Menang Wang Tunai & Banyak lagi hadiah menarik Jom Join GMBM 1st ANNIVERSARRY GIVEAWAY *

4 comments:

  1. Jarang dengar orang buat dah.. Kecuali orang kuat pgg adt..

    ReplyDelete
  2. melenggang perut ni biasanya anak sulung. skrg ni orang tak buat dah lenggang perut. orang buat baby shower.. gitew... huhuhu

    ReplyDelete
  3. tak pernah pun buat melenggang perut..

    ReplyDelete
  4. terima kasih atsa perkongsiann.. ramai yg x tahu sbnarnya ;)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!