AKU NAK BONGKAR PENGALAMAN BERSALIN DI HOSPITAL SUNGAI BULOH

11/23/2015 08:01:00 PM suria lekatlekit 5 Comments

AKU NAK BONGKAR PENGALAMAN BERSALIN DI HOSPITAL SUNGAI BULOH. Sekarang ni tengah viral pasal seorang individu yang mendakwa terima layanan buruk dari nurse kat situ. Kemudian katanya ada yang sampai kena tidur atas lantai sebab tak cukup katil. Yang dah ada bukaan pun terpaksa menunggu di kerusi. Aku salah seorang yang ada pengalaman bersalin di hospital sungai buloh jadi aku rasa tergerak hati nak share jugak la secebis kenangan aku semasa melalui detik2 penuh mendebarkan bagi seorang yang baru nak bergelar ibu masa tu.

Gambar Yang Menjadi Viral

Tahun 2011.. Masa tu bulan puasa. 20 Ogos 2011 pagi tu air ketuban dah pecah. Dalam pukul 7 pagi macam tu. Dalam pukul 8 macam tu.. aku gerak ke hospital dengan suami aku. Time tu dah rasa contraction. Sampai hospital dalam 8.30 macam tu.. Terpaksa tunggu kat kerusi sebab katil dah penuh. walau contraction dah kuat tapi memang time tu berlaku jugak perkara yang aku rasa nak marah. Nurse masa tu boleh cakap biasa je tu bila nampak aku muka menahan sakit. Mundar mandir kat tempat menunggu tu. Sampai la seorang attendant staff ke hapa position dia aku tak pasti tapi lelaki & pakai uniform putih jugak la. tengok aku sakit sangat dia minta nurse bagi aku katil & check bukaan. Lepas check tu memang tak tunggu lama terus dorang tolak masuk LR. tak sempat tukar baju ke hapa. Aku pun bukan reti sangat.. Tak tau bukaan tu berapa cm ke hapa. Yang aku tau sakit yang amat. Masuk LR dalam pukul 9.00am & aku bersalin secara normal tapi kena vacum sikit. 9.20am anak aku dah keluar. Dalam lebih kurang pukul 11.00 kot aku dah masuk wad. Dalam LR tu cuma ada seorang je nurse yang agak garang tapi bukan melayu. Dia garang sebab aku minta bersalin cara lain selain kena push macam tu. Aku dah tak larat sebab sahur aku tak bangun. Sehari sebelum bersalin buka puasa last tu aku tak makan sangat. tetiba pagi tu dah nak bersalin. Awal dari due date 3 minggu. Dia cuma cakap.. You Tak cuba You dah cakap tak boleh. Tu je la dia cakap. Lepas tu ada nurse yang prihatin walau aku tak minta dia yang pergi panggilkan suami untuk bagi support. Tapi yang lain2 termasuk doktor yang jahit luka aku tu semua baik baik. Masa jahit pun berkali kali dia tanya kalau sakit bagitau dia tambah ubat. Memang tak sakit la kan aku masa kena jahit. Alhamdulillah berkat doa suami, mak, makcik & orang2 yang aku sayang Allah permudahkan semua urusan aku bersalin.

Masa kat wad pun.. Walau memang wad pun penuh time tu tapi aku tak nampak pun ada sapa2 tidur atas lantai ke hapa. Mungkin kat sudut lain aku tak sure la kan. Aku pun bukan sempat nak jenjalan sekitar tempat tu. Almaklum baru lepas bersalin. Sampai hospital pun tak sempat nak beramah mesra dengan sesapa terus bersalin je. Aku di tempatkan kat class kedua. Nurse2 kat situ pun Alhamdulillah baik. Sentiasa tanya kalau aku perlukan apa2. Nak ke tandas ke hapa dorang nak tolong cuma aku segan. Aku tunggu jugak suami aku. Anak aku masa tu masuk NICU sekejab sebab tak cukup berat tapi keesokkan harinya dua2 boleh keluar wad. Anak aku sihat & tak ada masalah apa2. Aku pun tak ada apa2 masalah. Nurse pun layan ok.. doktor pun masa check up takde kasar2 atau sombong tak tentu pasal. Majoriti bagi aku service di Hospital sungai buloh ok! Satu dua yang mula2 tu yang tak alert pasal orang sakit tu aku maafkan je. Sebab setiap tempat nak jumpa yang 100% baik memang tak ada kat dunia ni. Syurga je ada. Dalam masjid pun macam2 perangai orang ada inikan hospital.

Aku pernah masuk wad dengan anak aku sebab kuning. Sepanjang berada di wad lebih kurang 4 hari kalau tak silap. Alhamdulillah nurse, doktor & semua kat situ baik baik belaka. Kira Allah datangkan kat aku masa tu semua orang yang baik2 je la. Syukur la kan.

Sampai sekarang aku masih berurusan dengan hospital sungai buloh. Alhamdulillah.. Aku di temukan dengan orang2 yang baik je kat situ. Tak kira dari nurse, doktor, therapist anak aku.. semuanya layanan sangat mesra. Tak tahulah kenapa ada orang yang bernasib tak baik berurusan dengan hospital sungai buloh ni. Samada kesilapan tu di sebabkan sikap tak bertanggungjawab pihak tertentu atau kita kena check balik diri kita mungkin kita pun ada silap kat mana2 sehingga Allah menyusahkan kita dengan ujian2 macam tu. Atau Allah terlalu sayangkan kita sebab tu dia uji keimanan kita dengan cara macam tu. hehehehe. Tengah sakit kadang2 kita jadi terlalu sensitif.. Yelah sakit nak bersalin tak ada yang tak sakit. Sakit yang amat2 sangat.

Kalau ada rezeki untuk anak untuk lain kali.. Aku tak rasa serik untuk bersalin kat hospital sungai buloh & harap aku tetap di beri rezeki berurusan dengan orang yang baik baik je kat sana. Moga Allah sentiasa permudahkan semua urusan aku.

5 comments:

  1. Seram jugak kalau ingat2 time nak bersalin..huhu

    ReplyDelete
  2. Setuju juga dengan perkongsian ni.
    Sama juga dengan wifey ambe.
    Bersalin di hospital Kulim saja.
    Walaupun ada yang bunyi tak berapa bagus berkenaan hospital, Alhamdulillah, wifey ambe senang bersalin kat situ.
    Ni next year nampaknya masih setia kat situ juga untuk bakal anak ke-4. Hehehe...

    ReplyDelete
  3. seram bila ingat balik pengalaman bersalin sendiri..huhu

    ReplyDelete
  4. saya pun tak penah pula jumpa yang teruk
    mungkin ada jugalah dua tiga dok perli2 tu, tapi sebab ramai yang baik
    saya butakan aje perangai hak tu

    saya setuju cakap suria...kadang mungkin diri kita
    yelah...tuhan berikan ujian dalam bentuk gitu kan...mana tahu
    yang pasti saya pun tak serik...hehe

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah akak pon takde pengalaman camtu...kalau sikit2 tu akak pejam mata jelah manusia mana ada yg sempurna ;)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com