APA KES WARGA SINGAPORE DI SAMBUT DENGAN CHEWING GUM

28.11.15 Suria Lekatlekit 1 Comments

APA KES WARGA SINGAPORE DI SAMBUT DENGAN CHEWING GUM . Sejak 1992 lagi singapore haramkan chewing gum. Memang tidak di benarkan menjual atau makan chewing gum kat singapore. Singapore anggap chewing gum menyebabkan vandalism yang merosakkan harta benda awam bila orang yang mengunyahnya akan melekat merata rata sisa chewing gum di tempat awam. Tapi di benarkan kembali chewing gum pada 2002 untuk tujuan perubatan & pada 2004 sejenis chewing gum penganti nikotin di perkenalkan di singapore.


Sebenarnya aku sendiri tak suka orang yang jenis tak bertanggungjawab makan chewing gum ni. lekat kat penyandar kerusi bas,lRT,train bagai.. kalau orang tak perasan tersandar melekat kat baju. Lagi malang orang yang free hair rambut pulak panjang melekat kat rambut memang potong la jawabnya. nak minta kerajaan haramkan chewing gum macam yang singapore pernah buat pun tak boleh. chewing gum ni ada kebaikkan dia jugak. Salah satu menyegarkan nafas. Yelah.. kat luar lepas makan kita mana la gigih sangat nak pergi gosok gigi. Nak2 pulak makan petai, jering & apa2 makanan yang menyebabkan bau nafas ni.. Salah satu untuk menghilangkan bau tu dari mulut dengan kunyah chewing gum.

Tapi ada budak2 baru nak up nak kunyah chewing gum sebab nak nampak stylo & ranggi. Aku yang dah zon makcik2 ni kadang2 tengok rasa macam nak cubit jer pipi depa. Konon nampak macam taiko besar sangat la tu... Dengan memek muka kerek sambil kunyah chewing gum. Hahaha kelakar giler..

Tu mukadimah chewing gum.. Tapi apa kes pulak warga singapore yang masuk ke Malaysia dengan kereta di sambut dengan chewing gum pulak ni. Nak cari gaduh ke hapa? Atau simbolik pada sesuatu. Kalau korang nak tau meh tengok kat sini, apa kes warga singapore di sambut dengan chewing gum >> Warga Singapore Di Beri Kejutan Dengan Chewing Gum <<

Apapun singapore memang cantik & bersih cuma warganya tidak seramah warga Malaysia. Tu je kekurangan singapore. Majoriti orang2 kat sana.. kerek. Pandang kita macam buruh kasar masuk singapore je. Sampai kadang2 kita nak tegur tanya jalan pun jadi serba salah. Hope warga singapore friendly sikit la.. Korang masuk Malaysia kami sambut dengan layanan yang baik kan. Tak geng la sombong2. hehehehe

1 comment:

  1. Setuju tu, warga Singapura memang kerek sikit lagilah sekarang ni SGD mereka mencanak-canak tinggi nilainya. Walaupun tahap kebersihan dan kemajuan negara kita takdalah setanding depa, dari segi budibahasa memanglah kita menang tanpa bertanding. Moral of the story, tak payahlah kerek sangat. Bukan besar mana pun Singapura tu nak kerek tak bertempat!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!