MENGEJUTKAN! DI SEBALIK PENGHASILAN 7 PRODUK HANDMADE NI

3.11.15 Suria Lekatlekit 2 Comments

MENGEJUTKAN! DI SEBALIK PENGHASILAN 7 PRODUK HANDMADE NI. Barangan handmade atau barang hasil kerja tangan bukan guna mesin memang kadang2 harga dia mahal. Sebab penghasilannya cukup rumit. Nak siapkan satu kuantiti tu ambil masa yang lama. Bukan jenis produk yang di hasilkan dengan menggunakan mesin automatik. Satu hari boleh keluarkan dalam kuatiti yang banyak. Jadi harga dia mungkin lebih murah. Nilai seni dia jugak tak sehalus & seunik barangan handmade.


Produk handmade yang biasa kita tengok macam lukisan batik, menenun songket, menganyam beg, tikar bagai. Tu pun kita dah rasa rumit. Tak tengok lagi barangan handmade yang memerlukan ukiran halus. Rasanya kita yang tengok pun tolong rasa susah nak buat. Kerja kerja tangan macam ni bukan semua orang berkebolehan membuat. Kena ada bakat & minat semulajadi jugak. Sesaja nak buat semata mata untuk cari pendapatan memang tak mampu la kalau tak ada minat & skill.

Tu yang biasa kita tengok orang hasilkan produk handmade ada produk handmade yang kita tak pernah tengok orang buat tapi bila kita tahu cara dia menghasilkan produk tersebut tu memang sangat sangat mengejutkan macam barang2 handmade ni >> Ini Memang Kerja Gila Dalam Menghasilkan 7 Barang Handmade ni << Memang orang yang buat ni mempunyai tahap kesabaran & kesungguhan yang tinggi di luar batasan seorang manusia gamaknya. Kalau aku nak jahit butang baju pun kadang2 rasa macam malas sangat apatah lagi nak buat benda2 macam tu. Memang tak la kot. hahaha

Tu la kan kerja seni ni hanya orang yang berjiwa seni & penyabar je boleh buat. Kalau jenis yang takde jiwa seni & buat semata mata untuk keuntungan memang hasil seninya takkan memberangsangkan & hasilnya jugak hasil yang asal siap jer. Moral of the story.. Kalau nak buat sesuatu biarlah ada minat & kesungguhan bukan sekadar melepas batuk di tangga.

2 comments:

  1. Barangan buatan tangan camni memang selalunye mahal jadi memang tak mampu la nak beli....tapi dulu cik boss penah gak beli barang buatan tangan tau...capal rm40 hengget sepasang nak pakai time sembayang raya pastu kene curik...hahaha :'D

    ReplyDelete
  2. agaknya pasal tu hak yang jenis handmade ni mahalkan

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!