MUZIUM YASMIN AHMAD DI IPOH, PERAK

21.11.15 Suria Lekatlekit 1 Comments

MUZIUM YASMIN AHMAD DI IPOH, PERAK. Ramai yang mengenali nama 'Yasmin Ahmad' tapi mungkin ada di antara kita yang hanya tahu karya beliau tapi tidak tahu siapa di sebalik karya karya hebat yang pernah kita lihat di iklan tv atau di panggung wayang. Masih ingat dengan iklan hari kemerdekaan Tajaan Petronas yang menampilkan 2 kanak kanak sekolah rendah yang berbeza bangsa saling berkawan baik.. Alahai.. skema pulak bahasa aku. Alah.. Budak yang nama Umi Qasrina & Tan Hong Ming tu? Jab nak tunjuk muka budak2 tu confirm la hangpa ingat kan?

Iklan Sempena Hari Kemerdekaan Yang Ke 50, Umi Qasrina & Tan Min Hong

Salah satu karya hebat, kreatif,menarik & menghiburkan hasil seni & air tangan Arwah Yasmin Ahmad. Pernah tengok filem sepet? Pernah tonton filem pertama syafie naswip, Mukhsin? Di sebalik kejayaan syafie naswip adalah kerana Peluang & tunjuk ajar arwah Yasmin Ahmad. Diberi peluang pegang watak utama dalam filem Mukhsin & bermula dari situ bakatnya semakin menyerlah. Syafie Naswip bukan dari keluarga seni.. Malah dia bukan sesiapa. hanya anak kepada tukang kebun yang bertuah bertemu dengan Yasmin Ahmad dalam satu audition padahal dia temankan sepupu dia audition tapi di minta Yasmin Ahmad untuk cuba juga dalam ujibakat tersebut. Dah rezeki dia.. Walau tak sengaja ter uji bakat rupanya dia memang ada bakat terpendam. seterusnya menjadikan dia seorang pelakon yang hebat sekarang. Dia pernah rasa putus asa selepas kematian Yasmin Ahmad.


Dalam bidang seni.. Yasmin Ahmad bagi aku seorang yang hebat. Bukan level2 drama A.Aida la dia buat. Dia boleh mengilap seketul batu menjadi bintang macam Syafie Naswip. Dia tak perlu pelakon kontroversi atau cantik untuk menghasilkan karya yang terbaik macam david teoh. Dia bukan jenis konsep buat filem asal siap.. atau asal boleh keluar panggung. Dia bukan jenis buat filem tunjuk orang2 melayu berkinja dalam disko. Bakat baru yang di tampilkan mampu menyerlah dalam setiap naskah seninya yang banyak di adaptasi kisah dari realiti kehidupan sebenar.  walaupun aku suka tengok filem seram.. Tapi filem2 realiti cinta & kehidupan hasil karya Yasmin Ahmad ni antara yang paling aku suka. Filem Sepet pun tak boleh tengok berkali2 tanpa jemu.

Sepet Filem Yang menaikan nama Syarifah Amani Dalam Industri hiburan

Kini tiada lagi karya hebat dari pemilik nama Yasmin Ahmad ni. Namun legasinya di teruskan. Semangat cuba di serapkan pada pencinta seni. Semuanya akan di muzium kan di Kong Heng, Ipoh. Semua karya filem,fotography,iklan tv,media cetak,media elektronik akan di kongsikan di Newseum bagi memberi inspirasi kepada bakat bakat baru untuk berkarya. Untuk lebih info tentang Muzium Yasmin Ahmad korang boleh baca kat sini >> Muzium Yasmin Ahmad << Muzium ni akan menjadi salah satu destinasi pelancongan di negeri perak.


Semoga Allah mengampuni segala dosa dosa beliau & di tempatkan bersama orang2 yang beriman. Alfatihah... Yasmin Ahmad dalam memori.

1 comment:

  1. thanks for info.. akan pergi muzium ni bila ke ipoh.. mmg suka karya yasmin

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com