SERAM! KISAH BENAR SEORANG PELUKIS MENYEWA DI RUMAH MILIK SAKA

11.11.15 Suria Lekatlekit 8 Comments

SERAM! KISAH BENAR SEORANG PELUKIS MENYEWA DI RUMAH MILIK SAKA.Rabu biasanya blogger banyak buat entri wordless Wednesday tapi entah kenapa aku dari dulu tak mampu tulis entri dengan tema wordless.. selalunya mesti jadi more words katanya. Rasa macam kencing tak lawas pulak kalau tulis entri pendek pendek ni. Hahaha... Maka sebab aku taknak rasa kencing tak lawas tu hari ni siang2 hari kita bersegmen seram serik lekatlekit. Sebab aku ada kisah seram nak share.. Jadi segmen seram serik ni memang tak tunggu malam dah. Ada bahan je terus up.


Kisah yang aku nak cerita ni katanya berdasarkan kisah benar pengalaman seorang pelukis yang suka mengembara. Nak di jadikan cerita pada satu hari dia masuk ke sebuah kampung untuk mencari ilham melukis. Bila dah masuk kampung tu dia cari la tempat untuk stay sampai dia puas berkarya kat situ. Dapat la sewa sebuah bilik.. condition memang out la. Kampung tu rumah2 dia bukan cantik2 sangat. Lebih kurang macam setinggan je. Di sebabkan dia pun tak berniat nak tinggal lama jadi dia setuju la menyewa kat bilik tersebut dengan harga RM200 sebulan. Pemilik rumah tu adalah seorang janda yang memang tinggal kat rumah tu. Malam pertama dia tinggal kat situ.. lepas mandi tiba2 dia terdengar bunyi seruling dari tepi bilik dia. Bila dia keluar nampak seorang perempuan tua uzur atas kerusi roda tengah main seruling. Bila di soal siasat.. katanya dia anak kepada perempuan pemilik rumah tu. Tapi di sebabkan dia tak ada duit nak bayar sewa bilik tu anak dia halau dia. Bilik yang di sewa pelukis tu sebenarnya bilik dia. Atas dasar perikemanusiaan.. pelukis tu izinkan perempuan tua tu tinggal dalam bilik yang disewakan & berjanji akan jaga perempuan tu. Sehinggalah pada satu malam.. Perempuan tua tu minta pelukis tu bersumpah takkan berpisah dengan dia. Sebab dia tak rasa apa2 yang pelik.. di turut apa yang perempuan tua tu minta. Tengah mereka dok menyembang tiba2 dengar jeritan dari dalam rumah. Suara janda pemilik rumah tu menjerit2 sebab ternampak satu kelibat budak menyeramkan di tingkap. Akibat terkejut janda tersebut pengsan. Pelukis tersebut cuba meminta pertolongan orang kampung bila mendapati ubat yang perlu di beri kepada janda tersebut dah habis. Bila dia kerumah salah seorang penduduk kat situ & menyatakan perlu membeli ubat tersebut. Mereka terkejut & bertanya dari mana dia dapat bekas ubat tu. Dia pun cerita mak kepada janda tersebut yang bagi. Bertambah terkejut mereka sebab semua orang kampung ibu kepada janda tersebut dah lama mati. Dengar cerita tu.. dia mula rasa seram. Dia kembali kerumah janda tersebut. Sekali lagi dia terkejut bila nampak rumah sedang terbakar & janda tersebut sedang memegang pisau untuk bunuh diri akibat menyesal dengan perbuatan dia yang membunuh ibu & anak lelaki OKU nya. tak sempat nak di selamatkan.. janda tersebut mengelar leher sendiri. Dia cuba masuk ambil beg dalam bilik & keluar selamatkan diri. Terserempak dengan perempuan tua yang di katakan dah lama mati tu sedang meratah daging mentah yang masih berdarah. Fikirannya jadi semakin berserabut & dia melarikan diri sejauh mungkin sebelum pengsan di tepi landasan keretapi. Keesokkan harinya dia bangun & teruskan perjalanan untuk pulang semula ke tempat asal dia. Dia terserempak dengan dua orang remaja tengah melepak di pondok tepi jalan. Dia singgah berbual. Bila di beritahu dia dari kampung yang pernah dia sewa 2 3 hari lepas.. terkejut dua budak tu. Sebab kampung tu dah lama tak wujud selepas berlaku kebakaran besar & menyebabkan semua penduduk disitu mati.Sekarang tempat tu di jadikan tapak kubur. Dia mula2 tak percaya apa yang di ceritakan sehinggalah dia melihat kembali gambar2 yang di ambil dari camera. Ternyata hanya gambar kubur. Akibat dari kejadian tu.. dia menjadi gila & di hantui saka perempuan tua sehingga ke akhir hayat. Saka tu terus menghantui dia kerana dia pernah membuat perjanjian untuk bersama selamanya dengan saka tersebut.

Done

Itulah secara ringkas cerita dalam filem sumpahan puaka. DVD yang aku beli haritu. Katanya filem ni di adaptasi dari kisah benar. Jalan cerita dia boleh tahan jugak la. Takde la rasa tahap sampah sangat. Boleh layan. Babak2 seram yang menampakkan hantu tu memang tak banyak tapi jalan cerita dia tak buat kita bosan sangat menonton. 

Cerita ni kira banyak jugak la permainan ilusi. Sebab kita takkan tahu apa yang berlaku adalah ilusi yang di sebabkan jin & syaitan. Sampai hujung cerita baru kita nampak.. semua yang berlaku tak pernah wujud pun. Itulah ilusi jin & syaitan yang nak mengaburi mata kasar manusia & menyesatkan.. tapi kalau setakat ilusi macam ni kat petrosains walau kita boleh meracau jugak fikir macam mana ia berlaku tetap ia permainan ilusi yang menggunakan teknologi sains yang tinggi. Nak tengok permainan ilusi paling gila kat petrosains meh tengok kat sini >> Permainan Ilusi Paling Misteri Di Petrosains <<

Moral of the story cerita ni.. Memang saka boleh di warisi tanpa kita sedar. Hanya semudah menerima sesuatu barang je pun mungkin kita boleh jadi pemilik saka yang menganggu hidup kita. Jadi berhati hati nak terima sebarang pemberian, nak2 lagi benda2 pelik atau barang2 antik ni dari seseorang yang mencurigakan. Takut dia bagi barang free gift saka yang kita tak nampak.

8 comments:

  1. Hahahha ada la pulak kalau tulis entri pendek.. kencing tak lawas ye LL..
    La tengok DVD rupanya..
    Rajin ko layan cerita seram ye LL..
    Kalau akak tak boleh tido malam dibuatnya hahhaha

    ReplyDelete
  2. hah..mintak2x dijauhkan...boleh pulak dia ikut ckp org tu suruh sumpah..main2x dgn sumpah.. seram eh

    ReplyDelete
  3. hahahahah.. kenapa kelam kabut jer cete pasai hantu ni.. rajin lekit layan antu indo

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk.. ni cerita hantu melayu bukan indon kak.. pelakon dia pun tertulis kat cover dvd tu. Imuda, Mislina, Maimon

      Delete
  4. Ha free gift SAKA.....seramnyeeee....x mauuuu

    Akak datang jengah sini dan langsung ajak kamu join segmen nie....

    http://rianalittlecuties.blogspot.my/2015/11/giveaway-duit-saku-bawal-aidijuma-by.html

    ReplyDelete
  5. Cam seram gak cerita ni...akak paling suka tengok filem yg misteri sampai otak kite tak bole nak agak ape situasi yg akan terjadi lepas tu....bila dah nak hujung2 tu baru la semuanye terbongkar secara natural gituuuu...susah dah nak jumpe filem camtu lagikan....

    ReplyDelete
  6. Not bad...x seram sangat...Cita cam ni dah biasa trjadi...

    ReplyDelete
  7. Hai aku orang Brunei.betul ke ni

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!