BILA TIADA LAGI PERTALIAN MERTUA & MENANTU TAK PAYAH OVER SANGAT

12/05/2015 08:07:00 PM suria lekatlekit 5 Comments

BILA TIADA LAGI PERTALIAN MERTUA & MENANTU TAK PAYAH OVER SANGAT. Yelah.. dah nama pun berpisah maka hilang la title mertua & menantu yang ada cuma bekas mertua & bekas menantu je. Bila dah jadi bekas ni bukan kata kena isytihar musuh terus.. Boleh jer kita ada hubungan baik dengan bekas keluarga mertua. Mungkin sebab antara anak & bekas mertua masih ada pertalian darah jadi sekaligus melibatkan bekas menantu jugak la untuk kekalkan hubungan antara nenek/datuk & cucu.

Gambar sekadar hiasan.. hik hik hik.. Kalau cerita ada kena mengena sekadar kebetulan.hahaha

Tapi berpada pada la kan.. Terus berbaik tu tak salah cuma mungkin kalau terlalu akrab menyebabkan keluarga bekas pasangan tu jadi mudarat pulak. Soal ex ni memang sensitif, hokay! Ada orang memang tak suka dah nak dengar cerita pasal ex pasangan dia apatah lagi tiap kali ada apa2 acara atau majlis atau takde apa2 keraian pun muka bekas ex pasangan tu ada je kat situ. Seolah2 macam tak reti nak bina life sendiri.. tetap nak berkepit dengan bekas keluarga mertua. Sedangkan yang menantu baru ni.. sedikit tersisih & di sisihkan.

Kadang2 penceraian antara bekas pasangan tu berlaku akibat kecurangan & orang ketiga. Jadi mertua ni mungkin permulaannya rasa tak suka la dengan menantu baru. Tapi kalau di beri peluang untuk buktikan dia mampu jadi menantu yang baik setanding bekas menantu dulu.. Insya Allah hubungan tu akan jadi baik jugak. tapi kalau dah bekas menantu tetap nak terus bertakhta di hati bekas mertua sebagai menantu terbaik walau dah jadi ex sampai tak bagi laluan pada menantu baru untuk cipta hubungan baik dengan mertua pun susah jugak. dah bekas tu buat la cara bekas.. Nak menyendeng sangat dengan mak mertua orang sampai macam takde life tu sapa suruh. Kadang2 walau sayang pun kita perlu bataskan tindakkan tu untuk tidak menyebabkan hubungan orang lain jadi bermasalah. 

Moral of the story.. Islam tak galakkan kita putuskan silaturrahim tapi Islam jugak tak suruh kita berbaik dengan seseorang untuk hancurkan hubungan orang lain. Pada mereka yang sedang di landa masalah yang melibatkan ex pasangan yang melekat dengan mertua macam kembar siam tu bertabahlah.. Berdoalah semoga ada jalan penyelesaian yang terbaik untuk mengelakkan hubungan keruh tu meretakkan hubungan kekeluargaan antara keluarga mertua jugak memberi kesan pada rumahtangga.

5 comments:

  1. Kritikal ni...fikir elok2..buat keputusan baik2..niat itu penting..

    ReplyDelete
  2. erm... macam2 ada kan... yg penting tepuk dada tanya iman....

    ReplyDelete
  3. erm... macam2 ada... yg ptg tepuk dada tanya iman apa niat....

    ReplyDelete
  4. Tu la psl. Kathy mmg fkir bnda yg sama. Cukup cukup sudah, ckp atas urusan anak saja,usah meleret smpai hal rmhtngga ex.

    ReplyDelete
  5. Contoh yang diberi dalam gambar tu macam sesuai sangat dengan jalan entri ni ^_^

    Ya betul, tak baik memutuskan silaturrahim tapi berpada-padalah nak berbaik dengan bekas suami/isteri dan keluarganya. Tak akanlah setiap majlis kena hadir. Memang tak bagi menantu baru peluang bernafas kalau macam tu. Boleh aje kalau dijemput kita menolak dengan baik dan hantar anak aje cukuplah. Tak payah sibuk nak berselfie wefie bersama. Memang kalau pada asalnya orang simpati kat kita tapi lama-lama naik muak juga bila tak nak nyanyi sama-sama lagu let it go, let it go ni tau!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com