PERLU ADA LARANGAN BAWA SMARTPHONE DI KAWASAN PERKUBURAN

12/01/2015 12:36:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

PERLU ADA LARANGAN BAWA SMARTPHONE DI KAWASAN PERKUBURAN. Sebelum berhujah ala2 pendebat yang mempertahankan kejuaran setiap tahun aku nak ambil kesempatan dalam ruang yang sempit di blog lekatlekit.com ni mengucapkan salam takziah kepada seluruh ahli keluarga Pelawak terkenal Malaysia, Allahyarham Yus Jambu, Semoga Allah mengampuni segala dosa dosa beliau & menempatkan beliau di kalangan orang2 yang beriman. Sesungguhnya semua yang hidup pastikan mati. Tiada yang akan kekal menongkat langit.. Bertabahlah pada mereka2 yang kehilangan orang tersayang. Berdoalah semoga di satukan kembali di alam abadi nanti.


Semalam semua di kejutkan dengan berita pemergian Arwah.. Dan berlaku perkara yang bagi aku sangat biadap bila ramai yang ambil gambar jenazah saat kafan di buka kan sebelum di kebumikan dalam liang lahat. Dah la ambil gambar lepas tu sebarkan pulak. Gamaknya dia pergi melawat jenazah semata mata nak dapat shoot yang menarik la kot. Teknologi semakin canggih tapi perangai manusia semakin jahil & tak bertamadun. Sampai tak tahu batas batas nak berseronok. Sampai tak ada rasa hormat kepada orang yang dah meninggal dunia. Yelah.. yang mati tu mati la katanya. Dia bukan nak rasa apa dah.. Tapi kau tak terfikir ke perasaan ahli keluarga dia.

Ini bukan kejadian pertama cuma mungkin berlaku kepada seseorang yang bergelar artis maka isu dia jadi besar. Yang tak di sebar pun mungkin banyak lagi yang buat. Semua ni sebab 'trend'. Trend nak meraih rating. Nak like, share yang banyak. Nanti jadi viral boleh popular cepat. Silap haribulan david teoh offer berlakon filem seram terbaru terbitan MiG.

Dah tiba masa.. Ada larangan membawa smartphone atau camera ke dalam kawasan perkuburan tanpa alasan yang di bolehkan. Sebab kalau di biarkan rasanya benda2 macam ni akan menjadi jadi. Orang dah meninggal tak harap publisiti.. Dia harap doa2 yang ikhlas dari orang2 yang mengaku sayang dengan dia. So, tak payah nak popularkan dia dah.

Tu baru pakai iPhone belum yang lain. tak tau la macam mana perangai gila nak snap pic orang mati dia macam mana. Silap2 dia buat live streaming lagi saat jenazah di kebumikan. yelah.. jenama smartphone tu katanya ada perjanjian kerjasama dengan youtube yang membolehkan pengguna dia buat live streaming.

Zaman media sosial.. ramai manusia jadi attention seeker. Dah tak kira benda tu baik ke buruk janji boleh tarik perhatian orang lain. Sudah sudah la.. Kalau hangpa tak harap jenazah hangpa jadi bahan share orang lain kat media sosial macam tu jugak dengan orang lain. Jangan sebab anda masih hidup, anda terlupa yang anda jugak akan mati di zaman media sosial. Jadi tak mustahil giliran jenazah anda pulak nanti jadi bahan orang lain meraih perhatian.

Moral of the story.. Jadilah manusia yang moden dengan akal yang bijak bukan manusia moden yang akal buat orang rasa nak pijak2. Peace Yo!

2 comments:

  1. Memang melampau la diorang ni...agak2 la kalau nak amik gambo pon...sian dgn keluarga arwah yg baru je kehilangan orng tersayang...hormat la sikit

    ReplyDelete
  2. Ini memang melampaulah. Takda hormat langsung. Akak peliklah sikit perangai sesetengah manusia ni. Ada tempat-tempat yang kita tak patut nak berselfie lebih-lebih atau ambil gambar contohnya dalam masjid, di tanah perkuburan, di majlis agama dan lain-lain juga. Apa motif kita sebenarnya kalau ambil gambar masa tu? Tujuan kehadiran kita di situ dah jauh lari macam style akak menulis entri yang selalu keluar tajukkan!

    Kita ni (bukanlah nak kata baik sangat) ambil gambar makanan kat restoran pun terketar-ketar malu takut orang kata apa. Ini kan pulak nak berselfie atau ambil gambar untuk diviralkan kat tempat-tempat macam ni. Seriuslah tak faham!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com