AWAS! PERKARA YANG TAK BOLEH BUAT PADA TAHUN BARU CINA

18.1.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

AWAS! PERKARA YANG TAK BOLEH BUAT PADA TAHUN BARU CINA. Setiap bangsa & agama tu ada pantang larang dia tersendiri. Setiap pantang larang tu ada alasan.. cuma alasan dia samada logik atau tak logik je. Ada pantang larang alasan dia berkaitan dengan unsur spiritual & mistik.. ada yang sekadar alasan yang di reka reka untuk menakutkan generasi muda. Apapun pantang larang.. Boleh follow kalau tak menyusahkan atau memesongkan kepercayaan agama.


Walaupun kita orang melayu tak salah kita ambil tahu pantang larang & budaya bangsa lain. Yelah.. supaya kita tak termelakukan bila bertandang kerumah mereka untuk meraikan perayaan mereka. Nak2 lagi yang kawen campur ni. Sebab lain bangsa & agama.. Maka pantang larang dia pun lain lain jugak. Jadi sangat2 penting kita ambil tahu pantang larang bangsa lain sebagai menghormati kepercayaan mereka. Bukan suruh percaya tapi tak ada la nanti kita di anggap biadab bila melanggar pantang larang depa kan.

Kita buat dengan niat menghormati.. tak salah kan? Jadi mana2 yang ada kawan2 atau sedara mara mahupun keluarga mertua yang berbangsa cina elok la tahu apa pantang larang orang cina bila menjelang tahun baru cina. Kalau yang jenis berpegang pada adat memang benda2 macam ni memang depa pegang.. Rasanya kaum cina memang masih amalkan pantang larang ni sampai sekarang. Nak tau apa pantang larang dia meh baca kat sini >> 8 Pantang Larang yang boleh & tak boleh buat semasa tahun baru cina yang mesti anda tahu <<

Jadi kalau anda berkunjung rumah kaum cina pada tahun baru cina jagalah kelakuan anda yer.. Jangan terlepas buat benda2 tu semasa di rumah depa walaupun ikut kepercayaan & adat kita memang tak ada yang salah nak buat tapi tidak pada mereka yang berbangsa cina. Hormat menghormati itu penting.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!