AWAS! INILAH SENARAI RESTORAN DIM SUM YANG HALAL & TIDAK

2/22/2016 10:00:00 AM suria lekatlekit 3 Comments

AWAS! INILAH SENARAI RESTORAN DIM SUM YANG HALAL & TIDAK. Sekarang ni bersepah restoran masakan cina yang halal kat Malaysia selepas makanan cina mula mendapat perhatian pelbagai kaum. Aku makan jugak la kat restoran cina muslim ni.. antaranya kat Bukit antarabangsa.. Lupa pulak nama restoran tu. Sebab dah lama tak pergi. Dulu kerap jugak pergi. Spesis yang jarang nak snap gambar makanan bila kat luar harap otak nak ingat ni memang failed katanya.


Banyak jugak la aku try makan restoran cina muslim ni sebab konsep laki aku makan.. makan sampai jemu. Bila jemu kami akan bercuti makan kat restoran yang sama beberapa ketika. Jadi sekarang memang tekak tak minta nak makan kat restoran cina muslim lagi.. Jadi kami pun tak menerjah mana2 restoran cina muslim.

Tapi hati2.. Yang suka makan masakan cina ni. Jangan hanya kerana dia ada mention 'Pork free' & guna bahan2 mentah dari sumber halal belum tentu halal. Sebab ada yang guna alkohol dalam masakan mereka. Selagi tak ada sijil halal JAKIM terpampang kat restoran tu please jangan makan kalau pemilik dia non muslim. Ni bukan soal racist ke hapa.. Ni soal benda yang nak jadi darah daging kita nanti.

Nak2 lagi peminat Dim Sum ni..Korang kena tahu antara 16 restoran yang popular dengan Dim Sum ni ada yang halal & tidak halal walau dia mention pork free & bahan mentah dari sumber halal sebab ada dia guna bahan tak halal sebagai perasa dalam masakan tu. Supaya korang tak termakan Dim Sum Tak halal meh check kat sini >> 16 restoran Dim Sum Halal & Tak Halal Kat Malaysia Mesti Anda Tahu <<

Kalau mengidam sangat nak makan Dim Sum pilihlah restoran yang memang di sahkan halal yer. Bukan takde.. ada cuma jangan main serbu je walau kat hotel. Sebab ada hotel menyediakan menu Dim Sum walau Pork Free tapi dia guna alkohol dalam masakan. Tetap tak halal.. sebab yang haram bukan je babi ok!

Moral of the story.. Kat Malaysia ni kita bertuah. Nak makan masakan bangsa lain ada banyak restoran yang di sahkan halal JAKIM masih banyak. So, tak payah la nak buat macam darurat sangat.. Asal pork free je terus makan.

3 comments:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com