AWAS! JANGAN BUANG MAKANAN NI WALAU DAH EXPIRED

7.3.16 Suria Lekatlekit 2 Comments

AWAS! JANGAN BUANG MAKANAN NI WALAU DAH EXPIRED. Dah kenapa pulak tak boleh buang kalau dah sejenis makanan tu melepasi tarikh luput @ expired. Benda dah tak selamat di makan katanya.. still nak simpan jugak ke? Kan tarikh luput @ expired tu penentu samada makanan tu masih boleh di makan atau tak.


Ada la sebab kenapa tak boleh buang. Bukan semua makanan yang dah expired tu kita kena terus buang. Tak semua makanan yang dah expired tu merbahaya & tidak boleh di makan. Tu la orang Malaysia ni terlampau mewah dengan makanan.. Asal expired jer terus buang beli yang baru. Tengok negara2 yang mengalami kebuluran tu.. Dia tak tengok tarikh dah. Sampah pun depa makan.. sebab kalau tak makan depa akan mati kebuluran. Jadi kita sebagai rakyat Malaysia yang masih cukup makan pakai ni Insaflah...

Membazir tu amalan syaitan jadi kita perlu belajar macam mana nak jadi umat yang tidak mengamalkan amalan amalan syaitan. So info ni aku rasa sangat berguna pada korang semua supaya korang tahu tak semua makanan yang dah expired tu tak selamat di makan. Ada  11 benda yang kalau expired pun boleh makan lagi. Insya Allah tak menyebabkan keracunan makanan ke hapa kalau di simpan dengan baik. Benda2 ni selalu ada kat rumah kita sebagai stok.. Kadang2 tak sempat nak makan, bila tengok dah expired jadi penting untuk korang tahu perkara ni. Kalau korang seorang yang peka terhadap penjimatan elok baca ni >> 11 Benda Yang Masih Boleh Di Makan Walau Dah Expired <<

Jadi lepas ni tak ada alasan terbuang makanan makanan tersebut sebab tak tahu masih boleh di makan walau dah melepasi tarikh luput. Ada jugak antara makanan yang tersenarai ni aku masih makan tanpa tengok expiry date dia. Sebab entah la aku confident jer selagi rasa & bau dia tak berubah.

2 comments:

  1. kalau dah berkulat baru saya buang

    ReplyDelete
  2. Kalau roti gardenia tu, luput sehari dua pun masih elok lagi. Kakcik makan je, kecuali dah nampak tumbuh kulat. :)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!