MEMAHAMI MASALAH PERKEMBANGAN ANAK. APA ITU ASD

12.3.16 Suria Lekatlekit 1 Comments

MEMAHAMI MASALAH PERKEMBANGAN ANAK. APA ITU ASD. Sebab aku ada anak yang ada masalah dalam perkembangan terutama speech & attention maka aku banyak jugak google tentang perkembangan kanak kanak terutama tentang autisme, delay development, disleksia dan sebagainya. Aku ada join group autisme malaysia di Facebook.. sememangnya banyak info yang aku dapat. Dulu aku tak tahu apa itu ASD, ADHD & banyak lagi. Dari group tu jugak aku banyak dapat info selain aku cuba google untuk mendapat info.


Bila anak masuk 2 tahun kalau tiada sebarang perkataan dia sebut, tiada respond bila di panggil, sukar bertentang mata (eye contact). Please la jangan ikut sangat cakap orang tua2 yang kononnya baby cepat jalan lambat cakap, baby lelaki berat mulut bagai. Terus bawa jumpa doktor bahagian Paedriatik. Aku dulu pun refer paedriatik masa umur anak aku 2 tahun. Masa tu eye contact dia sangat teruk. Alhamdulillah sekarang dah ok. Sampai la sekarang anak aku masih lagi follow up dengan Pakar setiap 6 bulan selain masuk sesi terapi. Yup.. Anak aku memang ada masalah macam aku pernah bagitau sebelum ni. Anak aku mungkin ASD mungkin tidak & mungkin Asperger Sindrome je. Apa itu ASD & Asperger Sindrom? Mesti ramai parents yang ada anak2 yang normal tak pernah tahu apa itu ASD ?

ASD adalah Autism adalah salah satu dari lima spektrum yang berhubungan dengan gangguan neurological dan perkembangan yang disebut dengan Pervasive Developmental Disorders (PDD) atau Autism Spectrum Disorders (ASD). Yang termasuk dalam kelompok gangguan ini adalah:
  1. Autism—Sebuah bentuk dari ASD yang lebih berat.
  2. Pervasive Developmental Disorder–Not Otherwise Ppecified (PDD–NOS) - Sebuah diagnosis yang dibuat ketika seorang anak punya gejala Autism atau Asperger syndrome, tapi tidak memenuhi kriteria spesifik dari keduanya.
  3. Asperger Syndrome—bentuk ASD yang lebih ringan.
ASD jauh lebih umum dibanding banyak gangguan lainnya, misalnya diabetes, spina bifida, dan Down syndrome.

Manakala Sindrom Asperger atau Masalah Asperger merupakan kecacatan spektrum austisma yang disifatkan melalui kesukaran pesakit dalam interaksi sosial bersama dengan tingkah laku yang berulang-ulang dan terhad. Sindrom ini berbeza daripada spektrum autisma yang lain melalui perkembangan linguistik dan kognitif .[1]

Mereka yang mempunyai Sindrom Asperger menunjukkan pelbagai ciri-ciri dan masalah ini berlainan dari serdahana sehingga teruk. Mereka dengan Sindrom Asperger menunjukkan kekurangan dalam kemahiran kemasyarakatan yang jelas, mempunyai masaalah dengan perubahan dan cenderung kepada suasana yang serupa. Mereka sering mempunyai kebiasaan yang sama dan asyik dengan sesuatu perkara. Mereka menghadapi masaalah membaca petunjuk bukan kata (gerak badan) dan sering kali mereka dengan Sindrom Asperger menghadapi masaalah menentukan ruang jarak badan dengan orang lain. Mereka juga biasanya sensitif kepada bunyi, rasa, bau, dan cahaya, seringkali gemarkan kain lembut, makanan tertentu, dan terganggu dengan bunyi atau cahaya yang tidak disedari orang lain. Ia adalah penting bagi menyedari bahawa mereka dengan Sindrom Asperger melihat dunia dengan sudut pandangan yang berlainan sama sekali. Dengan itu kebanyakan tabiat yang kelihatan pelik atau luar biasa biasanya disebabkan oleh kelainan neurological dan bukannya tabiat buruk yang sengaja atau kurang ajar, dan sudah pastinya bukan disebabkan oleh "didikan yang salah".

Macam anak aku dia kategori sederhana, boleh bersosial.. maksudnya takde masalah nak bergaul & berkawan. Anak aku tak ada ADHD. anak aku bukan kategori hyperactive. Nak kata dia obses pada sesuatu tak ada sangat so dia tak ada asyik dengan sesuatu benda je. anak aku tak ada masalah sensitif pada bunyi. Contoh ada kanak2 ASD yang tak boleh dengar bunyi kuat atau sesuatu bunyi dia akan tantrum & mengamuk. Alhamdulillah anak aku memang setakat ni tak ada masalah macam tu. Malah dia pun tak ada tantrum yang teruk. Paling2 dia nangis je sekejab. Atau dia jerit. Nak kata sampai berguling atas lantai, hentak2 kaki, baling barang ke hapa tak pernah selama 4 tahun 6 bulan ni. Bau pun anak aku tak ada masalah. Tapi cuma rasa mungkin ada sebab dia sangat memilih makanan & makan makanan tertentu sahaja. Tabiat pelik rasa tak berapa nampak sangat la. Sebab ciri2 dia tak ketara memang doktor tak berani nak dignose dia apa2 cuma Therapist anak aku kategorikan dia sensory problem. Cuma yang ketara masalah anak aku adalah komunikasi. Sebab dia tak pandai berkomunikasi & low attention. Kat sekolah tu nampak macam dia tak belajar tapi sebenarnya dia belajar. Balik rumah dia boleh sebut apa yang di ajar kat sekolah, nama2 kawan2 kesukaan dia & doa2 yang cikgu baca setiap hari. kat rumah pun aku mengajar dia jugak. Alhamdulillah walau attention dia sekejab2 tapi dia cepat boleh belajar sesuatu.

Secara takrifan, mereka dengan Sindrom Asperger biasanya mempunyai IQ biasa dan kebanyakan individual (walaupun bukan semua), menunjukkan kemahiran atau bakat menonjol dalam bidang tertentu. Disebabkan kelebihan mereka dan perangai betul bendul, mereka sering dilihat sebagai pelik dan mudah menjadi mangsa ejekan atau dibuli. Sementara perkembangan bahasa kelihatan, pada luaran, normal, pengidap Sindrom Asperger seringkali mempunyai masalah dalam pragmatik atau paradoks. Perbendaharaan kata mereka amat luas dan sesetengah mereka kedengaran seperti "pensyarah kecil." Tetapi pengidap Sindrom Asperger amat lurus dan menghadapai masalah mengendali bahasa dalam konteks kemasyarakatan.

tentang bahasa ada kanak kanak ASD ni ada sesetengah mereka bercakap macam formal sangat guna bahasa baku. Susah nak faham kiasan atau perumpamaan. Aku pernah terbaca conversation di ruangan komen dengan seorang anak ASD ni. Sipolan tu tanya dia 'Adik umur berapa' dia jawab adik saya umur sekian sekian.. Padahal sipolan bertanya umur dia tapi sebab menggunakan bahasa ganti diri dia adik, dia faham sebagai tanya pasal adik adik dia. Tu sebagai contoh la. Kalau nak cakap kena straight to the point. Nak tanya umur dia kena tanya... 'awak umur berapa?' baru dia faham soalan tu tanya tentang dia.

Pada masa kini terdapat perdebatan panjang lebar mengenai di mana pengidap Sindrom Asperger patut diletakkan. Pada masa kini ia dianggap sebagai masalah spektrum autism. Sesetengah golongan profesion merasakan pengidap Sindrom Asperger sama seperti Autism Fungsi Tinggi, sementara yang lain merasakan ia adalah lebih baik menggambarkannya sebagai Kecacatan Belajar Bukan Verbal. -sumber wikipedia-

Menerima anak yang lahir bersama kekurangan bukan mudah. Sebab banyak benda kita akan fikir tentang masa depan.. macam mana dia nak jaga diri kalau satu masa kita tak mampu lagi jaga dia, risau di buli atau di cederakan bila di sekolah.. Mengharap orang memahami & bersimpati, bukan semua manusia ada perikemanusiaan. Tapi hanya satu je kita boleh buat berusaha untuk beri dia yang terbaik supaya dia lebih memahami keadaan,  tahu untuk melindungi diri & berdikari. Apa yang Allah bagi sesungguhnya tiada satu pun yang sia sia melainkan ada hikmah tersembunyi di sebaliknya.

Moral of the story.. Anak yang normal jugak boleh bertukar menjadi seorang kanak2 ASD. Sebab benda ni berlaku secara spontan bukan kerana penyakit baka/genetik. Tak ada yang mustahil jadi tak payah mencebik melihat anak orang yang mempunyai kekurangan. Kalau Allah nak tarik balik apa yang dia bagi pada kita, bila bila masa pun boleh.

P/S : Cakap pasal kanak kanak ni teringat pulak zaman kanak kanak dulu suka sangat makan benda ni >> Kadang2 Susah Nak Percaya Benda Ni Jadi Favorite kita Zaman Kanak kanak dulu << Tapi anak aku semua benda ni dia tak makan. Yelah.. anak aku ada masalah sensory.. sensory ni termasuklah sensitif dengan rasa. So, benda2 macam ni normally kanak kanak suka tapi tidak anak aku.

1 comment:

  1. good sharing. sya suka baca ilmu mcm ni. it's relate to a real life..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!