RESEPI LAKSA LEMAK @ LAKSAM VERSI ORANG UTARA

20.4.16 Suria Lekatlekit 1 Comments

RESEPI LAKSA LEMAK @ LAKSAM VERSI ORANG UTARA. Tu dia bila orang utara masak masakan orang pantai timur. Kot mana pun dia nak bagi rasa utara tu ada jugak katanya. Almaklum la kita kan satu Malaysia.. Selera tekak bukan semua sama kan. Jadi resepi ni kalau nak derhaka sikit2 tak masuk neraka. So, tak payah takut sangat la nak derhaka apa2 resepi ikut selera sendiri. Yang nak hadap nanti kita jugak. Jadi elok la kita masa ikut citarasa sendiri.


Tak tahu la sejak bila.. Tapi aku perasan setahun dua ni laki aku macam suka makan laksam. Selalu dia beli. Nak2 lagi sekarang dia memang pantang makan pedas. Bila aku buat laksa utara dia macam teringin je. Walau aku cuba kurangkan pedas tapi sebab masukkan cili jugak dia macam tak confident nak makan. Jadi sebagai isteri contoh yang baik budi pekerti katanya.. Aku gigih jugak try masak laksa lemak @ laksam ni buat pertama kalinya. Satu sebab laki aku suka makan kedua sebab kuah dia tak masuk cili. Harus la kena belajar kalau dah suami kita suka makan. Suami aku bukan orang kelantan.. Tapi masakan kelantan nan satu ni dia suka pulak.

Rupanya nak masak laksa lemak @ laksam ni takde la sampai kena hentak2 kepala dengan lesung batu. Senang je.. Mula2 nak masak tu risau jugak takut tak jadi ke hapa. Almaklum la.. kita biasa makan laksa utara tak campur santan. Kang tersilap sukatan rasa jadi pelik ke hapa tak ke membazir namanya. Tapi alhamdulillah.. menjadi jugak la laksa lemak @ laksam ni. Bahan2 dia pun tak jauh beza dari nak masak laksa utara cuma kuah dia guna isi ikan je. Laksa utara ni.. guna air tulang ikan yang di blend. Tu nampak gelap sikit. Jadi marilah Kita tengok apa bahan2 yang di perlukan untuk masak sebelum entri ni jadi lebih panjang lagi...

Bahan bahan nak buat kuah
Ikan (aku guna ikan sardin 5 ekor sebab aku masak untuk 2 orang makan je)
Bawang besar sebiji (resepi asal guna bawang merah. Sebab stok bawang merah tak ada belasah je la janji bawang)
Bawang putih 2 ulas
Halia
Asam keping
Serai
Serbuk lada hitam

Macam biasa ikan rebus..  asingkan isi dia. kemudian blend (kisar) isi ikan
Bawang besar, bawang putih,halia pun blend jugak.
Dah blend semua masukkan dalam periuk.
Masukkan santan. Ikut suka korang nak lemak macam mana. Aku memang lemak2 sangat aku mual. Rasa lemak sikit2 pun dah cukup. Sikit pun jangan sampai tak rasa lemak langsung pulak.
Masukkan asam keping.
Serbuk lada hitam sikit.
Ketuk serai, campak je dalam periuk tu tak payah belai belai sangat.
Biar la dia rebus kat situ sampai masak.
Jangan lupa letak garam. Aku tak suka manis so aku skip gula. Orang kelantan memang akan masukkan gula.

Untuk bahan ulam ulaman dia
kacang panjang
Timun
Bawang besar
Kobis
Bunga kantan

Yang tu semua korang potong je. Potong ulam ulaman tu pun kena ajar ke? pandai2 sendiri la. Asal muat masuk mulut korang ok la tu hahaha.

Bahan untuk buat cili
Cili padi
Cuka makan
Belacan
garam
Gula

Semua tu blend jer. Ada orang tak letak belacan tapi aku letak. dah nama pun resepi derhaka kan. Memang derhaka la cara membuatnya. Hahaha.

Dah siap semua rebus je laksa. Laksa aku guna laksa beras. Sebab aku google resepi katanya boleh guna laksa beras kalau malas nak buat mee laksam dia tu. Almaklum la tak berapa rajin nak membuat. Semua nak instant je. Hahahah

Dah siap semua.. humban semua perkara tadi dalam satu mangkuk. Makan la sampai tergolek. Op's.. tu amalan syaiton. Makan & berhenti sebelum kenyang katanya. Jangan gelojoh 1 hari ada 24 jam korang boleh repeat makan sampai kering periuk. hahahaha

Ulam ulaman tu sepatutnya ada daun kesom tapi tak ada pulak nak beli tadi. Jadi kira cincai je. Apa yang ada sudah. Pun macam tu setakat ni dah 3 mangkuk kot aku bedal. Sedap sangat katanya air tangan sendiri. hahahaha

Maka siaplah laksa lemak @ laksam versi orang utara. Orang kelantan jangan marah noh.. Orang utara masak memang lagu ni katanya. Almaklum la.. kita tak suka manis2 takut kudung kaki. hahahaha

Laksa lemak ni bagi aku lebih senang nak masak dari laksa utara. Cepat pun cepat. Puas hati boleh makan. Almaklum la masak sendiri di rumah senang nak buat ikut citarasa sendiri.. Kalau kat luar ni aku jarang nak makan makanan macam ni sangat.

Moral of the story.. kalau rajin ni semua benda jadi senang nak buat ye dak? Kalau malas goreng telur mata pun rasa macam susah sangat tau. hahaha

1 comment:

  1. Lepas makan tiga pinggan ni masuk neraka tak? Hahaha... Kalau derhaka pada resipi masuk neraka, taubat akak tak nak masak langsung tau. Hah, tengoklah tahap pemalasnya macamana ^_^

    Amboi, baru semalam kata takda selera nak makan! Dah kurus kering boleh jentik terus jatuh, tetiba makan laksam tiga pinggan sampai hah...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!