KISAH ORANG BUNIAN

25.5.16 Suria Lekatlekit 1 Comments

KISAH ORANG BUNIAN. Kisah orang bunian ni memang popular di kalangan masyarakat melayu terutamanya. Memang sejak dulu kala lagi cerita orang bunian tak pernah habis. Masa aku budak2 pun aku memang minat sangat cerita pasal bunian ni sampai pernah ada impian nak jumpa orang bunian. Sebab selalu dok dengar yang best2 je cerita pasal orang bunian. Cantik la.. ensem la.. baik la.. Jadi sebagai budak2 aku memang tergoda jugak la dengan cerita orang bunian ni.


Bila dah besar barulah aku tahu orang bunian ni salah satu golongan jin jugak. Almaklum la jin dia boleh menjelma dalam macam2 rupa tapi kalau rupa asal dia rasanya kita pun tak tergamak nak hadap muka dia lama lama. Jangan kata lama2.. tertengok pun mungkin kita tak sanggup.

Sebab tetiba teringat pasal cerita orang bunian malam ni maka terasa pulak nak buat kompilasi kisah kisah orang bunian yang pernah aku baca..

kisah pertama

Cerita saya ni mungkin ada kena-mengena dengan bunian. Pada tahun 2003, saya dan staf2 saya menghadiri satu camp motivasi di Camp Rebutia, Gombak. Salah satu aktiviti ialah masuk dalam hutan mencari clue-clue. Aktiviti ini dibuat sendiri menggunakan facilities camp. Saya lead satu group 6 orang untuk masuk kehutan. Hari sudah petang lebih kurang 5pm. Apabila ikut map tu, kami tersilap jalan sehingga terpaksa melalui pagar kerawat duri sehingga sampai ke sempadan lebuh raya Karak. Apabila tersedar kesilapan , kami berpatah balik. Kami cuba bertanya kepada satu rumah dalam hutan tu. Saya menyuruh seorang staf pergi bertanya. Oleh kerana rasa tak sedap hati, lagi pun dia perempuan, saya menemaninya. Tetapi rumah itu kosong dan sunyi sepi. So, kami pun beredar mencari jalan sendiri..... Tak ada apa sangat kan?

Esoknya selepas semua aktiviti selesai, kami mula bercerita termasuk tentang sesat jalan, bertanya kat rumah, dll. Saya menceritakan, semasa mencari jalan, rumah yang saya suruh staf saya bertanya tu sebenarnya ramai penghuni. Ada seorang bapa mendukung anak kecik, ada seorang ibu, ada kanak-kanak bermain, ada beberapa ekor kambing , ada beberapa ekor ayam berkeliaran, ada pokok-pokok bunga dan suasana hingar-bingar. Sebab tu saya cuba bertanya semasa berpatah balik. Itu saj atumah yang ada. Rumahnya kecik sahaja rumah kayu bertiang seperti rumah-rumah orang Melayu zaman 50an.

Staf2 saya berkata mereka tak nampak semua tu, tak dengar semua tu. Adakah mereka tu Bunian/Jin? Menurut pengalaman pak cik saya, dunia bunian ni 30-40 tahun terbelakang berbanding dunia manusia dari segi facilities. Mereka masih menguunakan pelita, dan lain lain dan keadaan kampung mereka suram shaja. :-)

kisah kedua..

aku nak share satu cerita benar. ini pengalaman aku bersama adik angkat aku yang diikuti bunian. mungkin terpilih la.
hamba allah nie masih remaja lagi. nenek dia sebelum meninggal dunia dulu (dah setahun) pandai mengubat orang.nenek dia pandai membuat minyak2 pengasih dan banyak lagi.
cerita dia mcm nie. selepas nenek dia meninggal. dia ada bawa balik barang2 nenek dia seperti kuali tembaga(tempat bakar kemnyan) tapak lilin tembaga sepasang. serta tangkal dan azimat .(ini barang ada dengan aku.dalam kantung tu ada kertas bertulisan jawi,kacip,kayu putih,quran kecik,dan tangkal dalam balutan kain kuning).
pada suatu hari aku dapat geliga lipan dari seberang. ntah kenapa orang tu tarik aku dan bg barang tu pada aku bg rm10 la pada dia.balik jer dia suruh aku perasap barang tu. pening punya pening. pakai la barang nenek dia bakar kemyan arab perasap geliga tu. dalam seminggu. tiba badan adik angkat aku tu berbau bunga. wangi sangat2. bau bunga mawar. bila dia berjalan jer harum semerbak. sampai mak dia pening knp pakai minyak wangi bau bunga kuat sangat. yang pelik kawan aku tak bau pulak.tapi selalu jer dia ngadu panas badan.
bau tu pulak tiba datang bau tak kira la kat shopping mall ker kat mana. last2 kami g jumpa sorang ustaz .ustaz cakap bunian suka pada dia lepas kami memanggil dia tapi bunian tu suka pada adik angkat aku. apa lagi kami cerita la kat ustaz tu dari a sampai z. lepas minta ustaz tu buang bau dah takda lagi.
tapi aku rindu la plak ngan bau tu, sebab bau bunga tu best..
barang nenek dia tu masih ada ngan aku. aku simpan dalam keta.
masalahnya.. betul ker bunian ada bau wangi mcm bunga. alangkah bestnya kalau dia ikut aku. takyah beli minyak wangi mahal2.
sekarang aku pelik sebab aku sunga beli minyak wangi misik,zafran,zikir,dan mcm2 minyak pelik jual kat kedai barang mistik aku beli. masa tido aku selalu pakai. niat nak mimpi mcmana rupa orang bunian tu. hehehe

Cukup la dua kisah ni dulu yer.. kang aku share banyak - banyak
 kisah2 yang aku baca dari forum  korang pulak ting tong. Kita buat secara episod je. Cerita2 ni aku tak edit sebab malas sikit malam ni. Biarlah korang baca versi original pulak kan. Selalu baca versi editing je di selang seli dengan ayat2 merapu aku.. sekali sekala kita straight to the point pulak kan.

Moral of the story.. apapun gelaran bunian ke apa.. Mereka tetap dari golongan jin & makhluk Allah yang tak ada apa2 kuasa melainkan dengan keizinan Allah untuk berlaku. Jadi jangan taksub sampai mendewa dewakan golongan jin ni.

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com