RAMAI YANG TIDAK PERNAH TAHU SIAPA SEBENARNYA 'ORANG BUNIAN'

26.5.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

RAMAI YANG TIDAK PERNAH TAHU SIAPA SEBENARNYA 'ORANG BUNIAN'. Semalam dalam slot seram lekatlekit cerita pasal pengalaman manusia dengan orang bunian.. Malam ni meh kita mengenali siapa bunian yang sebenarnya. Adakah ia wujud atau cuma cerita mitos orang dahulukala. Almaklum la orang dulu dulu memang pakar la mencipta mitos sampai boleh satu kepercayaan yang di warisi dari zaman ke zaman. Orang sekarang pun tak boleh lawan, hokay. Setakat buat spekulasi pasal kehilangan misteri MH370 tu tak hebat sangat la berbanding orang dulu. Buat cerita mitos pun sampai ke cucu cicit pun percaya.

Bunian! Gambar Sekadar Hiasan. Carian Google

Apa yang kita perlu tahu Istilah atau gelaran orang bunian ni adalah dari masyarakat melayu je.. Mungkin bangsa lain gelar mereka dengan nama lain.. Tu aku tak sure la. Belum sempat study sampai ke situ. Dari apa yang aku baca memang ia wujud bukan sekadar mitos. Tapi depa ni tergolong dalam golongan makhluk halus jugak la. Hidup depa ni di gambarkan tak jauh beza dengan manusia cuma di alam ghaib yang kita tak boleh nampak. Depa pun ada penempatan & perkampung depa sendiri. Beranak pinak & bermasyarakat. Anti sosial ke tidak yang tu tak sure. Nanti kena siasat dalam dunia bunian ada teknologi smartphone & internet ke tidak. hehehe... 

Bukti Bunian adalah dari golongan makhluk halus adalah.. dalam hadis Nabi s.a.w menyebut bahawa ada makhluk halus ini yang suka tinggal bersama manusia dalam rumah manusia, malah mereka suka mencari tempat yang tidak berjauhan dari perkampungan manusia.Golongan bunian ini disebut Rasulullah sebagai 'aamir atau ummar' yang tinggal berhampiran dengan manusia.Masyarakat bunian adalah satu daripada kelompok yang banyak dari masyarakat jin atau syaitan. 

Dalam suatu kisah yang diriwayatkan, kejadian berlaku di zaman Rasulullah s.a.w, ada seorang sahabat yang bernama Khurafah tiba-tiba hilang daripada masyarakat. Lalu keluarganya bertemu dengan Nabi s.a.w menceritakan kehilangan Khurafah.

Tidak berapa lama kemudian Khurafah muncul semula dan menceritakan pengalamannya. Dia telah membunuh seekor ular hitam, tiba-tiba beliau tidak sedar diri dan apabila sedar dia berada dalam masyarakat seperti manusia, tetapi penuh dengan keganjilan.

Ringkasnya dia dituduh membunuh salah seorang daripada orang penting dalam masyarakat itu. Mereka menuntut supaya dia dibunuh balas. Dibicarakan dalam mahkamah yang telus, mempunyai sistem keadilan yang hampir sama dengan manusia, dengan menggunakan peguambela dan sebagainya. Khurafah dibela oleh seorang peguam dan mengemukakan hujah dengan berkata, "Khurafah tidak boleh dipersalahkan kerana dia membunuh satu anggota daripada masyarakat kita (bunian) yang menyerupai ular, sedangkan ular adalah musuh utama kepada manusia. Maka Khurafah membunuh ular, bukan berniat membunuh orang kita, tetapi membunuh musuh di alamnya."

Maka dengan itu Khurafah dibebaskan dan dihantar balik ke alamnya.

Apabila dikisahkan hal ini kepada Nabi s.a.w, maka ramai sahabat mempertikaikannya. Maka Nabi s.a.w menyebut (maksudnya), "Dengarlah cerita Khurafah, ianya ganjil tapi betul."

Bagi masyarakat melayu ni menganggap Bunian dari golongan jin Islam. Mereka spesis beragama, mempunyai masjid di penempatan mereka, ada bunyi azan,suara2 mengaji Al Quran. Dalam Islam pun ada menyebut & mengakui kewujudan jin Islam dalam Suratul Jin.Dalam surah itu menyebut bahawa jin mengakui telah mendengar al-Quran yang penuh dengan keajaiban, menunjuk ke jalan yang lurus, maka kami beriman (kata jin). Jin juga mengaku di kalangan mereka ada yang Islam dan ada yang kafir. Jadi tak mustahil golongan bunian ni terdiri dari kalangan jin Islam yang beragama. 

Tapi macam manusia jugak la.. Ada yang islam & tidak. Ada yang Islam tapi tak hidup berlandaskan cara Islam. Jin pun macam tu jugak. Walaupun Islam tapi bukan semua yang ikut ajaran agama. Jadi mungkin jugak dalam masyarakat Bunian kehidupan mereka seperti manusia.. Waalahu a'lam.

Yang pasti dalam alam bunian tak ada 5 spesis ni. 5 orang femes kat Malaysia ni hanya wujud di kalangan manusia jer. Nak tahu siapa 5 orang femes ni meh tengok kat sini >> Bayangkan 5 Orang Famous Kat Malaysia Berlakon dalam Filem X-Men. Inilah watak yang paling sesuai untuk mereka << Masing masing ada kepelikkan & kelainan tersendiri yang menjadikan mereka di kenali ramai. hahaha

Moral of the story.. Senang nak paham bunian ni tetap la dari golongan jin & jin memang ada di ceritkan dalam Al Quran & sebagai umat Islam kita wajib mempercayai tentang alam ghaib.

- Sumber Darussyifa -


IKLAN


Jom cuci mata dress peplum cecantik untuk anak anak kat sini. Di Jamin murah & mampu beli. Hanya RM12 je sepang

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!