AWAS! JANGAN TERLALU MESRA DENGAN ANAK KECIL ORANG

6/04/2016 02:07:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

AWAS! JANGAN TERLALU MESRA DENGAN ANAK KECIL ORANG. Amboi kau lekit hot & spicy pulak tajuk entri. Takkan la dengan anak anak kecik kita nak buat menyombong pulak. Nak tunjuk macam jijik.. kuis2 hujung jari. Mesti la mak bapak dia terasa nanti. Nak2 lagi anak orang yang ada pertalian darah atau persaudaraan mahupun yang kita kenal. Mesti sedih la hati depa kalau kita buat anak depa macam tu.

gambar sekadar hiasan. Sumber Google

Bukan kata suruh hangpa pandang anak orang dengan pandangan jijik atau dengan pandangan tak ada perasaan. Tapi tak payah over sangat nak tunjuk sifat keibuan katanya.. Asal jumpa baby.. jumpa budak.. terus nak pegang, peluk, cium & gomol2. Tak kira la anak orang kau kenal ataupun tak. Just tegur.. usik2 bagi dia senyum.. sudah la. Sekarang banyak sangat bayi & kanak kanak di jangkiti macam2 virus & penyakit dari orang orang yang datang melawat, sentuh, peluk & cium mereka... Bahananya bayi & ibubapanya yang dapat susah. Anak sakit memang bukan masalah kecil even demam sekalipun.

Trend anak anak dara ni ada jugak yang suka tunjuk konon ada sifat keibuan sangat sampai pantang jumpa anak orang terus nak cuit2.. nak dukung2. Lebih2 lagi kalau dengan pasangan depa. Lagi nak menunjuk konon mempunyai naluri keibuan walhal kadang2 adik kat rumah jenuh mak minta tolong jaga dia buat dono jer... Tolong la yer.. Jangan menyusahkan orang lain. Kadang2 kita sendiri tak tahu kita membawa kuman & virus apa.. tetiba effect kat anak orang tak rasa bersalah ke?

Zaman sekarang banyak jangkitan boleh berlaku melalui sentuhan. Kalaupun kita tak membawa apa2 penyakit mungkin kosmetik yang kita pakai tu boleh menjadi alahan pada bayi atau kanak2 melalui sentuhan kulit macam pegang & cium. Jadi berhenti la tunjuk sikap keibuan kepada anak orang walaupun memang kita ada naluri tu & jenis suka budak budak. Tahan keinginan nak menyentuh & mencium anak orang. Kadang2 mak bapak dia pun tak suka cuma nak tegah takut orang terasa hati Contoh baru2 ni pasangan selebriti Scha & awal yang up status kat media sosial anak dia lara alana yang ada masalah ezema terkesan sebab peminat yang jumpa suka dok cium2 pipi dia. Depa dah la retis.. kalau tegur depan2 confirm la jadi kontroversi.. retis sombong bagai. Padahal budak tu ada masalah alergik pada kulit dia.

Tolong la kesian. Nak2 lagi mereka ni di kalangan ibu ibu yang macam ni >> 3 Kisah Penuh Inspirasi dari Ibu Ibu ni Bagaimana mereka struggle dalam rumahtangga & kerjaya << Bayangkan la kalau anak anak depa sakit. Mesti kita tak terbayang macam mana la depa nak handle. Dah la kena jaga anak dalam pada yang sama perlu meneruskan kerjaya. Memang bukan sesuatu yang mudah. Lebih2 lagi yang ada special kids macam salah seorang ibu dalam kisah tu. Bukan sesuatu yang mudah.

Aku sendiri sekarang memang susah nak pegang anak orang. Anak adik ipar aku pun even setiap minggu aku balik rumah in law & jumpa aku memang tak dukung. Sebab selalunya aku balik rumah mertua aku lepas ntah mana2 aku berjimba. Time tu memang selaga mak nenek kuman, habuk bagai melekat. Memang tak nak anak orang pulak jadi mangsa. Just usik2 & cuit2 macam tu je. Nak peluk2 & gomol2 memang tak la. Tak kisah la orang nak cakap apa.. Cara tu jugak boleh elak orang buat benda yang sama kat anak kita. Almaklum la mentaliti manusia ni jenis berdendam.. bila kita tak dukung atau gomol2 anak depa, depa anggap kita sombong so depa akan treat anak kita sama jugak macam kita trick anak depa. Jadi selamat la jugak walaupun niat & persepsi tu berbeza. Kita tak buat sebab nak pastikan anak depa tak di jangkitan sebarang jangkitan kulit atau virus depa pulak buat kat kita sebab nak balas dendam. Lagi satu kalau tak sihat tolong jangan nak gigih sangat pergi melawat anak orang nak2 baby yang baru lahir ni.

Zaman sekarang zaman jenayah berleluasa. jangan sesekali biar orang tak di kenali suka2 pegang & dukung anak kita even di public sekalipun. depa ni kadang tunjuk konon macam suka budak2 tapi siapa tahu kalau depa anak niat nak buat jahat kat anak kita. Zaman sekarang tak boleh bersangka baik dengan semua orang.. ada ketika kita kena bersangka buruk untuk protection.

Moral of the story.. Nak sentuh anak kita atau anak orang pun pastikan kita betul2 bersih. Kalau duduk satu rumah tu lain cerita.. ni sekadar menyinggah nak melawat. Kita yang keluar merayap entah mana2.. tetiba datang melawat anak orang nak gomol2 macam gomol teddy bear.. Berpada pada la. Bukan apa.. mencegah itu lebih baik dari merawati.

3 comments:

  1. Setuju. Sebab i pun mak mak ye. Hmmm

    ReplyDelete
  2. betul tu setuju sangat..skang ni byk sgt penyakit

    ReplyDelete
  3. Sekarang ni bukan macam dulu, mudah sangat terkena jangkitan. Tapi betul juga statement tu Suria, kalau kita treat anak orang ala-ala sombong, orang pun mulalah pasang dendam dan nak treat anak-anak kita ala-ala sombong juga! Itu kalau berfikiran sempitlahkan!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com