BOIKOT BAYI & KANAK KANAK YANG TIDAK DI VAKSIN

30.6.16 Suria Lekatlekit 2 Comments

BOIKOT BAYI & KANAK KANAK YANG TIDAK DI VAKSIN. Sekarang ni memang hangat isu vaksin. Ada yang anti vaksin & ada yang provaksin. Bagi aku vaksin atau tak tu hak individu. Anak depa lantak la depa nak besarkan anak depa dengan cara macam mana. Cuma pilihan yang kita buat biarlah yang terbaik bukan je untuk anak anak kita malah untuk semua masyarakat di sekeliling. Pemahaman setiap orang tentang vaksin memang berbeza. Aku tak berani la cakap lebih2 pasal vaksin ni sebab aku tak ada kepakaran tentang tu cuma aku pilih untuk vaksinkan anak aku sebagai salah satu usaha & ikhtiar untuk menghalang atau mencegah anak aku dari terkena penyakit berbahaya.

Gambar sekadar hiasan. Sumber Google

Friendlist kat FB aku pun ada yang ramai provaksin & ada segelintir yang antivaksin. Macam aku cakap hak individu tu sendiri nak memilih vaksin atau tak cuma jangan jadi penghasut pada orang lain. Tak kira la kau sokong vaksin atau kau anti vaksin. Yang anti vaksin jangan melampau2 sampai mengharamkan & mengkafirkan orang yang memvaksin anak. Hangpa tak mau vaksin lantak la. Orang nak vaksin jangan dok provok atau sindir sangat konon tak nak mengkaji dulu apa yang ada pada vaksin tu bagai. Seolah olah hangpa tau sangat la kandungan vaksin tu padahal hangpa pun dapat info dari pembacaan di media sosial & google jer.

Yang provaksin pun sama. Biaq pi la depa tak mau vaksin. Kalau risau sangat anak anak yang tak di vaksin membawa penyakit berjangkit kita ambil langkah keselamatan awal sudah. Bagi je supplement, pastikan anak kita ambil makanan berkhasiat untuk bina antibodi yang kuat. Tak perlu sampai nak kempen memboikot kanak kanak yang tak di vaksin. Sampai tak bagi dekat atau berkawan, kesian jugak. Suruh kerajaan buat undang2 anak2 tak di vaksin tak boleh masuk sekolah kerajaan bagai. Tu dah melampau sangat rasanya.. Jangan jadikan anak2 tak berdosa tu mangsa. Benda tu akan mempengaruhi emosi kanak kanak tersebut & tak mustahil akan memberi kesan pada masa depan dia. Yang buat keputusan mak bapak depa, tapi yang terima akibat budak2 yang tak berdosa. Kalau rasa nak ambil tindakkan, just ambil tindakkan pada penjaga mereka jangan di aniaya anak2 tak berdosa tu. Kita dah usaha bagi vaksin untuk pencegahan awal ni doa & tawakal bila anak2 kita secara tak sengaja bercampur dengan anak2 tak vajsin. Sebab Islam dah ajar kita.. usaha, doa & tawakal. Bila kita dah usaha.. selebihnya serah pada yang maha kuasa. Sebab bukan senang nak ubah mentaliti orang jadi kita yang kena pandai main peranan untuk protect anak anak kita.

Aku memang tak sokong benda benda macam tu. Nak pulaukan kanak kanak yang tak di vaksin tu bukan cara yang betul untuk memberi kesedaran pada ibu bapa betapa perlu vaksin untuk anak anak. Guna pendekatan lain yang lebih bijak. Bukan la semua kanak kanak tak di vaksin tu confirm bawa penyakit berjangkit, ada yang sihat walafiat. Betul! kita tak tahu yang mana bebas penyakit & yang mana tidak cuma tu la terasa kejam jugak bila terbayang kalau tetiba ada anak yang tak vaksin datang nak berkawan dengan anak kita kemudian kita bawa lari jauh dari dia. Kejam sangat bagi aku. Aku memang tak suka masalah orang dewasa kanak kanak yang tak tahu apa2 jadi mangsa keadaan.

Tak kira kita ibu bapa yang provaksin atau antivaksin.. Tak kisah kita nak menyampaikan info yang kita yakin tapi berpada pada. Jangan sampai orang nampak benda tu macam melampau. Nampak terlampau obses pada sesuatu. Sampai orang yang bertentangan pendapat pun rasa macam kita saja nak cari gaduh. Benda ni pilihan masing2. Vaksin atau tak kedua duanya mencari yang terbaik untuk anak anak. Cuma cara kita mencari yang lebih baik tu je berbeza. Tapi tujuan kita semua sama... Memberi kehidupan yang lebih baik untuk anak anak. Jadi buat la keputusan yang terbaik untuk anak masing masing. Jangan sampai terlewat baru nak menyesal.

dah dekat nak raya ni berhenti la sekejab berdebat pasal vaksin. Tak payah peningkan kepala sangat pasal benda2 viral yang kadang2 kita sendiri tak tahu sejauh mana sahihnya. Fokus kat raya dulu sebab nak raya nanti ada lagi banyak perkara yang bakal memeningkan kepala macam benda benda ni >> 7 Perkara ni Memang Selalu kita jadi Stress Menjelang Raya. Tak caya baca confirm ada kena mengena dengan korang jugak << jangan sebab vaksin kita bergaduh putus silaturrahim sampai yang provaksin tak nak pergi raya rumah antivaksin, tu dah tak bagus. Kerana vaksin manusia berpecah belah & menjadi berpuak puak. Aku rasa berpecah belah & berpuak penyakit yang lebih bahaya dari semua penyakit yang ada di dunia ni sebab benda ni la yang melemahkan sesuatu bangsa & agama.

Moral of the story.. memberi pendapat walau bertentangan tak salah cuma cara kita memberi pandangan tu kadang2 salah. Aku bukan cakap orang lain, aku pun kadang2 beremosi jugak dalam memberi pandangan ni nak2 lagi bertentangan dengan pandangan orang lain. Sama2 la kita memperbaiki diri supaya walau kita sentiasa berbeza pendapat kita masih boleh berdebat & berkawan dalam satu masa.

2 comments:

  1. Kadang2 tak usah dilayan sangat dengan spekulasi kat laman sosial tu.. hmmm

    ReplyDelete
  2. ajal maut jodoh rezeki semua tu atas tangan Tuhan..ko vaksin ke tak vaksin ke kalau smpai masa Kun Fayakun..Masa tetap tiba tanpa lewat sesaat..usaha ikhtiar tepulang pada masing2..kekadang org melayu kita ni mudah melatah..emosi sgt smpai tak bepk dgn waras..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!