VIDEO PENGAKUAN SEORANG BUDAK YANG MENGEJUTKAN SELURUH KELUARGANYA

25.6.16 Suria Lekatlekit 2 Comments

VIDEO PENGAKUAN SEORANG BUDAK YANG MENGEJUTKAN SELURUH KELUARGANYA. Hari ni dah 20 Ramadan.. kalau 5 tahun lepas aku sekarang ada kat wad sebab baru lepas bersalin budak lala pada 9.20 pagi di hospital sungai buloh. Dah 5 tahun dah budak lala kalau ikut bulan Islam... Dah lupa dah aku macam mana sakit bersalin katanya tapi masih struggle membesarkan seorang kanak kanak yang masih kena follow up dengan doktor & terapi. Speech dia masih di peringkat budak baru belajar bercakap & pengurusan diri pun sama. Jadi.. masih kena ikuti sesi terapi.


Nak membesarkan anak masing masing ada ujian & dugaan dia. Yang penting walau macam mana pun perkembangan mereka tetap kita kena ajar apa yang baik & tidak.. apa yang boleh buat & tidak.. Kalau buat perkara yang salah apa tindakkan perlu depa ambil.. Semua tu kena didik dari sejak kecil. Ia berkaitan akhlak anak anak. Aku pun antara ibu ibu yang masih belajar untuk mendidik anak & masih banyak perkara aku tak tahu &  tersilap dalam mendidik anak.

Bila tengok satu video kisah seorang budak bernama din.. Buat aku terfikir sesuatu. Bukan mudah nak jaga anak. Kanak kanak membesar & akan buat banyak kesilapan. Kadang2 apa yang mereka buat di luar kawalan & pemikiran kita. Kadang2 di luar pengetahuan kita jugak... Walaupun kanak kanak tapi kadang2 depa ni bijak sembunyikan kesilapan depa sehingga satu masa bila depa sendiri buat pengakuan mungkin masa tu  terlopong mak bapak dia dengar. Sama macam kisah budak din ni.. Tergamam satu family dia dengar pengakuan dia... Nak tahu apa yang budak din ni buat sampai melopong semua ahli keluarga dia.. Korang boleh tengok video dia kat sini >> Pengakuan Din Yang Mengejutkan Ahli Keluarga Tapi Akhirnya... Tengok sendiri video tu <<

Moral of the story.. Seorang kanak kanak akan buat silap dulu sebelum dia belajar sesuatu perkara. Itu adalah proses normal dalam tumbersaran mereka. Cuma kita sebagai mak bapak kena la bijak menangani emosi supaya sabar mendidik anak anak. Kalau kita tak mampu kawal emosi, boleh berlaku kes penderaan... sedangkan mereka cuma seorang kanak kanak yang baru belajar mengenal apa yang salah & betul.

2 comments:

  1. Assalamualaikum.. Hi lekat lakit.. Salam kenal..
    Kak Zee ni blogger baru.. newbie sangat.. tentang artikel ni..betul tu.. bukan senang nak mengaku kesalahan mcm budak din ni..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *