MENU YANG ANDA TAK TERFIKIR UNTUK MASAK GUNA LEBIHAN LAUK IKAN SARDIN

16.7.16 Suria Lekatlekit 2 Comments

MENU YANG ANDA TAK TERFIKIR UNTUK MASAK GUNA LEBIHAN LAUK IKAN SARDIN. Bagi adik adik yang baru belajar memasak tu mungkin ingat ikan sardin dalam tin selain masak dengan sos yang ada dengan ikan sardin, buat sambal sardin atau guna sardin untuk buat sandwich dah tak boleh di pelbagaikan dengan menu lain dah. Tak payah tipikal sangat la menu ikan sardin tu. Sebenarnya ikan sardin ni tak kira apa brand sekalipun boleh di masak dengan pelbagai cara & menu cuma mungkin sebab tak pernah tahu jadi korang masak sardin macam biasa je.

Gambar sekadar hiasan. Sumber Google

Ikan sardin ni sebenarnya boleh buat masak kari, masak lemak, asam pedas. Tu antara menu lauk menggunakan ikan sardin kalau hangpa nak tau! Selain menu lauk ikan sardin tin ni boleh di buat menu untuk minum petang. Menu makanan berkuah macam laksa sardin. Nak buat laksa sardin ni lebih senang berbanding buat kuah laksa guna ikan mentah. Kalau ikan mentah ni kita kena rebus.. asingkan isi & tulang lepas tu nak blender lagi. Tapi kalau guna ikan sardin tin ni just ambil ikan tu lenyekkan dengan sudu & masak kuah laksa tu macam biasa je. Kalau malas tu la cara paling senang buat kuah laksa.

Tadi kebetulan nak kemas peti ais.. ada la semangkuk ikan sardin yang dah masa tak habis makan. Rasanya dua hari lepas kot. Kalau dah nak panaskan makan dengan nasi mustahil la.. Dah takde selera nak telan. Nak buang sayang. Sebab benda tu masih elok. Tak basi atau rosak kat mana mana pun. Nak buat sandwich nampak banyak sangat ikan tu maka.. Terhasilah menu recycle laksa sardin. Walaupun kejadian laksa ni ala kadar je. Bahan pun apa yang ada dalam rumah jer sebab malas nak pergi kedai.. Ok la. Rasa kuah laksa tu still ada & boleh lagi hadap bermangkuk mangkuk katanya. Kalau boleh hadap lebih dari semangkuk tak azab sangat la rasanya walau guna ikan sardin recycle. hehehe

Ni laksa sardin ala kadar je. Timun pun takde. Guna apa yang ada dalam rumah jer. Ok la dari terbuang isi ikan sardin tu kan..
Cara nak masak kuah laksa sardin ni pun senang
Bahan bahan dia
Ikan sardin. Ambil ikan je sos dia tak payah. Kemudian lenyekkan sampai hancur
kisar Bawang besar, bawang putih, cili kering & belacan.
Panaskan minyak & tumis bahan kisar tadi. Agak cili dah masak masukkan ikan sardin
Tambah air. Kalau ada daun kesom masukkan. Kalau tak ada boleh je skip
Masukkan asam keping.
Masak sampai naik bau & masukkan garam secukup rasa. dah siap.

Senang kan? Yang lain2 tu rebus laksa kalau korang guna laksa kering. Bahan ulam ulaman dia timun, daun salad, bawang, cili pada (bagi yang suka pedas) & telur rebus. Yang tu ikut citarasa korang. Setengah rang suka makan laksa kosong je. Ulam ulaman dia skip.

Dari di buang makanan yang elok katanya.. Transformasi kan je la jadi menu yang kita jadi berselera nak makan. Aku minggu ni memang tak selera nak makan nasi jadi sedang elok sangat la masak benda benda macam ni. Esok hari minggu maka bercuti la dapur lekatlekit ku itu. Makan kat luar je... Nak makan kat luar kena jugak tahu kat mana tempat2 makan yang best. Kalau korang yang jenis macam aku susah nak decide makan kat mana tiap kali keluar apakata try pergi kat 8 port makan yang unik ni >> Mungkin Anda Tak Pernah Tahu 8 Port Makan ni <<

Mungkin sebelum ni korang tak terfikir nak jadikan ikan sardin yang dah korang masak sebagai kuah laksa jadi dengan entri ni moga menjadi inspirasi kepada korang di samping menjadikan kita seorang yang tidak membazir. Rakyat Malaysia antara manusia yang paling banyak buang makanan. So, sila jangan jadi sebahagian dari spesis tu,ok! Kurang populasi spesis suka membazir & tingkatkan kreativiti untuk menghasilkan menu recycle yang sedap.

Moral of the story.. membazir amalam syaiton. Jadi jangan geng dengan syaiton.

2 comments:

  1. Bagus jugak idea ni. Kebetulan hari ni masak sardin

    ReplyDelete
  2. dari membazir baik godek2 jadi menu yg sedap gini kan...kreatif tau ko ni dik..kalau makan tak oldtown pon diorng guna ikan sardin je dalam kuah laksa..sedap gak bole tahan

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!