TREND RAYA BUDAK BUDAK SEKARANG MINTA DUIT RAYA UNTUK ADIK BERADIK KAT RUMAH

7/10/2016 11:36:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

TREND RAYA BUDAK BUDAK SEKARANG MINTA DUIT RAYA UNTUK ADIK BERADIK KAT RUMAH. Dah lima hari kita di bulan syawal. Puas hati dapat beraya 5 hari 4 malam kat kampung. Selalunya memang jarang aku dapat spent time sampai 5 hari kat kampung lepas kahwin & ada anak ni. Yelah.. tuntutan tanggungjawab duniawi ni membataskan kami anak beranak nak lepak kat kampung lama lama walaupun kepulangan kami adalah kepulangan yang memang di nanti. Almaklum la.. dapat suami yang boleh kamceng dengan mak, adik beradik perempuan & sedara mara yang rapat.

Sumber Gambar Google

Apapun dah selamat sampai ke kotaraya selepas 10 jam atas jalan dari kedah ke kl ikut jalan lama. Jimat tak payah bayar tol & tak stress hadap jam kat highway. Kalau aku.. biarlah jalan jauh tapi kalau jam memang sekali dengan otak2 aku jam. Almaklum la tak drive katanya.. duduk sebelah je hahaha.

Sebab raya tahun ni duduk kat rumah & ambil tugas memasa hari raya pertama & kedua maka boleh tengok ragam budak2 sekarang datang kutip duit raya. Tapi yang tak best sangat aku rasa bila ada dua tiga kumpulan budak2 ni datang rumah kutip duit raya kemudian minta sekali duit raya untuk adik beradik dia yang tak datang beraya. Mak Aii.. Gitu pulak.

Mak bapak.. please la jangan ajar anak macam tu. Jangan pesan kat anak untuk collect duit raya untuk adik beradik yang lain. Konsep kita beraya sapa datang dapat la duit raya. Macam mana aku tahu ada mak bapak yang ajar macam tu sebab ada budak tu di kalangan anak2 orang yang kami kenal la. Kakak aku cakap ada budak perempuan 13 tahun yang datang beraya rumah aku siap cuit bahu kakak aku minta duit raya untuk adik2 dia yang tak datang beraya dengan kumpulan dia padahal kakak aku cakap tadi je baru mak dia datang dengan adik adik dia & dah bagi pun duit raya. Mak dia pun datang beraya siap suruh minta duit raya untuk si abang yang dah remaja kat rumah. Lepas geng budak tu.. ada jugak geng budak lain yang buat macam tu.

Yang lain tak tahu la taktik nak dapat duit raya lebih ke apa.. cuma bila ada trend2 macam ni di kalangan budak2 hope next raya mak bapak kena pesan siap2 apa yang boleh & tidak bila pergi beraya rumah orang. Macam kami kecik2 dulu.. mak bapak pesan awal2 datang rumah orang masuk & beraya dulu dengan tuan rumah even dah kenyang. Jangan duduk depan pintu nak collect duit raya sampai orang jemput masuk pun tak nak. Tapi dulu memang takde la kes2 minta duit raya untuk adik beradik yang tak datang beraya. Tak pernah terfikir pun cara tu.

Walaupun ada kejadian tak best macam ni untuk raya tahun ni namun ada jugak kejadian sejuk perut mak mengandung berlaku di mana ada budak dia datang beraya dua kali. Kali pertama dah dapat duit raya.. kali kedua dia datang just tunjukkan rumah untuk kawan2 dia yang lain. Bila ramai2 ni bukan nak perasan sapa dah bagi duit raya ke tidak.. maka kakak aku hulur la sekali duit raya kat budak tu. Tapi di tolaknya.. cakap tadi dia dah datang & dah dapat duit raya. Amboi jujur sungguh. Rasa macam nak bagi double duit raya je kat budak2 macam ni.

Entri ni bukan la nak kecam budak2 yang akal sejengkal tu cuma orang kata nak lentur buluh biar dari rebungnya. Amalan yang janggal di mata orang tu elok la kita jangan ajar anak2 kita buat. Setakat seringgit dua tu bukan la orang berkira nak sedekah kat budak budak tapi tak nak ajar mereka jadi pembolot & tak malu sampai meminta minta macam tu.

Zaman dah berubah.. memang raya dulu & raya sekarang jauh bezanya. Perbezaan paling ketara adalah 6 perkara ni  Cuma walau cara sambutan semakin berbeza jangan ajar anak2 kita jadi tak malu & tak beradap bila beraya rumah orang.

1 comment:

  1. Terbaik lah kali ini. Sampai ada yg jadi wakil utk kumpul duit bagi adik2. Kalau nak duit,datanglah ke rumah.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com